اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ دیجیتالی شدن، راه اندازی و تعمیر و نگهداری خطوط در کارخانه ها را مدیریت می کند/ گفت و گو با Markus Gschwandtner مدیر عامل Brückner Servtec GmbH

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  این مصاحبه توسط تیم VDMA با Markus Gschwandtner مدیرعامل Brückner Servtec GmbH انجام شده است.

س. کمپانی شما می بایست از اینکه خط تولید فیلم Brückner در کارخانه مشتری بدون مشکل کار می کند، اطمینان حاصل کند. نقش دیجیتالی شدن در این عملیات چیست؟
پ. دیجیتالی شدن، به عنوان فصل مشترک بین Brückner و مشتری، اهمیت حیاتی برای ما دارد؛ به همین دلیل است که ما به طور پیوسته به یک پارچه سازی و تبادل داده ها و اطلاعات می پردازیم. تا کنون، ما یک پلتفرم سرویس دهی دیجیتال راه اندازی کرده ایم که از طریق آن مشتری به خدمات ما به صورت آنلاین دسترسی دارد. بگذارید مثالی بزنم: چشم انداز تحویل یک کارخانه شامل مستندسازی بسیار گسترده است. تا به امروز، این مستندات، پرونده های زیادی را تشکیل می دادند. اگر مشتری به اطلاعاتی نیاز داشت، مدت ها طول می کشید تا آن را پیدا کند. اکنون در پلتفرم خدماتی ما، مستندات به صورت آنلاین و در هر لحظه در دسترس هستند. بنابراین، تکنیسن خدماتی که روبروی دستگاه ایستاده از طریق یک گوشی هوشمند یا تبلت، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات مورد نظر را خواهد داشت.

س. در نتیجه، دسترسی به اطلاعات آسان تر شده است. مزایای دیگر آن چیست؟
پ. از مزایای بنیادی آن می توان به شفافیت و سادگی اشاره کرد. به عنوان مثال، ما حدود 30 هزار قطعه در هر دستگاه نصب می کنیم. بسیاری از این قطعات، از جمله قطعات تامین کنندگان، دارای برچسب کد QR هستند. این برچسب، قطعه را از ابتدای تولیدش در Brückner تا مقصدش در کارخانه مشتری، شناسایی می کند. تنهاکاری که مشتری باید انجام دهد اسکن قطعه ای است که می خواهد تعویض شود، سپس هم ما و هم مشتری می دانیم موضوع درباره کدام قطعه است و کی در دستری خواهد بود. این به ما اجازه می دهد تا بسیار سریع تر عکس العمل نشان داده و در صورت لزوم، مشکل را زودتر حل کنیم.

س. بسیاری از کمپانی های از دادن داده ها خودداری می کنند. شما چگونه آنها را متقاعد می کنید؟
پ. ما باید از امنیت داده ها اطمینان حاصل کنیم. در کمپانی ما، هیچ منفذی وجود ندارد. ما گواهی TÜV را داریم. اما این اطمینان به تنهایی برای متقاعد کردن مشتری کافی نیست، عامل تعیین کنده این است که اطمینان حاصل کنیم مشتری از مزایای بسیار این کار آگاهی دارد. مزایای یکپارچه سازی داده ها، هنگامی که از مرز کمپانی عبور می کنند، بسیار است. هم اکنون، بیش از 70 درصد مشتریان ما در پلتفرم دیجیتال ما حضور دارند. اساسا، اصول آن مانند تلفن های هوشمند است: شما امکانات آن را میبینید، و به زودی می فهمید نمی توانید بدون آن ادامه دهید.

س. موضوع بزرگ دیجیتالی شدن بعدی چیست؟
پ. پروژه بزرگ دیجیتالی آینده، پیش بینی تعمیرات است. وقتی یکی از خطوط تولید ما از کار بیفتد، مشتری به طور متوسط حدود ده هزار یورو در ساعت، از درآمدش را از دست می دهد. بنابراین مهم است که این توقفات تا جای ممکن کوتاه و حتی الامکان قابل پیش بینی شوند. ما هم اکنون با نصب سنسورها، برای مثال به منظور دسترسی به برخی اجزای حیاتی، در این مسیر قرار داریم. در آینده، ما از هوش مصنوعی برای پیش بینی زمان احتمالی از کار افتادن قطعه یا زمان تعمیر، استفاده خواهیم کرد. هدف، افزایش توانایی برنامه ریزی برای تعمیرات لازم پیش رو است، چون صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها و همچنین کاهش زمان تولید خواهد شد.

س. آیا منابع حفظ خواهند شد؟
پ. تعمیرات قابل پیش بینی به استفاده از خط تولید کمک کرده و قدم های بعدی را پایدارتر می کند. برای مثال، اگر تعمیری در زمانی که لازم نیست انجام شود، قطعات یدکی نیز زودتر از موعد جایگزین خواهند شد. بنابراین شما در طول عمر کارخانه تان، به قطعات بیشتری نیاز خواهید داشت. اما اگر برای مثال ما در طول ارتقا و اصلاح، موتورهای کاراتری از لحاظ مصرف انرژی نصب کنیم، منابع حفظ خواهند شد. هدف استفاده حداقلی از منابع، چه اجزا یا انرژی یا مواد اولیه، است. رسیدن به شفافیت لازم در این زمینه تنها از طریق دیجیتالی شدن ممکن است.

س. رابطه بین دیجیتالی شدن و اقتصاد چرخشی چیست؟
پ. بدون دیجیتالی شدن، رسیدن به اقتصاد چرخشی بسیار مشکل است. اگرچه، با وجود آن می توانیم محصولات را حین تولید برچسب گذاری کنیم. بعدها ماشین های جمع آوری زباله می توانند از طریق برچسب ها بفهمند برای مثال یک فیلم از چه موادی ساخته شده است. همچنین تشخیص این که کدام قسمت یک محصول برای مثال از PE است و حاوی مقادیر کمتر از 5% مواد خارجی است، ممکن می شود. این یعنی این محصول به طور کامل بازیافت پذیر است. اما خطوط تولید می بایست آماده باشند. این ساختارهای تک ماده ای، نیازمند اصلاحات در کارخانه ها هستند. تها در این صورت است که تولید یک فیلم بسته بندی پلاستیک با کیفیت بالا که قابل بازیافت هم باشد، تضمین می شود.

س. فاز بعدی در اقتصاد چرخشی چیست؟
پ. از دیدگاه فیلم های بسته بندی، اقتصاد چرخشی، تنها در صورتی که هدف رسیدن به ساختارهای تک ماده ای باشد، ممکن است. اما در مقایسه با بطری ها، داشتن سیستم های جمع آوری پلاستیک بهتر نیز بسیار اهمیت دارد. پس از آن، پلاستیک ها باید به گونه ای دسته بندی شوند که پلاستیک های تک منبعی قابل تشخیص باشند. قدم بعدی، بازیافت تک منبعی است. اما سوالی که پیش می آید این است که از ماده بازیافتی در کجا استفاده شود. تبدیل یک فیلم بسته بندی به فیلم بسته بندی جدید همچنان نیاز به کار دارد، اما استفاده از فیلم بسته بندی بازیافتی در کاربردهایی مانند قالب گیری تزریقی منطقی به نظر می آید.

س. چالش های اصلی در این زمینه چیست؟
پ. بر چالش های فنی غلبه خواهد شد. اما به کارگیری یک سیستم جمع آوری قابل اجرا مشکل تر است. همچنین مهم است که اقتصاد چرخشی در همه جای دنیا سازمان دهی شود. سیستم جمع آوری در آلمان و اتریش خوب کار می کند، اما در سایر کشورهای اروپایی یا نقاط دیگر جهان خیر. هنوز مقدار زباله های جمع آوری شده برای اینکه اقتصاد چرخشی به صورت اقتصادی قابل اجرا باشد، بسیار کم است که این موضوع نیز می بایست تغییر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا