اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌های اخیر در اصلاح‌کننده‌های ضربه

بسپار/ایران پلیمر عملکرد ضربه‌‌ای بسیاری از پلاستیک‌‌ها در دماهای کم ممکن است افت کند. در این مقاله، برخی از پیشرفت‌های اخیر در اصلاح‌کننده‌های ضربه آورده شده است. کاربردهای زیادی وجود دارد که در آن آمیزه‌‌های گرمانرم می‌‌توانند از بهبود مقاومت در برابر ضربه بهره‌‌مند شوند و طیف وسیعی از فناوری‌‌ها در خصوص افزودنی‌‌ها برای انجام این کار وجود دارد. اصلاح‌کننده‌های ضربه می‌توانند از ترک خوردن ظروف پلی‌‌پروپیلن (PP) هنگام افتادن از فریزر جلوگیری کنند، می‌توانند به رانندگان کمک کنند تا از تعمیرات پرهزینه سپرها در هنگام درگیر شدن با تنظیم‌های جزئی (minor shunts) اجتناب کنند (و در عین حال ساخت قطعات سبک‌تر را آسان‌تر کنند)، می‌‌تواند عملکرد آمیزه‌‌های پلی‌‌آمیدی (PA) در دمای کم را بهبود بخشد و قابلیت بازیافت بسته‌‌بندی پلی‌‌اتیلن ترفتالات (PET) را افزایش دهد.
آخرین فناوری توسعه یافته شرکت Milliken مرتبط با یک افزودنی جدید با نام NX UltraClear MaxImpact است (شکل 1). به گفته شرکت، با بهبود عملکرد ضربه در دماهای بسیار کم، شرایط جدیدی برای استفاده از PP فراهم می‌شود. هر شخصی که ظرف PP را هنگام بیرون آوردن از فریزر در کف آشپزخانه انداخته باشد، می‌داند که در دمای 20- درجه سلسیوس، بسپار به راحتی ترک می‌‌خورد یا می‌شکند.

شکل 1: کاربردهای معمول برای افزودنی جدید NX UltraClear MaxImpact شرکت Milliken شامل قطعات PP هستند که به وضوح و عملکرد در دمای کم نیاز دارند.

به گفته شرکت Milliken، مقاومت در برابر ضربه در دمای کم، استفاده از PP را در برخی از کاربردهای کلیدی محدود کرده است. با رونق تجارت الکترونیک، استفاده از پلاستیک‌‌های مقاوم در برابر گرما و ضربه شدید به عنوان یک راه‌‌حل مناسب برای ساخت ظروف بسته‌‌بندی هستند، اما تا کنون به دلیل مشکلات شکستن ظروف در حین حمل و نقل و استفاده محدود شده‌‌اند.
به گفته شرکت، NX UltraClear MaxImpact مقاومت در برابر ضربه را برای ظروف PP شفاف و محافظت از آن‌‌ها در شرایط دمایی کم، بهبود می‌‌بخشد. بنابراین، تعادل بسیار خوبی از مقاومت در برابر ضربه، شفافیت و سفتی فراهم می‌‌کند. هم‌‌چنین، به گفته شرکت، این شرایط می‌تواند هم برای بهبود کاربردهای PP موجود و هم برای گسترش استفاده محتمل از PP در محصولاتی که در حال حاضر به جای آن از بسپارهایی مانند پلی‌‌استایرن (PS)، PET و پلی‌‌اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) ساخته می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرد.
به‌‌علاوه، با استفاده از آزمون ضربه گاردنر ASTM، محققان بهبود عملکرد ضربه‌ای PP اصلاح شده با MaxImpact را تایید کرده‌اند. نمونه‌‌های آزمایش شده، بهبود چهار برابری را در ارتفاع شکست در20- درجه سلسیوس نشان دادند و در عین حال شفافیت و سفتی را عالی حفظ کردند.
به گفته شرکت، این بهبود گسترده در عملکرد، پلی‌پروپیلن را برای انواع کاربردها، از جمله ذخیره‌سازی مواد غذایی، بسته‌بندی مواد غذایی، لوازم خانگی، بطری‌های ورزشی و ظروف شیمیایی صنعتی بسیار مناسب می‌کند.
در اوایل سال 2022، شرکت هلندی The Compound Company، حق مالکیت واحد تولیدی در آلمان (CMP Cologne)، سبد محصولات و پایگاه مشتریان بسپارهای Exxelor شرکتExxonMobil را به‌‌دست آورد. این آخرین گام در برنامه‌های شرکت ExxonMobil برای واگذاری کسب‌وکارهای در حوزه بسپار غیر اصلی (non-core polymer) است (این شرکت فروش کسب و کار گرمانرم پخت شده (TPV) با نام Santoprene خود را به شرکت Celanese در ماه دسامبر نهایی کرد).
گونه‌‌های Exxelor، پلی‌‌الفین اصلاح‌شده به‌‌طور شیمیایی و بهبوددهنده‌های عملکردی بسپاری برپایه کائوچو برای انواع مختلف گرمانرم‌‌ها هستند. آن‌‌ها را می‌‌توان به عنوان اصلاح‌‌کننده ضربه و هم‌‌چنین سازگار‌‌کننده، عوامل جفت‌‌کننده و تقویت‌‌کننده چسبندگی استفاده کرد. به گفته شرکت The Compound Company، محصولات Exxelor مناسب برای مواد پایه پلی‌الفینی عامل‌‌دار شده و پیوندی شامل بسپارهای چسبی قابل رانشگری با نام Yparex و سبد محصولات آمیزه‌‌ی Eco-Forte می‌‌باشد و انتظار دارد که این اکتساب حق مالکیت به طور قابل‌توجهی دسترسی گروه را به بازارهای جدید، گسترش دهد.
به گفته شرکت، در حالی که Exxelor حوزه‌های کاربردی متفاوتی را نسبت به Yparex یا EcoForte هدف قرار می‌دهد، از پشتیبانی فروش تیم تجاری با تجربه، بهره می‌برد.
به‌‌علاوه، در حالی که Yparex در کاربردهای ساختمانی، ساخت و ساز و بسته‌‌بندی بیشتر مصرف دارند، Exxelor یک نام تجاری افزودنی آمیزه‌‌کاری شناخته شده‌‌است. به عنوان مثال، گونه‌‌های VA1801، VA1803 و VA184 برای اصلاح مقاومت ضربه PA شناخته شده هستند.

برگردان: مهندس حمیده یاری
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 243 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا