اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در ساخت آسیاب (پلاستیک)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر با حرکت به سمت اقتصاد چرخشی، قالب‌گیرها به دنبال آسیاب‌‌هایی (granulator) هستند تا مواد آسیابی با کیفیت عالی را ترکیب کنند. این مقاله به برخی از آخرین تحولات آسیاب‌‌ها و چگونگی تاثیر کووید 19 بر کسب و کار نگاه می‌کند.

آسیاب، کم و بیش جزء اصلی هر عملیات قالب‌‌گیری تزریقی است. مهم نیست که تولید چقدر خوب باشد، مهم نیست که چند قالب دارای راهگاه (runner) گرم هستند، دیر یا زود مقداری ضایعات وجود خواهد داشت که می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. آسیاب کردن در محل، بهترین گزینه است که امکان خوراک‌‌دهی مستقیم مواد برگشتی را به قیف دستگاه تزریق یا ایستگاه جمع‌آوری مرکزی می‌دهد. آسیاب‌‌ها دستگاه‌های بسیار ساده‌ای هستند و فناوری اصلی در طول سال‌ها تغییر چندانی نکرده است، اما پیشرفت‌ها اکثرا در مواردی مانند عایق صدا، کنترل‌ها و ارتباطات هم‌‌چنان ادامه دارد.

شرکتCMG Granulators  سِری جدیدی از آسیاب‌‌های کوچک کنار پرس با کارایی عالی را عرضه کرده است. واحدهای G17 (شکل 1) در دستیابی به بالاترین درجه بهره‌‌وری، کیفیت مواد آسیابی (ابعاد ذرات همگن و عدم وجود گرد و غبار)، بازدهی عملیات و بهترین انعطاف‌‌پذیری در کاربرد سهیم هستند. آسیاب‌‌هایG17  با پیکربندی استاندارد خود، برای استفاده در عملیات قالب‌‌گیری تزریقی و قالب‌‌گیری دمشی قابل استفاده هستند. نسخه‌های اصلاح شده ET1 و ET2 برای عملیات رانشگری مناسب هستند. ظرفیت‌های برون‌‌داد از 5 تا 90 کیلوگرم بر ساعت متغیر است

آسیاب‌‌های G17 می‌توانند مواد آسیابی ریز را با ابعادی مشابه دانه‌‌های نو تولید کنند. مدیرعامل شرکت  CMGمی‌گوید که مزیت این آسیاب این است که اختلاط درصدهای بالاتری از مواد آسیابی با مواد نو بدون تاثیر بر کیفیت محصول نهایی را قادر می‌‌سازد. سامانه‌‌های با ظرفیت کوچک، ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی یا رانشگرها، مجهز به ماردان‌‌های نرم‌‌سازی با قطر کوچک هستند که قادر به فراورش ریزدانه‌‌هایی (گرانول‌هایی) با ابعاد بیشتر از ابعاد ریزدانه نو نیستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه، امکان پیکربندی واحدهای G17 با چرخانه پلکانی (staggered rotor) یا چرخانه باز است تا به بهترین وجه متناسب با کاربرد باشد. تیغه‌های چرخانه و تیغه‌های ثابت، همگی قابل تنظیم هستند.

به کل واحد G17 می‌توان در عرض چند دقیقه دسترسی پیدا کرد، تمیز کرد و دوباره به کار انداخت. تمامی قطعات بدون نیاز به ابزار در دسترس هستند. این واحدها دارای یک پوسته عایق صوتی جدید هستند که به گفته CMG برای به‌‌دست آوردن میزان سروصدای بسیار کمتر از سطح قابل قبول صنعتی (EN12012-1) طراحی شده است.

هم‌‌چنین شرکتCMG  دارای سِری جدیدی از آسیاب‌‌های بدون توری با سرعت کم است که ویژگی‌های مشابهی از نظر کیفیت خروجی، سهولت کار، تعمیر و نگهداری و میزان صدا دارند. انواع SL شامل چهار مدل برای ظرفیت‌های بین 5 تا 30 کیلوگرم بر ساعت هستند. شرکت CMG می‌گوید که برخلاف آسیاب‌‌های معمول بدون توری، انواع جدید قطعات را شکسته یا خرد نمی‌کنند. اجزای آسیاب کردن در سه اندازه مختلف موجود هستند.

واحدهای SL دارای یک تله فلزی هستند که در ناحیه خوراک قرار گرفته است: آلاینده‌های فلزی توسط یک صفحه مغناطیسی قوی جذب می‌شوند. تمام قیف‌ها برای نظارت بصری عملیات آسیاب کردن مجهز به پنجره دیدن هستند.

همه مدل‌های SL به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از یک طرف قابل دسترس باشند و برای انجام تعمیر و نگهداری یا تمیز کردن نیازی به دور شدن از دستگاه قالب‌گیری تزریقی ندارند.

مدل جدید MGL2-TPE از شرکتMatsui  تنها آسیاب کم سرعت در دنیا است (شکل 2) که برای برش تمام پلاستیک‌های نرم طراحی شده است. آسیاب‌‌های کم سرعت که به جای تیغه، سرعت و توری‌‌ها از غلتک (roller)، گشتاور و دندانه برای انجام کار استفاده می‌کنند، معمولا برای پلاستیک‌های سخت‌تر استفاده می‌شوند. سرعت کم، مواد آسیابی با کیفیت عالی، گرد و غبار کم و همگنی بیشتر را فراهم می‌کند. آسیاب‌‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند، از این نظر که سریع‌‌تر متوقف می‌شوند، ایمن‌تر هستند، هزینه‌های اجرایی کم است، میزان سروصدا (نوفه) نیز پایین است و تمیزتر هستند.

تا به امروز، آسیاب‌‌های پرسرعت بهترین راه برای آسیاب لاستیک‌‌های گرمانرم، پلی‌‌اتیلن و موارد مشابه بودند. در واقع، آسیاب‌های کم سرعت نمی‌توانستند برش تمیزی داشته باشند و فقط مواد را کش می‌دادند، بنابراین کیفیت مواد آسیابی نایکنواختی را ارایه می‌دادند، در حالی که آسیاب‌‌های پرسرعت می‌توانستند برش تمیزتری داشته باشند.

سامانه MGL2-TPE نحوه برش را تغییر داد. این شرکت می‌گوید یک بُرنده مخصوص طراحی کرده است تا امکان استفاده از برش با سرعت کم برای آسیابی پلاستیک‌های نرم را فراهم کند. این شرکت در مورد این‌‌که دقیقا چه چیزی خاص است اطلاعات کمی ارایه داده است و فقط می‌گوید که همه این‌‌ها به دلیل S-cutter (چاقوهای بزرگ) و دندانه‌های غلتکی (roller teeth) است.

در نمایشگاه Fakuma در آلمان، در اکتبر 2021، چندین سازنده آسیاب محصولات خود را عرضه کردند. به عنوان مثال، شرکت Hellweg از این فرصت استفاده کرد و این واقعیت را نشان داد که تمام انواع آسیاب‌‌های شرکت اکنون به سامانه کنترل هوشمند دیجیتال مجهز شده است، که دو سال قبل در نمایشگاه K 2019 ارایه شد. پایش (monitoring) اکنون گزینه‌ای برای همه اندازه‌ها است، از آسیاب‌‌های کنار دستگاه سِری 150 برای قطعات کوچک و مخروطی‌‌ها شروع می‌شود تا سِری 600 (شکل 3) سنگین که برای چقرمه‌‌ترین کاربردها طراحی شده است. سامانه کنترل نه تنها پارامترهایی مانند مصرف انرژی، سرعت موتور و دماهای یاتاقان، بلکه وضعیت تیغه‌ها، توری‌‌ها و تسمه‌های V شکل را نیز تشخیص می‌دهد.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار  [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا