اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ طراحی یک ویلچر سبز کامپوزیتی با الیاف طبیعی/ 80 درصد افرادی که به صندلی چرخدار نیاز دارند در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در تاریخ 9 ژوئن، مرکز ملی کامپوزیت (NCC ،National Composites Centre بریستول ، انگلیس) اعلام کرد که با خیریه جهانی معلولیت و موسسه اجتماعی انگیزه (motivation ،بریستول ، انگلستان) برای طراحی و ساخت یک صندلی چرخدار کاملاً ساخته شده از مواد پایدار، سبز و کامپوزیت، برای بهبود کیفیت زندگی افراد معلول در کشورهای در حال توسعه، همکاری کرده است.
طبق اظهار NCC ،  هفتاد و پنج میلیون نفر در سراسر جهان به صندلی چرخدار نیاز دارند و 80٪ آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

NCC می گوید که Motivation، (که صندلی های چرخدار ، آموزش و خدمات را به افراد معلول در کشورهای کم درآمد و متوسط ارائه می دهد)، برای کمک به توسعه و ساخت طرح جدید این صندلی چرخدار که به اندازه کافی در زمین های ناهموار و سخت مقاوم باشد، وارد این طرح شده. طرحی که منجر به تولید یک محصول مقرون به صرفه و از مواد زیست پایه بشود.
Motivation در حال حاضر بالشتک های صندلی چرخدار را از فوم پلی اورتان (PU) تولید می کند که روی صندلی های “آویزان” پارچه ای که بین دو طرف قاب کشیده شده اند با یک پایه تخته سه لایی می نشیند.
با این حال، طبق اظهار NCC ، استفاده مداوم و طولانی از صندلی های پارچه ای می تواند منجر به کشیدگی زیاد شود که وضعیت معلول را به خطر بیندازد و تخته سه لایی نیز ممکن است تخریب شود. بالشتک فوم نیز ممکن است به دلیل آب و هوای گرم و مرطوب و احتمال آلودگی، تخریب یا غیربهداشتی شود.

NCC باهمکاری Motivation برای طراحی و ساخت صندلی چرخدار کامپوزیت باالیاف کتان، نمونه اولیه یا پروتوتایپی ساخت که می تواند به صورت منحصر به فرد برای معلولان قالب گیری شود تا سطحی را فراهم کند که کنترل وضعیت و مدیریت فشار طولانی مدت بر بدن را فراهم کند.
سپس می توان یک کوسن نازک به آن اضافه و جایگزین کوسن های فوم PU فعلی کرد. گفته می شود که این طراحی جدید سبک تر از معادل تخته سه لا است و از خواص فیزیکی با دوام و قابل اطمینان تر و کنترل وضعیت برخوردار است. به علاوه، طبق گزارشات، جایگزینی آستر فوم نازک تخته نشیمن نسبت به بالشتک PU آسانتر و ارزانتر خواهد بود.
الیاف کتان Gurit  و رزین Infugreen سیکومین (Châteauneuf-les-Martigues ، فرانسه) به عنوان مواد پایه برای طرح جدید انتخاب شدند.
طبق اظهار NCC، این مواد در مقایسه با مواد سنتی کامپوزیت امکان تولید کم هزینه را فراهم می کنند و می توان از سایر الیاف طبیعی موجود که به صورت محلی تهیه می شوند نیز استفاده کرد.

NCC گزارش می دهد، هزینه های کلی برای تولید با استفاده از کامپوزیت مزبورکمی بیشتر از مواد قبلی (مانند پارچه و تخته سه لا) است، در حالی که دوام طولانی مدت و کیفیت خوبی را فراهم می کند.
Adam Healey ، مهندس بخش تحقیقات در NCC که تیم پروژه را هدایت می کند، می گوید: “این اولین صندلی چرخدار است که کاملاً از مواد سبز برای بازار جهانی و کشورهای در حال توسعه ساخته شده. … زمینه برای بهینه سازی بیشتر این طرح نیز بسیار زیاد بوده و فرصتهای زیادی برای کشف پتانسیل پایان عمر ان وجود دارد تا نشیمنگاه کامپوزیت صندلی به راحتی قابل بازیافت شده و حتی مزایای زیست محیطی بیشتری نیز به همراه داشته باشد. این در را برای ما باز می کند تا اجزای صندلی چرخدار بیشتری از کامپوزیت های سبز تولید کنیم. ”
Ian Harris ، طراح ارشد Motivation ، می افزاید: “همکاری Motivation با NCC به ما این امکان را داده است که تولید یک تخته صندلی پروتوتایپ را که فقط به عنوان یک ایده در ذهن ما وجود داشته، تحقق بخشیم. ما با هم توانسته ایم مفهوم هیجان انگیزی را برای حل چالش های دنیای واقعی که در استفاده از صندلی های چرخدار در کشورهای کم درآمد و متوسط مواجه هستند، ایجاد کنیم.”
بودجه این پروژه تحقیق و توسعه توسط Sustainable Composites و مشارکت بین NCC و CPI  در انگلیس تأمین شد.


برگردان: مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا