اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/پیشرفت‌‌ فیلم‌‌ دوسوآرایش‌‌یافته از نظر عملکرد کششی

گروه ترجمه و تولیدمحتوا در بسپار/ایران پلیمر در این مقاله در مورد پیشرفت‌‌های اخیر در مورد فیلم‌‌های دوسوآرایش‌‌یافته از چگونگی تلاش‌‌ها برای افزایش زیست‌‌پایداری به وسیله‌‌ی تمامی راه‌‌های ممکن مانند استفاده از مواد زیست‌‌تخریب‌‌پذیر تا راه‌‌حل استفاده از تک‌‌-مواد آورده شده است.

فیلم دوسوآرایش‌‌یافته، که در فرایند تولید در دو سو کشیده می‌‌شود، یک بخش کلیدی در بازار بسته‌‌بندی برای بهبود خواص مکانیکی است. مواد متنوعی شامل پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET) و پلی‌‌پروپیلن (PP) به طور رایج برای تولید فیلم‌‌های با کیفیت عالی، در معرض کشش در دو جهت قرار می‌‌گیرند.
بازارهای پیشرو برای مصرف‌‌کنندگان فیلم‌‌های دوسوآرایش‌‌یافته، اروپا و آمریکای شمالی هستند. آسیا نیز البته یک تولیدکننده‌‌ی پیشروی فیلم‌‌های دوسوآرایش‌‌یافته بوده که مصرف‌‌کنندگان آن نیز در حال افزایش است. از مناطقی که معمولا توجهی به آن نمی‌‌شود آمریکای جنوبی بوده که بازار فیلم‌‌های دوسوآرایش‌‌یافته‌‌ی در حال رشدی دارد.
طبق گفته‌‌ی شرکت Vitopel که تولیدکننده‌‌ی پیشروی فیلم‌‌های پلی‌‌پروپیلنی دوسوآرایش‌‌یافته در برزیل است، آمریکای جنوبی دارای تولیدکنندگان پیشرویی از جمله شرکت Oben در پرو (Peru) و Polo Film در برزیل است. این شرکت‌‌ها و دیگر تولیدکنندگان، فیلم‌‌های دوسوآرایش‌‌یافته را در سراسر آمریکای شمالی و فراتر از آن تامین می‌‌کنند. طبق گفته‌‌ی شرکت، مصرف سالانه‌‌ی فیلم‌‌های BOPP (پلی‌‌پروپیلن دوسوآرایش‌‌یافته) به ازای هر فرد در برزیل به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال 2017، این عدد به میزان 677 گرم به ازای هر فرد بود. در سال 2020، این مقدار به 821 گرم به ازای هر فرد افزایش یافت. در همین دوره‌‌ی زمانی (2020-2017)، کل میزان مصرف از 140 هزار تن به 170 هزار تن رسید.
درخواست برای BOPP توسط تعدادی از عوامل شامل نیاز به محصولات بسته‌‌بندی تک-موادی و رشد درخواست برای برچسب‌‌ها هدایت می‌‌شود. هم‌‌چنین افزایش نیاز برای بسته‌‌بندی‌‌های قابل بازیافت نیز وجود دارد.
ابتکارات برای طراحی بسته‌‌بندی‌‌های زیست‌‌پایدارتر شامل جایگزینی ساختارهای چندماده‌‌ای با تک‌‌ماده‌‌ای ساده‌‌تر است. طبق گفته‌‌ی شرکت Vitopel، برای مثال شرکت Nestle از مواد بسته‌‌بندی BOPP استفاده می‌‌کند که به‌‌رغم استفاده از 25 درصد مواد کمتر، خواص مکانیکی بیشتری نسبت به ساختار چندماده‌‌ای دارد.

راه‌‌حل برای مشکل زیست‌‌تخریب‌‌پذیری
طبق گفته‌‌ی شرکت فیلم‌‌های تخصصی Max (Max Specialty Films) در هند، فیلم‌‌های زیست‌‌تخریب‌‌پذیر BOPP می‌‌توانند به ارائه‌‌ی مزایای زیست‌‌پایداری کمک کنند. در حالی که فیلم‌‌های بر پایه‌‌ی BOPP می‌‌توانند از طریق بازیافت‌‌پذیری بهتر به بهبود زیست‌‌پایداری کمک کنند، پلاستیک‌‌های مهاجری (fugitive) که به درون دریا نشت پیدا می‌‌کنند می‌‌توانند یک مشکل بلند مدت باشند.
با توجه به گفته‌‌ی این شرکت، تمرکز اصلی آن‌‌ها بر مقابله با ضایعات پلاستیک‌‌های فرار در خشکی‌‌ها برای جلوگیری از ورود آن‌‌ها به محیط زیست دریایی است. در این شرکت، بسپار با یک مستربچ زیست‌‌تخریب‌‌پذیر و هم‌‌چنین افزودنی‌‌هایی مانند کمک فرایند‌‌ها برای تهیه‌‌ی فیلم‌‌های بسته‌‌بندی منعطف ترکیب می‌‌شود. در صورتی که در آینده این محصول به محیط‌‌زیست نشت پیدا کند، طبق گفته‌‌ی شرکت، این ترکیب به صورت کامل توسط هوا، نور، رطوبت و میکروب‌‌ها تخریب می‌‌شود. آن‌‌ها خاطر نشان کردند که این فناوری، در طول عمر مفید این مواد بسته‌‌بندی خفته (dormant) خواهد ماند.
این شرکت انواع فیلم‌‌های دوسوآرایش‌‌یافته شامل BOPE (پلی‌‌اتیلن دوسوآرایش‌‌یافته) سه لایه که فقط با ضخامتی کمتر از نصف فیلم‌‌های پلی‌‌اتیلن کم‌‌چگالی (LDPE) متداول به طور عالی قابل قیاس است ارایه می‌‌دهد. مزایای آن شامل مقاومت در برابر سوراخ‌‌شدن، قادر بودن به چاپ معکوس (Reverse printing: فرایندی است که در آن جوهر داخل ماده چاپ می‌‌شود که این پدیده می‌‌تواند از تماس پوست انسان با آن جلوگیری کند. این فناوری چاپ، از طریق فرایند چندلایه‌‌سازی (Lamination) بین مواد بسته‌‌بندی رخ خواهد داد. مترجم)، کنترل ضخامت و آب‌‌بندی خوب است.
هم‌‌چنین، این شرکت پروژه‌‌هایی که در آن‌‌ها به طور عمده بسته‌‌بندی‌‌‌‌های بر پایه‌‌ی PET با فیلم‌‌های دوسوآرایش‌‌یافته‌‌ی پلی‌‌الفینی مانند BOPP و BOPE جایگزین شده است را نیز انجام داده است. برای مثال، می‌‌توان به لفاف بسته‌‌بندی صابون که ترکیبی از PET، کاغذ و پوشش‌‌دهی مذاب گرم که با ترکیبی از دو گونه‌‌ی BOPP جایگزین شده است اشاره کرد.

مشکلات چاپ

برگردان: مهندس سید عارف داودی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت  ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا