اخبار

اختصاصی بسپار/ معرفی برخی از جوایز صنعت پلیمر در دنیا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این روزها به دنبال علاقه مندی ویژه در کشور برای برگزاری جشنواره های متعدد و اهدای جوایز در بخش های تولیدی و صادراتی و غیره، تصمیم گرفتیم برخی از جوایز شناخته شده در صنعت پلیمر و پوشش را برای آشنایی خوانندگان بسپار معرفی کنیم. 

شاید لازم باشد، برگزارکنندگان دولتی و خصوصی گردهمایی های متعدد معرفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه ملی، استانی و … بعد از چند دوره به بررسی میزان اثرگذاری این جوایز بر عملکرد صاحبان دانش و صنعت نیز بپردازند. البته که این نقد به خود ما به عنوان برگزارکننده ادوار جایزه “بسپاری سال” نیز وارد است. 

برخی از این جوایز و تقدیرهایی که در ادامه با آنها آشنا می شویم، با هدف نزدیک تر شدن صنعت با دانشگاه طرح ریزی شده اند و ایده آنها امکان بروز خلاقیت علمی در صنعت و برای صنعت بوده است. تمرکز این جوایز بیشتر بر روی افراد است تا سازمان ها. 

1-  THE ECONOMIC TIMES POLYMERS AWARDS 

جوایز اکونومیک تایمز پلیمر بخشی از مجلات The Times of India Group’s magazine division Worldwide Media Pvt. Ltd. (WWM). است. جوایز اکونومیک تایمز پلیمر بستری است برای شناسایی و تجلیل از برترهای صنعت فرایند پلاستیک هند که سالانه در بخش‌های مختلف مانند بخش‌های مختلف مانند خودرو، لوازم مصرفی دیرپا، لوازم الکتریکی و الکترونیکی، اسباب‌بازی و تجهیزات بازی، لوازم خانگی و آشپزخانه، بسته‌بندی، دستگاه‌های پزشکی و تجهیزات بهداشتی و درمانی و بازیافت است.  تا به امروز پنج دوره از جوایز با موفقیت به صنعتگران عرصه پلاستیک اهدا شده است. 

2- The Award of the Society of Polymer Science, Japan ( SPSJ International Award )

جایزه بین‌المللی SPSJ در سال 1994 برای قدردانی از شایستگی‌های مشارکت‌کنندگان بین‌المللی در   SPSJ تأسیس شد. این جایزه با هدف پیشرفت علم و فناوری پلیمر در ژاپن تأسیس شد و به دانشمندان پلیمری اعطا می شود که سال ها در زمینه علوم پایه و کاربردی علوم و مهندسی پلیمر مشارکت داشته اند و موفقیت های چشمگیری در تبادلات با ژاپن داشته اند. نامزد فردی خواهد بود که بیش از 55 سال سن داشته باشد و دستاوردهای خلاقانه و برجسته ای در زمینه علم و فناوری پلیمر (از جمله مهندسی و فناوری صنعتی شدن) داشته باشد. این مراسم سالانه برگزار می شود. 

جایزه SPSJ برای مقاله برجسته در مجله پلیمر با حمایت ZEON

این جایزه به اولین نویسنده مقاله ای تعلق می گیرد که در هر شماره از مجله پلیمر (شماره 1-12) در سال قبل به چاپ رسیده است. نامزد باید قبل از تولد 38 سالگی خود باشد. تعداد جوایز سالانه سه عدد است. این جایزه شامل یک گواهی، یک مدال و 300000 ین است. برنده جایزه باید یک سخنرانی جایزه در نشست سالانه SPSJ در سال اهدای جایزه ارائه کند. هزینه سفر و اقامت توسط SPSJ ارائه خواهد شد.

 

3- Horners Award : Polymers Innovation and Design

جایزه Horners برای نوآوری و طراحی پلیمرها به طور مشترک با BPF و Worshipful Company Of Horners اهدا می شود و برای نوآوری در طراحی و ساخت پلاستیک یا در فرآیند پلیمرها اعطا می شود. اعتقاد بر این است که این جایزه معتبر طولانی ترین جایزه طراحی برای پلیمرها در جهان است. اولین بار در سال 1947 برگزار شد و اکنون جایزه بزرگتر و شناخته شده تر از همیشه است.

4-Horners Award for: Bottle makers Award for Plastic Packaging

 در سال 1467 شرکت پرستش هورنرز با شرکت بطری سازان (که بطری ها را از چرم می ساخت) ادغام شد و در اکتبر 2002، در نمایشگاه Interplas در NEC در بیرمنگام، جایزه سالانه جدیدی را برای طراحی بطری اعلام کردند. آثار ارسالی برای این جایزه باید یک بطری پلاستیکی، شیشه یا ظرف توخالی باشد که با هر فرآیندی از جمله اکستروژن دمشی، دمشی(بادی) تزریقی، دمشی کشش تزریقی، قالب‌گیری تزریقی، قالب‌گیری چرخشی یا شکل‌دهی خلاء تولید شده باشند. طرح باید دارای محتوای قابل توجهی در طراحی، مواد یا ساخت و همچنین سابقه اثبات شده موفقیت تجاری باشد. جایزه سالانه شامل یک بطری چرمی است که در حال حاضر با روش‌های سنتی ساخته شده است، که در کنار آن دو بشر شیپوری لبه‌دار نقره‌ای قرار گرفته و همه بر روی تخته چوب بلوط قرار گرفته اند. جایزه ای که به برنده تعلق می گیرد  یک بطری چرمی کوچکتر است که بر روی پایه بلوطی نصب شده است که روی آن حکاکی شده است.

5- Carl S. Marvel Award for Creative Polymer Chemistry

جایزه خلاقیت شیمی پلیمر در سال 1980 به منظور شناسایی و تشویق دستاوردها و/یا نوآوری های غیرمعمول در زمینه علوم پایه یا کاربردی پلیمر توسط دانشمندان جوان تاسیس شد. این جایزه در حال حاضر توسط بخش POLY ACS حمایت و مدیریت می شود. پیش از این، این جایزه توسط شرکت Rohm and Haas (1908-2009) و Albelmarle Corporation (2011-2016) حمایت می شد. این جایزه هر دو سال یک بار در سال های فرد در بهار در نشست ملی ACS در طول برنامه جایزه POLY/PMSE اهدا می شود. برندگان جوایز برای شرکت در نشست ملی ACS که در آن جایزه اهدا می شود، لوح، 3000 دلار و هزینه سفر تا 2000 دلار دریافت می کنند. انتظار می رود که دریافت کننده در سمپوزیومی که به افتخار او در نشست ملی ACS بخش POLY برگزار می شود، سخنرانی داشته باشد. برندگان باید کارهای برجسته ای در علوم پایه یا کاربردی پلیمر انجام داده باشند و نباید قبل از اول ژانویه سال دریافت جایزه به 45 سالگی خود رسیده باشند.

6- Industrial Polymer Scientist Award

این جایزه برای برای یک فرد یا یک تیم برای نوآوری صنعتی برجسته و خلاقیت در کاربرد علم پلیمر و مشارکت در نوآوری تکنولوژی در صنعت پلیمر در نظر گرفته شده است. این جایزه در سال 1999 تاسیس شد و توسط بخش POLY ACS اداره می شود و توسط هیئت مشاوران صنعتی (IAB) POLY حمایت می شود. این جایزه هر دو سال یکبار در سالهای زوج در نشست ملی پاییز ACS در خلال برنامه جایزه POLY/PMSE اهدا می شود. برندگان جوایز برای شرکت در نشست ملی ACS که در آن جایزه اهدا می شود، لوح افتخار و 4000 دلار و بازپرداخت هزینه های متعارف سفر دریافت می کنند.

مهندس گلرخ ذوالفقاری فرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا