اخبار

اختصاصی بسپار/ پوشش های پلی یورتانی های آب پایه، خودترمیم شونده با مقاومت کششی بالا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دانشمندان هر دو ویژگی خودترمیم شوندگی و فوتولومینسانسیِ روکش های پلی یورتان پایه آبی را بر اساس پیوندهای دینامیکی دوگانه به طور همزمان توسعه دادند.

پوشش های پلی اورتان پایه آبی با قابلیت شفافیت عالی، سختی و مقاومت در برابر حلال، به طور گسترده ای در مبلمان، چرم و صنایع دیگر استفاده می شود. با این حال، این پلیمرها که به عنوان پوشش استفاده می شود، ممکن است در استفاده طولانی مدت آسیب پذیر باشد. بنابراین، تهیه این روکش ها که قابل شستشو باشند و دارای استحکام بالا و دارای سایر عملکردهای جدید باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مطالعه اخیر، یک نوعی از پلی یورتان های کربوکسیل پایه آبی (CWPU) به آسانی تهیه شد. نکته کلیدی کار استفاده از پلی اتیلن آمین (PEI) است که ساختار مولکولی آن شامل آمین اولیه و آمین ثانویه است که می تواند پیوندهای یونی و پیوندهای هیدروژنی را با CWPU تشکیل دهد. PEI را می توان به عنوان عامل کراس لینک برای تهیه CWPU(WPU) شبکه ای معرفی کرد. استحکام کششی و افزایش طول در شکست WPU ها می تواند به ترتیب به 17.12 مگاپاسکال و 512.25 درصد برسد. پس از خود ترمیم شوندگی در دمای 30 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت، مقاومت کششی و افزایش طول تا شکست WPUها می تواند به ترتیب به 3.26 مگاپاسکال و 450.94 برسد. نکته مهم این است که این WPU های سنتز شده نه تنها خواص مکانیکی فوق العاده ای دارند، بلکه عملکرد خود ترمیمی بسیاری از خود نشان می دهند.
بهبود عمر مفید و کاربردهای این پوششها
علاوه بر این، در مورد پوشش ها، میزان عبور نور مرئی پوشش های WPU تهیه شده همگی از 75 درصد بیشتر است و ویژگی های نوری عالی را نشان می دهد. به ویژه، ترکیب نقاط کوانتومی کربن (CQ) می تواند این WPU های آماده را توسط فوتولومیناسی آشکار تهیه کند. عملکردهای فوق الذکر از خود ترمیمی و عملکرد نورپردازی عمر مفید و کاربرد پوشش های WPU را افزایش داده است. انتظار می رود از این نوع پوشش ها در پوشش محافظ پلکسی، دیود ساطع کننده نور، علائم جاده ای، کاربردهای ضد جعل نوری و سایر زمینه ها استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا