اخبار

اختصاصی بسپار/ مدیر Borealis از برنامه های این شرکت در K 2019 می گوید: پلاستیک ها ارزشمندتر از آن هستند که دور ریخته شوند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  این مصاحبه با Alfred Stern مدیر اجرایی شرکت Borealis AG انجام شده است. در این گفت و گو وی از بررنامه های این شرکت در نمایشگاه K 2019 می گوید. 

نمایشگاه K2019 از 24 مهرماه به مدت 8 روز در شهر دوسلدورف آلمان برپا خواهد بود. هم اینک نماینده گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر در همایش K preview در این شهر حضور دارد. 

 

چرا تولیدکنندگان پلاستیک، اقتصاد چرخشی را تایید می‌کنند؟

در این بخشِ صنعت، دوران جدیدی در حال ظهور است. هر چه زودتر برای اقتصاد چرخشی واقعی آماده شویم، اثرات آن بر رشد اقتصادی‌، محیط زیست، مشتریان و جامعه‌مان مثبت‌تر خواهد بود. ما همچنین اقتصاد چرخشی را به عنوان فرصتی برای کسب‌وکارها می‌بینیم و در بازار پلی‌الفین‌های بازیافتی انتظار رشد داریم. ما در شرکت Borealis معتقدیم که پلاستیک‌ها ارزشمندتر از آن هستند که دور ریخته شوند. چشم‌انداز ما این است که تولید ضایعات پلاستیک را متوقف کنیم و پلاستیک‌ها را به عنوان مواد خام بازیافت کنیم.

 

نفت یکی از منابع محدود است. از یک سو پیش‌بینی‌ها درباره بیشینه استخراج نفت متفاوت است و از سوی دیگر بسیاری پایان آن را پیش‌بینی کرده‌اند. در مقابل چنین ایده‌ای، آیا اقتصاد چرخشی برای پلاستیک‌ها نمونه‌ای از پیش‌دستی در مدیریت است؟

اینکه بعد از دوران پارینه‌سنگی شاهده عصر فلز بودیم به این دلیل نبود که نیاکان ما دیگر سنگ را در اختیار نداشتند بلکه راهکارهای بهتر و جدیدتری یافتند. مسئله نفت هم همین است: با تلاش‌های هر چه گسترده‌تر می‌توانیم نفت را از زمین بیرون بکشیم اما این راه دیگر پاسخگو نیست چرا که خوشبختانه راه‌حل‌های بهتر و پایدارتری در دسترس هستند. تا آن زمان مهم است که تا حد امکان آگاهانه از نفت استفاده کنیم؛ این معنای تولید محصولات پلاستیکی است که می‌توان در انتهای عمر مفید، آن‌ها را بازیافت کرد. تمرکز اصلی ما بر ایجاد اقتصاد چرخشی اصیل است.

 

در خصوص افزایش تقاضای جایگزین‌های پلاستیک‌ها، صداهای بسیاری شنیده می‌شود. نمونه اخیر جایگزینی مواد برای نی‌های نوشیدنی بود. آیا چنین چیزی منطقی است؟

رویکرد من به این مسئله تا حدودی عمل‌گرایانه است: پلاستیک‌ها باید در جایی که به وضوح بهتر از مواد دیگر هستند، مورد استفاده قرار گیرند و اینکه پلاستیک‌ها پایدارترین جایگزین در بسیاری از جنبه‌های زندگی روزانه هستند، یک حقیقت است؛ برای نمونه در صنعت خودروسازی که سازه‌های پلاستیکی سبک به صورت قابل توجهی به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند، استفاده از پلاستیک‌ها منطقی‌تر است. نمونه دیگر در بخش پزشکی است که به سختی می‌شود جایگزین بهتری برای کیسه‌های پلاستیکی انتقال یا تزرق خون پیدا کرد. در حوزه بسته‌بندی غذا نیز پلاستیک‌ها کمک می‌کنند که غذا برای مدت طولانی‌تری تازه و سلامت باقی بماند. عمده مواد جایگزین سنگین‌ترند و به همین دلیل است که در طول حمل و نقل آسیب‌های بیشتری به محیط زیست وارد می‌کنند و یا همان عملکرد را در محاظت در برابر بخار آب یا اکسیژن ندارند. پایداری باید معیاری اساسی در انتخاب ماده درست باشد.

 

گروه پلاستیک اروپا گفته است که اقتصاد چرخشی فرصتی است برای بهبود وضعیت رقابتی اروپا و کارآمدی منابع؛ چگونه؟

اگر از مواد خام و سایر مواد به صورت بهینه استفاده کنیم و آن‌ها را پس از عمر مفیدشان در چرخه نگه داریم، می‌شود گفت که اقتصاد چرخشی امکان بهبود کارآمدی منابع را در اختیارمان قرار داده است. جمعیت دنیا پیوسته در حال افزایش است و خوشبختانه درآمد نیز در حال افزایش است. اگر مدل اقتصادی خطی فعلی باقی بماند، منجر به تولید ضایعات بیشتر و استفاده غیرمسئولانه از مواد می‌شود. راه‌حل رفتن به سوی اقتصاد چرخشی است که امکان کاهش استفاده از مواد خام را فراهم کرده و سبب کاهش تولید گاز CO2 می‌شود. پلاستیک‌ها در عمده کاربردها کارآمدترین مواد به لحاظ هماهنگی با زیست‌بوم هستند.

 

در چارچوبی که سیاست‌مداران اتحادیه اروپا باید برای اقتصاد چرخشی پلاستیک وضع کنند تا به لحاظ اقتصادی عملیاتی شود، چه شرایطی لازم است؟

اعمال ممنوعیت کمکی به راهکار توسعه پایدار نمی‌کند. در مقابل این کار به نوآوری لطمه می‌زند. بهتر است اهداف بلندمدت محکمی وضع شود اما راه‌های دستیابی به این اهداف برای تضمین اثربخشی رقابت و نوآوری، باز گذاشته شود. علاوه بر آن ما به قوانینی یکپارچه و سازنده در سطح بین‌المللی و در داخل اروپا نیاز داریم. تلاش‌های ملی به تنهایی ما را به جایی نمی‌رساند.

 

گلوگاه‌های زنجیره ارزش‌افزایی با کمک اقتصاد چرخشی کجاست؟

همکاری‌های همه بازیگران در زنجیره ارزش‌افزایی ضروری اما در عین حال یک چالش است. به همین دلیل است که ما زیرساختی را تحت عنوان EverMinds راه‌اندازی کرده‌ایم که اولین در نوع خود است. ما به همراه مشتریان و شرکای تجاری خود سنجش‌های قابل قبولی را برای پیاده‌سازی اصول اقتصاد چرخشی در مقیاس بزرگ‌تر در صنعت آغاز کردیم. EverMinds به عنوان یک مرکز گسترش و شتاب‌دهی ایده‌ها در حوزه پلی‌الفین‌های باکیفیت، نوآور و الهام‌بخش برنامه‌ریزی شده است. ما این چالش را با کمال میل پذیرفتیم چرا که می‌خواهیم راهکارهای ویژه مشتری را ویژگی‌های عملکردی قابل توجه توسعه دهیم.

 

طراحی محصول نقش بزرگی در قابلیت بازیافت پلاستیک‌ها ایفا می‌کند. تا چه اندازه این مسئله دغدغه تولیدکنندگان پلاستیک است؟ و این مسیر به کجا می‌رسد؟

اصول اقتصاد چرخشی ما را به توسعه محصولات جدید با بهبود قابلیت‌های بازیافتی هدایت می‌کند. ما در حال حاضر این مسئله را در فاز طراحی در نظر داریم و در ارتباط نزدیکی با مشتریان و شرکای تجاری خود برای ساخت محصولاتی که بتوان راحت‌تر آن‌ها را بازیافت کرد، و یا یافتن کاربردهای جدید برای این مواد بازیافتی تلاش می‌کنیم. به همین دلیل است که حجم قابل توجهی از منابع نوآوری خود را در پروژه‌های تحقیق و توسعه در حوزه بازیافت سرمایه‌گذاری کردیم. ما چرخه عمر محصول را به صورت کامل بررسی می‌کنیم: از چگونگی تولید تا فرآوری، استفاده و در نهایت بازیابی یا بازیافت.

 

در دنیای ما وجود پلاستیک‌ها ضروری است. نیمه بد ماجرا تولید زباله است. محصولات پلاستیکی که با بی‌توجهی رها می‌شوند، روی هم جمع می‌شوند و حجم عظیمی از زباله‌ها را نه فقط در رودخانه‌ها و دریاها که بر روی زمین ایجاد می‌کنند. یک اقتصاد چرخشی کامل می‌تواند از این جنبه منفی جلوگیری کند و تمرکز را به منافع پلاستیک‌ها بازگرداند. برای اینکه این کار موفقیت‌آمیز باشد همه ما باید همکاری کنیم: متخصصین فرایند، تولیدکنندگان مواد خام، مهندسین مکانیک و بازیافت‌کننده‌ها و از سوی دیگر صاحبین کسب‌وکار، مصرف‌کنندگان نهایی و سیاست‌مداران.

تشکل  VDMA در نمایشگاه K2019 که در ماه اکتبر در دوسلدورف برگزار می‌شود نشان می‌دهد که حلقه‌های بسته اقتصاد چرخشی چه طور کارآمدتر کار می‌کنند. در طول این فرایند، ذی‌نفعان نظرات خود را در مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهند، ارائه می‌کنند.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا