اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ کاربردهای رو به فزون پوشش های آب پایه در بخش صنعتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تقاضا برای پوشرنگ‌های آب پایه طی دهه‌های گذشته به طور پیوسته افزایش یافته‌است. قوانین نظارتی و تمایل مصرف‌کنندگان نهایی بر اهمیت سامانه‌های سازگار با محیط زیست افزوده‌است، خصوصاً در بخش پوشرنگ‌های ساختمانی که سهم سامانه‌های آب پایه در آن بالاتر از 85% می‌باشد. اما در بخش پوشش‌های صنعتی این رقم به کمتر از 10% می‌رسد.
پوشش‌های آب پایه در بخش تعمیر و نگهداری و حفاظت از خوردگی نیز نقش کمی ایفا می‌کنند. مشاوران با نگاهی نزدیک‌تر به بازار این بخش، حجم بازار جهانی آن را حدود 14/2 میلیارد لیتر و به ارزش 2/13 میلیارد یورو تخمین می‌زنند که سهم پوشرنگ‌های آب پایه در این بخش تنها 6% یعنی 135 میلیون لیتر و 793 میلیون یورو است.
اروپا
از دیدگاه منطقه‌ای، آسیا بزرگ‌ترین بازار پوشش‌های آب پایه در بخش تعمیر و نگهداری و حفاظت از خوردگی به‌شمار می‌رود. از بازاری به حجم 52/1 میلیارد لیتر به ارزش 3/8 میلیارد یورو تنها 5% (78 میلیون لیتر به ارزش 395 میلیون یورو) به سامانه‌های آب پایه اختصاص دارد.
از سوی دیگر در اروپا سهم پوشش‌های آب پایه در بخش تعمیرونگهداری و حفاظت از خوردگی به طور چشمگیری بالاتر است. با در اختیار داشتن 6/11% از حجم بازار گوی سبقت را از آسیا ربوده‌ است. امریکای شمالی نیز با آماری مشابه دارای بازار دو برابری نسبت به آسیا می باشد.
در خاورمیانه و آفریقا، 5/6% حجم بازار تعمیرونگهداری و حفاظت از خوردگی و 8/5% ارزش آن به سامانه‌های آب پایه اختصاص دارد. در امریکای جنوبی این رقم به 6/4% (حجم) و 9/3% (ارزش) می‌رسد.
کاربردهای سطح بالا
در بررسی‌ها، بازار تعمیرونگهداری و حفاظت از خوردگی بر اساس نیاز و قیمت به دو قسمت تقسیم شده‌است. یک قسمت شامل پوشرنگ‌های سطح بالا و متوسط و قسمت دیگر شامل پوشرنگ‌های با کاربرد سطح پایین می‌باشد. پوشش‌های مورد استفاده برای سازه‌های نفتی نزدیک ساحل و یا کاربردهای دیگر در مناطق بسیار خورنده مثال‌هایی از پوشش‌های حفاظتی کیفیت بالا محسوب می‌شوند. برای کاربرد سطح پایین نیز می‌توان به پوشش‌های تجهیزات نیروگاه‌های سبک اشاره کرد که در آن‌ها مواد خورنده وجود ندارد اما سطح مشخصی از دوام پوشش و حفاظت مورد نیاز است. سهم بازار پوشش‌های آب پایه در قسمت اول 5/3 % و در قسمت دوم 7/8 % تخمین زده شده‌است.
طبق آمار، سامانه‌های آب پایه به عنوان محصول سازگار با محیط زیست بیشتر در کاربردهای معمولی بدون نیاز به عملکرد بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید برق، زیرساخت‌ها و نیروگاه‌های صنعتی بخش‌های اصلی جهت مصرف پوشرنگ‌های آب پایه محسوب می‌شوند.
انتظار رشد بیشتر در بخش‌های صنعتی
چالش اصلی استفاده از پوشش‌های آب پایه در کاربرهای صنعتی در واقع کیفیت و عملکرد آن‌هاست. خواص اصلی مورد نیاز در این کاربردها عبارت هستند از: مقاومت به خوردگی، مقاومت در برابر شرایط محیطی و تابش فرابنفش و همچنین چسبندگی به سطوح مختلف مانند فولاد، آلومینیوم، پلیمر و کامپوزیت‌ها.
شرایط حاد محیطی همچون رطوبت بالا یا دمای پایین در برخی کاربردها باعث ایجاد چالش جدید می‌گردد. اگرچه مثال‌های زیادی از یکسان بودن عملکرد پوشش پایه‌آب با گونه متناظر پایه‌حلالی حکایت دارد، در عمل پوشش آب پایه در شرایط کمتر ایده‌آل دوام پایین‌تری از خود نشان می‌دهد.
به عقیده شرکت Akzo Nobel مصرف سامانه‌های آب پایه در همه جای جهان رو به افزایش است و بازار این پوشش‌ها در حال رشد می‌باشد. تمایل برای کاهش ترکیبات آلی فرّار (VOC) در محیط زیست نیروی محرکه‌ای برای این تغییر است. همچنین تقاضا برای محصولات آب پایه به عنوان جایگزین محصولات حلالی با هدف محافظت از خوردگی در سطح پایین و متوسط در مناطق ساحلی رو به افزایش می‌باشد.
با توجه به قوانین محیط زیستی جدید در چین، امریکای شمالی و برخی نواحی اروپا، این مناطق فرصت جدیدی برای این صنعت به شمار می‌روند. با توجه به پیشرفت خواص و عملکرد سامانه‌های آب پایه در دهه گذشته، این محصولات در کاربردهای بیشماری به جایگزینی مناسب برای پوشش‌های قدیمی حاوی ترکیبات آلی زیاد و درصد جامد پایین تبدیل شده‌اند.

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا