اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ هدف گذاری جدید اروپا برای بازیافت PVC تا سال 2030

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر اروپا موفق نشد به هدف خود در مورد بازیافت PVC در سال 2020 دست یابد، اما هدف جدید بازیافت سالانه 1 میلیون تن PVC را تا سال 2030 تعیین کرده است.

در 20 سال گذشته، اروپا به طور مداوم مقدار بازیافت PVC را افزایش داده است. به گفته سازمان VinylPlus (فعال در صنعت PVC اروپا)، هدف 800000 تن بازیافت PVC در سال تا پایان سال 2020 برآورده نشد.
این سازمان، تاثیر دنیا گیری ویروس کرونا بر بخش بازیافت اروپا را دلیل عدم موفقیت در دستیابی به این هدف دانست. به عقیده آن ها، دنیاگیری کووید 19 در نیمه اول سال 2020 اختلال در بازار ایجاد کرد. عملیات بازیافت در اروپا کاهش یافت، چراکه شرکت های بسیاری مجبور به تعطیلی شدند. به گفته مدیر عامل سازمان، اگرچه وضعیت در نیمه دوم سال بهبود یافت، بازیابی كامل از موج اول کووید 19 امكان پذیر نیست. با توجه به این شرایط، بازیافت پسماند PVC در چارچوب سازمان VinylPlus هنوز 731،461 تن (بیش از 91 درصد هدف 2020) بود.
سازمان VinylPlus تقریبا در پایان سال 2019 با بازیافت حدود 771،000 تن PVC به هدف خود رسید. با این حال، تعطیلی کارخانه های بازیافت ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا منجر به کاهش 5 درصدی در بازیابی PVC و در نهایت رسیدن به حدود 730،000 تن شد.
گزارش سالانه این سازمان نشان می دهد که پروفیل های پنجره تقریبا نیمی از PVC بازیافت شده در اروپا را تشکیل می دهند. با این حال، حجم بازیافت در سال 2020، 3 درصد (معادل حدود 10 هزار تن) کاهش یافت. به طور مشابه، حجم بازیافت کابل حدود 20 درصد (حدود 20،000 تن) کاهش یافت. هم چنین، بازیافت فیلم وPVC منعطف بین سال های 2019 و 2020 تقریبا تحت تاثیر قرار نگرفت.

اهداف جدید
سازمان VinylPlus اکنون دو هدف جدید تعیین کرده است: بازیافت 900000 تن در سال PVC تا سال 2025 و بازیافت 1 میلیون تن در سال PVC تا سال 2030. این اهداف هنوز واقعی هستند، اما ابهامات قانونی زیادی وجود دارد که ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، پیامدهای اصلاحیه های توافقنامه Basel که چالش های قابل توجهی برای حرکت PVC در داخل و خارج از انگلستان ایجاد کرده است. مثال دیگر، محدودیت سرب در PVC بازیافتی است.
طبق اظهار سازمانVinylPlus ، با بازیافت خوش بینانه هر دو PVCمنعطف و صلب، شبکه بازیافت در حال حاضر تا حد زیادی به سطح معمول عملیات بازگشته است.
هنگامی که VinylPlus هدف اصلی خود را بازیافت 800000 تن در سال PVC تعیین کرد، هم  چنین به یافتن روش هایی برای بازیافت 100000 تن در سال پلاستیک های سخت بازیافت متعهد شد، اما به زودی این هدف را حذف کرد. با این حال، به گفته سازمان، فناوری های جدید مانند فرایندهای Oreade و Thermovinylمی توانند به پیشرفت در این مورد کمک کنند.
افزایش فناوری های بازیافت شیمیایی هنوز هم به نوآوری و فعالیت های تحقیق و توسعه نیاز دارد. پیشرفت در تمام این فناوری ها در دهه آتی مطمئنا بازیافت دشوار پسماندهایPVC را قادر می سازد. در ماه ژوئن، سازمانVinylPlus همایش سالانه خود را، فقط با شرکت کنندگان مجازی، برگزار کرد که در آن چندین سخنران در مورد افزایش بازیافت PVC صحبت کردند.

برگردان: فاطمه خودکار

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 228 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا