اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ مبارزه روسیه با پوشش های تقلبی/ یک چهارم بازار روسیه پوشش های تقلبی و جعلی است!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر ولادیسلاو تکاچنکو، سخنگوی شورای عمومی وزارت ساخت، در مصاحبه با روزنامه ی محلی گفت: “باید در خصوص شناسایی محصولات تقلبی و جعلی شفافیت وجود داشته باشد. تولید محصول با نام تجاری شخص دیگر مفهوم محصولات تقلبی است. اما در قانون روسیه تعریفی در مورد محصولات جعلی وجود ندارد. به همین دلیل نه تحریم اداری و نه کیفری برای تولید و عرضه محصولات جعلی اعمال نمی شود. هیچ سیاست دولتی برای مقابله با تولید و توزیع این محصولات وجود ندارد.” طبق گفته ی تکاچنکو محصولات جعلی کیفیت بسیار پایین داشته و بر خلاف الزامات ایمنی تعیین شده، تولید شده اند. برخی از مطالعات نشان  می دهد که یک چهارم بازار روسیه را پوشش های تقلبی و جعلی تشکیل می دهند. الکساندر روچف، رئیس کمیسیون مصالح ساختمانی در شورای عمومی، گفت: “برچسب روی محصولات جعلی همواره اطلاعات ناقص و نادرست در مورد ترکیب و ویژگی های کیفی دارد.”
تقریبا همه ی فعالان بازار، محصولات غیرقانونی را به عنوان یکی از چالش‌های اصلی بازار پوشش‌های روسیه می‌شناسند. پوشش‌های تقلبی و جعلی بازار را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهند. طبق گفته ی شرکت پی کی کورس، تولیدکننده ی پوشش های ضدخوردگی، در حال حاضر، بازار پوشش‌های صنعتی مملو از محصولات تقلبی بوده و حدود 20 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. پوشش های صنعتی در مقادیر زیاد و به یکباره خریداری می شوند. این موضوع برای تولیدکنندگان جعلی سودمند است. مشتریان فریب خورده با استفاده از این محصولات متحمل ضررهای هنگفتی خواهند شد. استفاده از تولیدات تقلبی منجر به تضعیف کیفیت می شود. یک شرکت برای جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت به بازار تحت نام تجاری خود باید تلاش زیادی کند. اگر پوشش‌های بی‌کیفیت برای ‌مدت طولانی به صورت کنترل نشده در خرده ‌فروشی ها باقی بمانند، می‌توانند شهرت برندها را از بین ببرند. این امر به ویژه برای تولیدکنندگان روسی که به اندازه ی شرکت های بین المللی مطرح نیستند، خطرناک است.
دیدگاه های مختلف در خصوص محصولات تقلبی
والری آبراموف، مدیر کل رنگ های روسیه، در مصاحبه با یک شبکه ی خبری روسی گفت: “محصولات جعلی زیادی در بازار وجود ندارد و حجم این محصولات رو به کاهش است. در مقابل محصولات تقلبی موضوع مهم تری هستند. در برخی موارد کیفیت رنگ موجود در قوطی پایین تر از کیفیت اعلام شده از طرف شرکت تولیدکننده است. یا شرکتی با یک محصول با کیفیت خوب وارد بازار می شود، اما به مرور شروع به کاهش کیفیت آن می کند. این اقدامات باعث بی اعتبار شدن تولید داخلی می شود.”
گنادی اوریانوف، رئیس انجمن تولیدکنندگان پوشش، اظهار داشت که مشکل پوشش های جعلی بیش از اندازه ارزیابی شده است. پوشش های تقلبی مشکل بزرگی برای صنعت نیستند. ارزیابی ها نشان می دهد که سهم 25 درصدی پوشش های تقلبی در صنعت ساختمان در بخش پوشش به این میزان نبوده و به طور قابل توجهی پایین تر است. موارد پراکنده ای از جعل پوشش ها با مارک های مختلف وجود دارد، اما معمولا توسط خود شرکت ها حل می شود. به گفته ی وی، چندین ابزار برای جلوگیری از ورود تولیدات جعلی به بازار طراحی شده است و چندین سیستم کنترلی با عملکرد خوب برای انجام این کار ایجاد شده است.
خطرات محصولات تقلبی
از جهت اینکه محصولات بی کیفیت سلامت انسان را تهدید می کنند، پوشش های تقلبی مشکل بزرگی هستند. محصولات تقلبی مصرف کنندگان را گمراه کرده و با داشتن خواص غیرقابل پیش بینی تهدیدی مستقیم برای مصرف کنندگان و کل جامعه هستند.
در روسیه، پوشش های تقلبی و جعلی عمدتا تولیدات شرکت های تجاری خصوصی در مقیاس کوچک است. این افراد امکانات تولیدی ندارند و تنها برخی از اجزا را با هم ترکیب می کنند تا ارزان ترین پوشش ممکن را تولید کنند. این تولیدکنندگان به طور رسمی ثبت نیستند، هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی کنند و الزامی در رعایت الزامات ایمنی یا کیفیت ندارند. دولت روسیه در سال 2018 اعلام کرد که قصد دارد مبارزه با پوشش های تقلبی را تشدید کند. دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، بیان کرد که محصولات غیرقانونی مشکل بزرگی است و از مقامات دولتی خواست تا با این موضوع برخورد کنند. با این حال، هیچ گام واقعی در این مسیر برداشته نشد.

 

مترجم: مهندس لاله کاغذچی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه تهران

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 234 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات  بسپار که در نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا