اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ محمد جمالی، مدیرعامل طنین آراد یکتا و رییس هیات مدیره بنیان پودر طنین آراد/ معرفی محصولی که می تواند تا 20 درصد جایگزین تیتان شود

بسپار/ایران پلیمر شرکت طنین آراد یکتا فعالیت بازرگانی خود را از سال ۱۳۸۶ برای تامین مواد اولیه صنایع رنگ، پلاستیک، جوهر، چسب آغاز و از سال ۱۳۹۰ اقدام به مشارکت و تولید پودرهای معدنی میکرونیزه کربنات کلسیم، تالک، باریت، کائولن ، میکا و … با دانه بندی های بسیار نرم تا ۳۵۰۰ مش در دو مجموعه جداگانه شهرستان الیگودرز و سلفچگان کرده است.

محمد جمالی به خبرنگار بسپار گفت: مجموعه ما هم تولیدی است و هم بازرگانی. در دو مجموعه اشاره شده، شرکت طنین آراد یکتا تولید پودرهای میکرونیزه را برعهده دارد که شامل کربنات کلسیم کوتد ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ مش بسیار سفید که در صنایع مستربچ و کامپاندهای پلیمری از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و تا ۹۰ درصد جهت تولید سفره و فیلم جوابگو بوده و به دلیل روندی بسیار خوب این محصول هم ظرفیت تولید بیشتری برای مصرف کننده ایجاد می کند و ‌هم میزان مصرف افزودنی ها را کاهش می دهد.
در مورد پودرهای ماندنی مانند تالک و باریت کریستال ضد اسید سعی کرده ایم بهترین محصول را به دست تولید کنندگان صنایع پلیمری برسانیم. ‌
در مجموعه بنیان پودر طنین آراد امور بازرگانی را انجام می‌دهیم که مدیریت آن به عهده همسرم خانم مهندس شعاری است. تامین سنگهای معدنی خاص مثل واردات تالک بسیار سفید افغانستان، کائولن سفید هندوستان، واردات انواع پیگمنتها و اسید استئاریک و … .
در دو مجموعه طنین آراد سعی کرده ایم چیزی را تولید و عرضه کنیم که همکاران ما به آن کمتر توجه کرده اند و سعی کردیم در محصولات تولیدی، خلاقیت و‌ کنترل کیفیت متناسب با نیازهای مشتریان داشته باشیم. مثل تالک سفید درجه یک که بیشتر وارد می شود و باریت کریستال درجه یک که ما سعی کردیم از معادن بسیار خوب جمع آوری کنیم.
در بخش بازرگانی هم نمایندگی انحصاری شرکت semkimya ترکیه هستیم جهت ادتیوهای صنعت رنگ و چسب و جوهر.
بازار هدف ما شرکت های مختلفی هستند. چون محصولات پودر میکرونیزه در اکثر صنایع قابل استفاده اند ولی در حال حاضر تمرکز ما بر روی صنعت رنگ سازی و پلیمر و پلاستیک مثل مستربچ و گرانول و ‌کامپاندهای پلیمری و صنایع آرایشی و ‌دارویی است.

جمالی در ادامه در خصوص فناوری های آینده این صنعت می گوید: شرکت‌های داخلی ما در صنایع کامپاند و پلیمر و در بخش خطوط و ماشین آلات تولید، دستگاه های اکسترودر در حال توسعه و بومی سازی در کشور هستند ولی باید توجه داشت که تکنولوژی و دانش وارداتی، روی کیفیت محصولات بسیار تاثیر گذار است
ما محصول دانش بنیانی داریم که می تواند با صرفه اقتصادی مناسبی تا 20 درصد جایگزین تیتان شود.
صادرات مستقیم به عراق، امارات و افغانستان داشته ایم و به صورت غیر مستقیم شرکت هایی که محصول ما را می خرند صادر هم می کنند.
۴۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کنیم و ۶۰ درصد برای مصارف داخلی است تا جایی که تقاضای داخلی باشد تامین شرکت‌های داخلی برای مجموعه ما مهمتر است.
به دلیل مشکلات ارزی موجود و بازگشت ارز و …، درست است که صادرات نقاط مثبت زیادی دارد اما نقاط منفی هم دارد.
جمالی به چالش های حضور در بازار هم اشاره کرد: چالش همیشه وجود داشته است ما در شرایطی مشغول تولید هستیم که از نظر رقابت و تحریم و قیمت و واردات مواد اولیه دچار مشکل هستیم و نوسانات ارزی را هم باید مدیریت کنیم.
اگر دانش بومی سازی محصولات ایرانی حمایت شود، می‌توانیم تکنولوژی خود را ارتقا دهیم ولی متاسفانه ما همواره در جلب حمایت های مالی یا حمایت از تشکل‌های صنفی و انجمن و … مشکل داشته ایم. در بحث واردات مواد اولیه و ماشین آلات تحریم‌ها مزید بر علت شده‌اند.
پیشنهاد من این است که دولت و انجمن های صنفی و تعاونی‌ها حمایت کنند تا هم بتوانیم بومی‌سازی کنیم و هم مشکلات قیمت رقابتی خرید مواد اولیه از بورس کالا را حل کنیم.
محصولات ایرانی کیفیت بسیار خوبی دارند ما در زمینه پودرهای معدنی میکرونیزه کربنات کلسیم بهترین سنگ معدن در دنیا را داریم که متعلق به معادن شهر الیگودرز است و اگر مواد معدنی ما خام‌فروشی نشود، می توانیم دانش و فناوری قوی تری داشته باشیم، می توانیم محصولات بیشتری تولید کنیم. اگر حمایت شود در بخش کامپاندهای پلیمری هم فرصت های خوبی را می توانیم خلق کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر جذب نیروی متخصص هم به یکی از دغدغه و مشکلات شرکت ها تبدیل شده و ارگانهای متخصص باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام دهند تا این چالش حل شود.

از او می پرسیم که چه توصیه ای برای سرمایه گذاران جدید دارد: شرط اول سرمایه گذاری ثبات اقتصادی و حمایت است. با عدم حمایت درست از سرمایه گذاری چه در داخل و چه در خارج، فرصت ها را از دست خواهیم داد. پیشنهاد من این است که شرکت‌های کوچک به هم ملحق شوند و در قالب جوینت ونچرها با کاهش هزینه ها، قدرت رقابت خود را ارتقا بدهند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 244 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا