اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پوشش بام الاستومری اکریلیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر استفاده از پوشش بام الاستومری اکریلیکی انتخاب مناسبی برای پوشش های بام است. این پوشش ها لایه اصلی سقف را از تخریب توسط عوامل محیطی مختلف حفظ می کند و چسبندگی تقریبأ خوبی به انواع زیرلایه ها دارند. انعطاف پذیری بالا در دماهای پایین، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت در برابر کاهش ضخامت در اثر آلودگی، مقاومت در برابر آب و قابلیت اعمال به صورت فیلم های ضخیم، بدون ترک خوردگی، از دیگر خواص مطلوب این پوشش ها می باشد.
پوشش های بام اکریلیک را می توان به صورت سقید و بازتابنده در برابر نور خورشید فورمول بندی کرد و سقف را به یک سقف خنک تبدیل کرد. این امر موجب کاهش دمای میانین ساختمان (5-14 درجه سانتی گراد کمتر از دمای محیط در طول روز) و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. این پوشش ها بوی کمی دارند و به همین دلیل قابلیت اعمال برای ساختمان های تجهیز شده و در حال استفاده، مانند مدارس، رستوران ها، هتل ها و بیمارستان ها هستند.
در این مقاله قصد داریم اجزای فرمولاسیون پوشش های بام الاستومری اکریلیکی و نقش آن ها را به اختصار توضیح دهیم و در ادامه خواص مورد انتظار از این پوشش ها و آزمون های تست خواص آورده می شود.
2- اجزای فرمولاسیون پوشش بام الاستومری اکریلیکی
1-2- رزین های اکریلیکی
رزین های امولسیونی اکریلیکی تعیین کننده خواص کلیدی پوشش های بام از جمله مقاومت در برابر آب، استحکام در برابر پاره شدن و ضربه، انعطاف پذیری، چسبندگی به زیرلایه و دوام کلی است. آنچه کیفیت یک پلیمر اکریلیکی را در برابر این پارامترهای عملکردی تعیین می کند، ترکیب شیمیایی و فرآیند سنتز آن است که در آن مواد خام (مونومرها) برای تولید امولسیون نهایی واکنش می دهند. در فرمولاسیون پوشش های بام اکریلیکی، ترکیبات 100 درصد اکریلیک در مقایسه با کوپلیمرهایی مانند اکریلیک استایرن و اکریلیک وینیل ترجیح داده می شود. اکریلیک استایرن ها تحت تأثیر حملات اشعه ماوراءبنفش به ساختار آروماتیک موجود در استایرن، اغلب در برابر عوامل جوی پایداری کمتری دارند و دچار زرد شدگی می شوند و ثبات رنگ کمتری دارند. وینیل اکریلیک ها، پلیمرهایی هستند که اغلب در رنگ های داخلی ارزانتر استفاده می شوند و مقاومت ضعیفی در برابر آب به دلیل خواص آبدوستی وینیل نشان می دهند. پلیمرهای صد درصد اکریلیک در برابر اشعه ماوراءبنفش و عوامل جوی مقاومت بالایی دارند، بنابراین دارای کارایی طولانی تری نسبت به کوپلیمرها هستند. خواص چسبندگی بهتر پلیمرهای 100 درصد اکریلیکی، آن ها را به جزء اصلی در فرمولاسیون درزگیرها، آببندها، چسب های نواری و برچسب ها تبدیل کرده است. مونومرهای مورد استفاده در ساخت پلیمرهای اکریلیکی دارای خواص منحصر به فردی هستند که با انتخاب نوع و میزان و نحوه ترکیب نمودن آن ها، می توان ساختارهای پلیمری متنوع با خواص منحصر به فردی را ایجاد کرد که نقش مهمی را در خواص نهایی پلیمر مورد نیاز در کاربرد خاص فراهم می کنند. شکل 1 تنوعی از ریزساختارهای پلیمرهای اکریلیکی را نشان می دهد و شکل 2 نشان می دهد که برای هر کاربری چه خواصی از پلیمر مورد انتطار است. مثلا پلیمر A یک پیونده مناسب برای پوشش بام در آب و هوای سرد و گرم است، پلیمر B یک پیونده با چقرمگی بیشتر و مقاوم در برابر بارش تگرگ است و پلیمر C یک پیونده مناسب برای پوشش سقف های دارای سختی (rigid) بیشتر است که همچنین مقاومت بالایی را در برابر جاری شدن (bleed) آسفالت است.

 

مریم علی اکبری- رزینفام

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیر ماه1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا