اخبار

اختصاصی بسپار/ نانوپوشش های ضدیخ

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  یخ زدن سطوح موجب افت کارایی آن ها و تحمیل هزینه زیادی می شود. برای مثال، بارش سنگین برف در سال 2008 سبب بروز آسیب های جدی در نیروگاه های جنوب چین شد و خسارتی بالغ بر 16 میلیارد دلار وارد کرد.
چسبندگی برف و یخ و تجمع آن ها بر سازه ها و تجهیزات یکی از معضلات اصلی در مناطق بسیار سرد به شمار می رود. از صنایع تحت تاثیر این مشکل می توان به صنایع ساخت ماشین آلات، هوانوردی، انتقال نیرو، دریایی، قطار، خودرویی، تجهیزات سرمایشی و توربین بادی اشاره کرد. اثرات منفی یخ زدگی شامل افزایش وزن، افت عملکرد دستگاه ها، طولانی شدن زمان تعمیر و کاهش ایمنی انسان ها می شود. بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط، سالانه 25 میلیون گالن مواد ضدیخ برای بدنه هواپیماها در فرودگاه های ایالات متحده امریکا مصرف می شود. اگرچه از سامانه های ضدیخ الکتریکی نیز برای جلوگیری از تشکیل یخ بر سطوح و بال های هواپیما نیز استفاده می شود. در بسیاری تجهیزات دیگر از جمله آنتن ها و پره های توربین بادی یخ زدن سطح موجب اختلال در عملکرد می شود. اما امروزه نانوپوشش ها در حال توسعه برای بسیاری کاربردها هستند.

خلاصه بازار پوشش های خودتمیزشونده
بازار اصلی حمل و نقل، هوافضا، انرژی بادی، نیروگاه، دریایی
ارزش بازار در سال 2012 200 میلیون دلار
سهم نانوپوشش 14%
نرخ رشد مرکب تا 2020 6%
ارزش بازار 2020 320 میلیون دلار
سهم نانوپوشش 35%

 

نانومواد
سطوح یخ گریز به طور کلی از سطح برگ نیلوفر آبی الگوبرداری شده اند و تجمع برف و یخ را می کاهند. با این حال، این سطوح در محیط های بسیار مرطوب به علت میعان آب و تشکیل شبنم خوب عمل نمی کنند و در نهایت منتج به افزایش چسبندگی یخ به علت داشتن سطح ویژه بالا می شوند. سطوح ابرآبگریز در محیطی با رطوبت کم در جلوگیری از تشکیل یخ حتی در دماهای پایین مانند ℃ 25- تا 30- بسیار موفق عمل می کنند. اما مطالعات اخیر نشان داده است جوانه زنی دانه های یخ بر روی این سطوح در محیط های بسیار مرطوب حتی سریعتر از سطوح صاف اتفاق می افتد.
بازار نانوپوشش های یخ گریز
پوشش های یخ گریز علاوه بر کاهش چسبندگی یخ به سطح، تشکیل یخ را نیز به تعویق می اندازند. صنایع هوانوردی، نفت و گاز و همچنین نیروگاه های بادی صنایع هدف برای این پوشش ها به شمار می روند. مطالعات زیادی در این حوزه در حال انجام است، اما دمای پایین مورد نیاز برای انجام این تحقیقات مخاطرات و خساراتی به همراه دارد.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره۲۱۷  دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا