اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پوشش ایندیوم تین اکساید بر روی بطری شیشه ای، طول عمر ماده ی غذایی را بیشتر می کند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر محققان روس راهی برای بهبود عملکرد بطری های شیشه ای پیدا کرده اند این بطری ها برای بسته بندی محصولات غذایی متفاوتی از جمله روغن های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش شامل اعمال پوشش محافظ شفاف ایندیوم تین اکساید (ITO) بر روی شیشه است. اعمال این ماده جذب پرتوهایی مانند تابش فرابنفش و فروسرخ و همچنین میدان های الکترومغناطیسی را به تاخیر می اندازد. پس از انجام تحقیقات بر روی روغن آفتابگردانی که در شیشه ی پوشش داده شده با ITO نگهداری می شد، محققان دریافتند که این روغن مواد مغذی خود را بهتر نگهداشته است و همچنین طعم بهتری در مقایسه با روغنی دارد که در شیشه ی معمولی نگهداری شده است. معمولا به دلیل تغییرات دمایی که به دلیل تغییرات رطوبت و یا تغییر شدت نور بر روی محصول اعمال می شود، روغن ها دچار تغییرات شیمیایی و یا بیولوژیکی خواهند شد. مغزها، دانه ها و یا روغنی که از آن ها استخراج می شود به مرور زمان تغییر کرده و طعم بدی پیدا می کنند.

محققان از دانشگاه فدرال سیبری و همکاران آن ها از دانشگاه فنی Voenmeh، در بالتیک، برای یافتن راهی برای افزایش طول عمر مواد غذایی و حفظ مواد مغذی آن ها از طریق آهسته تر کردن ایجاد تغییر در روغن آن ها با یکدیگر همکاری کردند. این کار با استفاده از پوشش های جامد اکسیدی امکان پذیر است.

Svetlana Marchenkova، استادیار دانشکده ی فناوری مواد غذایی sibFU بیان می کند، شدت تابش نور با استفاده از ویزگی های نوری بسته بندیتحت تاثیر قرار می گیرد. این بدان معناست که برای بهبود کیفیت ماده ی غذایی و افزایش مدت زمان ماندگاری آن نیاز است ما پوشش محافظی ایجاد کنیم که بتواند تا حد ممکن فساد آن را به تاخیر بیاندازد. ما تلاش کردیم برای اینجام این کار شیشه ای که معمولا برای بسته بندی روغن های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد را با استفاده از پوشش شفاف ITO پوشش دهیم. برای دستیابی به این هدف، ما از روش استخرج گاز استفاده کردیم. این روش برای اعمال پوشش ITO بر روی سطحی بزرگ و بدون استفاده از خلا به کار رفت.

بر اساس گفته ی این محققان، در طول آزمایش، این گروه چگونگی تغییرات روغن در این شیشه ها را مورد بررسی قرار دادند. این کار با استفاده از اندازه گیری عدد اسیدی و پروکسیدی انجام گرفت. مشخص شد که پوشش شفاف ito که بر روی شیشه اعمال شده است می تواند مدت زمان نگهداری روغن را به تاخیر بیاندازد. این کار با به تاخیر افتادن فرایند تجزیه ی روغن انجام می شود. اکنون بیشتر از شیشه های تیره برای نگهداری روفن استفاده می شود. ولی در صورت استفاده از شیشه ی پوشش داده شده توسط ITO، می توان روغن ها را در شیشه های شفاف نگهداری کرد. در صورت استفاده از شیه های شفاف، خریداران می توانند به سادگی روغن را از نظر ته نشین شدن و یا دیگر ویزگی های ظاهری بررسی کنند. شیر، خامه و خامه ی ترش اگر دو یا سه ساعت در معرض نور قرار بگیرند، فاسد می شوند. همچنین سس، شکلات و شکر نیز پس از سه روز فاسد می شوند. احتمالا فقط ماکارونی در برابر نور آفتاب مقاومت می کند. پوشش های محافظتی بر پایه ی اکسید فلزات از نفوذ تابش UV جلوگیری می کنند و در برابر رطوبت و شرایط محیطی نا سالم از مواد غذایی محافظت می کنند. در میان اکسیدهای فلزی پیچیده، ITO میزان نفوذ پرتو UV و IR و تابش های الکترومغناطیس را کاهش می دهد.

محققان تاکید کردند که در مواجهه با مواد حساس مانند روغن های گیاهی باید همه ی نکات در مورد نگهداری آن ها رعایت شود. با این وجود، تابش خورشید و اکسیژن می تواند اکسیداسیون این روغن ها و تولید اسید چرب آزاد و گلیسیرین را در روغن افزایش دهد. این نتایج از بررسی عدد اسیدی روغن ها به دست می آید. حتی اگر مقدار کمی ترکیب پراکسیدی در زمان اکسیداسیون روغن آزاد شود، برای سلامتی انسان مضر خواهد بود. این موضوع باعث افزایش طول عمر مواد غذایی خواهد شد.

Svetlana Marchenkova همچنین بیان می کند که ما معتقدیم پوشش ITO می تواند از اکسید شدن مواد غذایی جلوگیری کند. در آینده، فناوری بدون خلا برای اعمال پوشش بر روی سطوح بزرگ نه تنها بر روی بسته بندی مواد غذایی اعمال می شود، بلکه بر روی ویترین های فروشگاهی نیز قابل استفاده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا