اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ مواد افزودنی‌‌ کلیدی برای رفع محدودیت استفاده از مقدار مواد بازیافتی پسامصرفی

بسپار/ایران پلیمر به‌‌کارگیری مقادیر بیشتر مواد بازیافتی پسامصرفی (PCR) در کاربردهای فنی‌‌تر نیازمند استفاده از فناوری‌‌های افزودنی سفارشی توسعه‌‌یافته خواهد بود که در این مقاله، به این فناوری‌‌ها اشاره شده است.

صنعت پلاستیک برای یافتن راه‌‌هایی برای به‌‌کارگیری بیشتر محتوای بازیافت- به‌‌خصوص مواد بازیافتی پسامصرف- در بسیاری از کاربردهای کلیدی به‌‌منظور دستیابی به اهداف زیست‌‌پایداری (sustainability) که هم توسط افزایش نگرانی مصرف‌‌کنندگان و هم الزامات سختگیرانه‌‌تر هدایت می‌‌شوند سخت کار می‌‌کند. یکی از چالش‌‌های اصلی کاهش کاستی‌‌های کیفی بسپارها ناشی از تنش‌‌های مکانیکی و گرمایی در طول فرایند بازیافت است.
پلاستیک‌‌های بازیافتی اغلب حاوی ناخالصی‌‌ها و آلاینده‌‌های بسپاری هستند که می‌‌توانند تخریب بسپار را تسریع بخشند. این مسئله می‌‌تواند خواص مواد را تغییر دهد و مسائل عملکردی و کیفی را برای آن‌‌هایی که مواد بسپاری بازیافتی را فرایند می‌‌کنند ایجاد کند. طبق گفته شرکت BASF بسته‌‌های افزودنی فرمول‌‌بندی شده که خواص این پلاستیک‌‌های بازیافتی را بهبود می‌‌بخشند می‌‌توانند راه‌‌حلی برای این چالش باشند، که در محصولات IrgaCycle معرفی شد. گفته می‌‌شود این طیف جدید از افزودنی‌‌ها به حل نیازهای حتمی در پلاستیک‌‌های بازیافتی، به خصوص پلی‌‌الفین‌‌ها می‌‌پردازد.
پیش‌‌بینی می‌‌شود تولید پلاستیک‌‌ها از بازیافت مکانیکی تا سال 2030 تقریبا سه برابر شود، که این توسط مقررات و فناوری‌‌های بهبودیافته انجام می‌‌شود. این مربوط به رشد حدود 10 درصد در هر سال است. شرکت BASF با معرفی IrgaCycle سبد محصولات خود را مرحله به مرحله با استفاده از راه‌‌حل‌‌های خاص برای بازیافت گسترش می‌‌دهد.
انواع جدید IrgaCycle شامل مواد افزودنی است که می‌‌توانند به افزایش درصد مقدار بازیافتی در کاربردهایی شامل بسته‌‌بندی، خودرو و ساخت‌‌وساز کمک کنند. این راه‌‌حل‌‌ها به مسائل کیفیتی خاص مربوط به بسپارهای بازیافتی، ازجمله فرایندپذیری محدود، پایداری گرمایی بلندمدت ضعیف و حفاظت ناکافی از هوازدگی درفضای باز می‌‌پردازد (شکل 1).
خط تولید درحال حاضر شامل پنج فرمول‌‌بندی مختلف است. شرکت این محصولات را براساس تجربه گسترده خود در صنعت پلاستیک، همراه با کیفیت بالای پاداکسنده‌‌ها (antioxidants) و سامانه‌‌های پایدارکننده نور با تخصص کاربردی خود، فرمول‌‌بندی می‌‌کند.
پنج گونه موجود عبارت‌‌اند از: IrgaCycle PS030 G، که پایداری گرمایی بلندمدت را در کاربردهای صلب افزایش می‌‌دهد و اساسا برای پلی‌‌اتیلن پرچگالی (HDPE)، پلی‌‌الفین‌‌ها و بسپارهای مخلوط بازیافتی تولید شده است؛ IrgaCycle PS 031 G برای بهبود فرایند و پایداری گرمایی بلندمدت پلی‌‌اتیلن کم‌‌چگالی (LDPE) و پلی‌اتیلن کم‌چگالی خطی (LLDPE) بازیافتی برای به‌‌کارگیری در فیلم‌‌ها و کاربردهای بسته‌‌بندی منعطف مرتبط تولید شده است؛ IrgaCycle PS 032 G، که پایداری فرایندی و حفاظت گرمایی بلندمدت را برای پلی‌‌پروپیلن (PP) بازیافتی و آمیخته پلی‌‌الفین‌‌های حاوی ناخالصی فراهم می‌‌آورد؛ IrgaCycle UV 033 DD،که پایداری هوازدگی، گرمایی و فرایندی بیشتر را برای آمیخته‌‌های PP و HDPE احیاشده برای استفاده مجدد در کالاهای فضای باز ایجاد می‌‌کند؛ وIrgaCycle XT 034 DD، که به آن فرایند جوان کردن گفته می‌‌شود، پایداری گرمایی بلندمدت را بهبود می‌‌بخشد و به خنثا کردن ناخالصی‌‌ها برای بهبود خواص مکانیکی کمک می‌‌کند.
شرکت BASF می‌‌گوید یکی از مزایای این افزودنی‌‌ها، شکل دانه‌‌‌‌ای آماده به مصرف بدون گردوغبار آن‌‌ها است، که چنده‌‌زنی/توزین (dosing) آسان و ایمن را درطول تبدیل یا آمیزه‌‌سازی تضمین می‌‌کند.

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 240 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا