اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت های فیلم و ورق در صنعت ساختمان

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر کاربردهای صنعت ساخت و ساز از فیلم و ورق شامل فیلم محافظ، طیف وسیعی از ورق‌های ضد آب و نوآوری‌‌هایی برای تبدیل فیلم بسته‌‌بندی به محصولات ساختمانی است که در این مقاله به پیشرفت‌‌ها در این حوزه اشاره شده است.

صنعت ساختمان و ساخت‌وساز منجر به انتشار حدودا یک سوم کل کربن است و به دنبال راه‌هایی برای بهبود زیست‌‌پایداری (sustainability) است. در حالی که نوآوری‌‌هایی مانند سیمان کم کربن و سامانه‌‌های تهویه مطبوع بهبود یافته، بیشترین تاثیر را در کاهش کربن خواهند داشت، بسیاری از طرح‌‌های دیگر می‌‌توانند نقش خود را ایفا کنند. یک مثال در بخش پلاستیک، استفاده بیشتر از مواد بازیافتی در ساخت محصول است.

بازیافت PET
یک پروژه تحقیقاتی اروپایی در چهار سال گذشته به دنبال راه‌هایی برای بازیافت پسماند بسته‌بندی پلاستیکی در کاربردهای غیر بسته‌بندی- از جمله نمونه‌هایی در صنعت ساخت‌وساز- بوده است. این پروژه که PlastiCircle نام دارد، حدود 20 شریک دارد و 6/8 میلیون یورو (10 میلیون دلار) بودجه از اتحادیه اروپا دریافت کرده است.
یک شریک، مستقر در انگلیس، شرکت Axion، با پنج تولیدکننده برای بازیافت محتوای بسته‌‌بندی‌‌های پلاستیکی- مانند سینی‌‌های پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET)در صنعت ساخت و ساز و خودرو، فعال است.
به گفته شرکت، برای افزایش تقاضا و بهبود اقتصادی بازیافت مواد سینی PET، بازارهای نهایی بیشتر سود خواهد برد. در حالی که نیاز و تقاضا برای بازیافت بسته‌‌بندی در حال افزایش است، هنوز فرصت‌‌هایی برای استفاده از محتوای بازیافتی بیشتر در کاربردهای غیر بسته‌‌بندی وجود دارد. سینی‌های PET معمولا از یک هم‌‌بسپار شکننده ساخته می‌شوند که بازیافت آن‌ها به سینی‌های غذا را دشوار می‌کند.
نمونه‌‌ای از یک محصول ساخت و ساز که از PET بازیافتی استفاده می‌‌کند، تخته PET اسفنجی ساخته شده توسط شرکت Armacell بلژیک است. شرکت با کار با پروژه PlastiCircle، بر چالش‌‌های فنی برای توسعه منابع جایگزین rPET، مانند سینی‌‌های PET، غلبه کرده‌‌است. (قبلا تخته‌ها از بطری‌های بازیافتی ساخته می‌‌شد). برای شرکت Armacell، چالش‌های بازیافت مواد سینی PET، شامل گرانروی ذاتی (IV) کم، استفاده مکرر از ورق‌های چند لایه در سینی‌های بسته‌بندی و سایر آلودگی‌های ناشی از پسماند پلاستیکی مخلوط خانگی، می‌‌باشد.
برای دستیابی به خواص مکانیکی صحیح، محدود کردن تغییرات مواد خام و کنترل گرانروی مذاب و فشار در رانشگر ضروری است. به گفته شرکت، با ترکیبی از پارامترهای فرایندی و یک فرمول جدید اصلاح‌کننده مذاب، می‌توان تخته‌های اسفنجی را از سینی PET تولید کرد که کیفیت قابل مقایسه با صفحات تولید شده از بطری PET را دارند. استفاده از PET حاصل از سینی‌‌ها برای تولید تخته‌‌ها، منبع جدیدی از مواد خام را ایجاد می‌‌کند. علاوه بر‌‌این، قیمت مواد خام احتمالا در طولانی مدت کمتر از PET بطری‌‌های پسامصرفی خواهد بود.

بازیافت چنته (Pouch)
شرکت Trex تولیدکننده تخته کف (decking) از چندسازه چوب پلاستیک (WPC) یک عضو جدید را برای طرح بازیافت NexTrex خود -که پسماند بسته‌‌بندی را برای استفاده در محصولات خود جمع‌‌آوری می‌‌کند- تایید کرده‌‌است. به گفته Glenroy، تولیدکننده چنته‌‌های پلی‌‌اتیلنی، بسته‌‌بندی TruRenu در حال حاضر، اولین مرحله از سه مرحله را پشت سر گذاشته‌‌است که در این طرح پذیرفته می‌‌شود. این بدان معناست که مواد بسته‌‌بندی نو از پلی‌‌اتیلن ساخته شده‌‌است و استانداردهای بازیافت شرکت Trex را برآورده می‌‌کند.
دو مرحله بعدی به خطر آلودگی محصول مانند محصول موجود در بسته‌‌بندی مربوط می‌‌شود که حداقل 75 درصد از محصولات شرکت از پلی‌‌اتیلن ساخته شده است. به گفته شرکت، واجد شرایط بودن برای NexTrex ارزش بالایی را به بسته‌بندی انعطاف‌پذیر شرکت می‌افزاید که شرکای آن‌‌ها می‌توانند آن را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند.
یکی از اولین کاربران TruRenu ،Walex بود که از آن برای پوشاندن غلاف‌‌های تصفیه مخزن گنداب زیست تخریب‌‌پذیر استفاده می‌‌کرد که هیچ خطر آلودگی برای قابلیت بازیافت مواد بسته‌‌بندی ندارند، بنابراین آن را برای برچسب NexTrex واجد شرایط کرد. به گفته شرکت، با برچسب NexTrex، مصرف‌کنندگان می‌دانند که پلاستیک بازیافتی آن‌‌ها شرایط جدیدی پیدا می‌کند.

ورق زیست‌‌پایدار
شرکت Nudec اسپانیا طیف وسیعی از ورق‌‌های پلی‌‌کربنات را برای کاربردهای ساختمانی و ساخت و ساز تولید کرده‌‌ است که به گفته این شرکت انتشار کربن را کاهش می‌‌دهد. به گفته شرکت، این مجموعه اولین مکانی در صنعت است که جایگزینی را برای مشتریان خود عرضه می‌‌کند تا با روند زیست‌‌پایداری بیشتر در تولید ورق‌‌های پلی‌‌کربنات همگام باشند.
این ورق که از پلی‌‌کربنات Lexan شرکت SABIC استفاده می‌‌کند، می‌‌تواند به کاهش 61 درصدی کربن و 35 درصدی مواد فسیلی منجر شود (شکل 1). به گفته شرکت، آن‌‌ها از همکاری با شرکت Nudec برای معرفی پلی‌‌کربنات تجدیدپذیر تایید شده خود در بخش ساختمان و ساخت و ساز خرسندند و به ایجاد شرایطی کمک می‌‌کنند که ماندگار باشند و به روشی زیست‌‌پایدارتر تولید شوند. برای تولید این ماده از نسبتی از خوراک اولیه تجدیدپذیر استفاده شده و در واحد تولیدی SABIC در Cartagena، اسپانیا ساخته شده‌‌است.

 

برگردان: مهندس حمیده یاری
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 242 ماهنامه بسپار که در نیمه آذر ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا