اخبار

اختصاصی بسپار/ پوشش های زیست پلیمری چند منظوره با الهام از پوست ماهی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر اخیراً ساخت پوشش زیست پلیمری جدید که می تواند به عنوان سطوح سازگار با محیط زیست برای کاهش درگ و همچنین ضد آلودگی بیوتکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد، مورد توجه قرار گرفته است.

پوست ماهی همواره الهام بخش محققان است تا انواع جدیدی از روکش ها را توسعه دهند.
سطوح ضد آلودگی زیستی به دلیل نقش مهمی که در دستگاههای میکروسیال، حسگرهای زیستی و دستگاههای زیست پزشکی دارند بسیار مهم هستند. با این حال، سطوح سنتی ضد آلودگی زیستی می توانند محیط را آلوده کنند. بنابراین، توسعه پوششهای سازگار با محیط زیست یک اقدام اساسی برای حل مشکلات مربوط به سطوح معمولی ضد آلودگی زیستی است.
در حال حاضر یک استراتژی جدید با الهام از سطح لغزنده پوست ماهی تیان برای طراحی سطوح ضد آلودگی زیستی پیشنهاد شده است. در این استراتژی، بیوپلیمرهای آب دوست، شامل کیتوزان، کربوکسی متیل سلولز، متوکسی پلی اتیلن گلایکول آمین (mPEG-amine) و آلژینات، بر روی غشای متخلخل پلی کاپرولاکتون (PCL) پیوند زده می شوند. سطح متخلخل پلی کاپرولاکتون یک سطح الهام گرفته شده از طبیعت است که از سطح پوست ماهی تیان الهام گرفته شده است. این سطوح توسعه یافته سمی نیستند و مواد پوششی به خارج درز پیدا نمی کند.

خاصیت آب دوستی عالی
سطوح کووالانسی پوشش داده شده با بیوپلیمرها (BCS) ویژگی آب دوستی عالی دارند و اثر کاهش درگ را در آب نشان می دهد. به ویژه، پوشش متوکسی پلی اتیلن گلایکول آمین (mPEG-amine) روی سطح روکش آلژینات بهترین عملکرد کاهش درگ را نشان می دهد. علاوه بر این، سطوح پوشش داده شده با پلیمرهای زیستی (BCS) با مقاومت در برابر چسبندگی باکتری-هایی مانند Escherichia coli and Maribacter dokdonensis و فیبروبلاست های NIH3T3 عملکرد ضد آلودگی زیستی فوق العاده ای را نشان می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا