اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در فناوری دستگاه‌‌های تولید لوله‌‌های خرطومی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در این مقاله، نوآوری‌‌های اخیر در فناوری لوله‌‌های خرطومی (corrugated)؛ شامل یک دستگاه تولید لوله خرطومی (corrugator) کم‌‌جای (compact) جدید، یک مدل با برون‌‌داد زیاد و یک پودمان قالب (mould block) که تولید را افزایش می‌‌دهند، آورده شده است.

لوله‌‌های خرطومی در کاربردهای مختلف از مجراهای (conduit) الکتریکی گرفته تا زه‌‌کشی (drainage) آب، در طرح‌‌های زیربنایی نقش حیاتی دارند. فناوری مورد استفاده برای تولید این لوله‌‌ها توسط بسیاری از تامین‌‌کنندگان فناوری که پیوسته خود را به‌‌روزآوری می‌‌کنند تا تولید لوله را سریع‌‌تر و قابل اطمینان‌‌تر و منعطف¬تر کنند، هم‌‌چنان در حال پیشرفت است. شرکت کانادایی Corma از سال 1974 دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی عمودی (منظور جهت و نحوه باز و بسته‌‌شدن قالب‌‌های این دستگاه است) خود را تولید می‌‌کند و اخیرا چندین محصول خود را به‌‌روزآوری کرده است. شرکت Corma می‌‌گوید، ساختمان عمودی، دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی را قادر می‌‌سازد تا طیف گسترده‌‌ای از اندازه لوله‌‌ها و پروفیل‌‌های (profile) تخصصی را تولید کنند. شرکت Corma با استفاده از سامانه پودمان-های قالب‌‌های یکپارچه (unified) و کفشک‌‌های (ریل محل قرارگیری قالب‌‌ها) رابط (adapter) پودمان¬های قالب‌‌ها، از قابلیت ارایه تولیدی روان به مشتریان برخوردار است. مجموعه قالب‌‌ها می‌‌توانند در تمام طول دستگاه تقسیم شوند که سرمایه‌‌گذاری را به حداقل می‌‌رساند در حالی که امکان توسعه در آینده را فراهم می‌‌کند.
طی سال گذشته، شرکت Corma تولید دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی را برای تولید نازک¬لوله‌‌های (tubing) پزشکی افزایش داده است. این شرکت می‌‌گوید دستگاه‌‌های سِری 054 و 130 این شرکت نازک¬لوله‌‌های پزشکی را تولید می‌‌کنند، درحالی که سامانه سرمایش با هوای تمیز و فناوری دورشته‌‌ای (dual strand) با کنترل خلا مستقل آهنگ برون‌‌داد و انعطاف‌‌پذیری تولید را افزایش می‌‌دهد.
هم‌‌چنین این شرکت دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی سِری 40 جدید خود را معرفی کرده است که دارای سامانه برگشت سریع پودمان قالب‌‌ها، بخش برگشت و سامانه سرمایش هوای تمیز بهبودیافته است. این سامانه‌‌ها سرمایه‌‌گذاری در پودمان قالب‌‌ها را محدود می‌‌کند و باعث افزایش تولید می‌‌شود. هم‌‌چنین دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی سِری 40 دارای یک بخش اضافی شکل¬دهنده لوله و ظرفیت سرمایش بیشتر خواهند بود.
طراحی بهینه و مطلوب مجموعه قالب شرکت Corma که اخیرا ثبت اختراع شده است، در تولید لوله‌‌های کشاورزی پلی‌‌اتیلن (PE) اثبات شده است، جایی‌‌که می‌‌تواند آهنگ تولید را 15-12 درصد افزایش دهد. برای لوله‌‌های خرطومی از جنس پلی‌‌وینیل‌‌کلرید (PVC)، این شرکت طراحی جدیدی از عنکبوتیPVC را ارایه داده است. عنکبوتی به جوش خوردن دیواره‌‌های داخلی و خارجی کمک می‌‌کند تا لوله‌‌هایی تولید کند که می‌‌توانند از مقررات انعطاف‌‌پذیری دقیق، سفتی (stiffness) و ضربه فراتر روند. این فناوری برای تولید لوله‌‌های دوجداره از جنس PVC تا قطر 1500 میلی‌‌متر استفاده شده است.

افزایش توان عملیاتی
شرکت آلمانی Unicor اخیرا دو فناوری جدید مربوط به دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی را ارایه کرده است. در ابتدا، این شرکت با معرفی مدل UC 36 G3، که حداکثر سرعت تولید آن تا 70 متر بر دقیقه است، انواع دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی کوچک سِری UC 36 خود را گسترش داده است. این سرعت تولید به دلیل طرح پیشرانه (drive) جدید است که شرکت Unicor برای دستگاهی با این اندازه تولید شده است و متکی به دو موتور فرمان‌‌یار (servo) همگام (synchronised) است. به‌‌‌‌عنوان مثال، یک دستگاه UC 36/50 80 G3، مجهز به 80 مجموعه قالب، 20000 کیلومتر لوله را در طی 5000 ساعت تولید می‌‌کند که سرعت تولید متوسط آن بیش از 67 متر در دقیقه است.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  229 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا