اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/قطعه ای سبز از کامپوزیت الیاف طبیعی، نامزد نهایی جایزه نوآوری JEC 2021 شد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در 17 مه ، Greenboats GmbH (برمن ، آلمان) ، سیکومین (Châteauneuf les Martigues ، فرانسه) و Bcomp (فریبورگ ، سوئیس) به عنوان نامزدهای نهایی جوایز نوآوری JEC 2021 معرفی شدند.

این سه شریک پروژه به عنوان فینالیست در دسته “انرژی های تجدید پذیر” برای تولید محفظه موتور توربینهای بادی (nacelle) سبز و نوآورانه انتخاب شده اند ، كه شركا ادعا می كنند اولین محفظه توربین داخل دریا تولید شده با کامپوزیتهای باالیاف طبیعی (NFC یا natural fiber composites) خواهد بود.

محفظه سبز توسط NFC Greenboats طراحی شده است که همچنین مسئولیت مهندسی ساخت، تولید و مونتاژ توربین بادی را بر عهده داشته است.
این شرکت از تقویت کننده های الیاف کتان ampliTex شرکت Bcomp ، هسته های چوبی بالسا دارای گواهی FSC و رزین های زیست پایه(bio-based) استفاده کرده است.
طبق گفته شرکای پروژه، ساخت محفظه سبز NFC با صرفه جویی انرژی مصرفی تقریباً معادل 60٪ کاهش تولید CO2 را به همراه دارد و بیش از 50٪ در مقایسه با محفظه ساخته شده با فناوری پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP یا glass fiber-reinforced polymer)، مصرف انرژی را کاهش می دهد.
علاوه بر ردپای CO2 پایین، گفته می شود که ساختار کامپوزیت الیاف طبیعی نیز برخلاف ساختارهای سنتی GFRP گزینه مناسب برای پایان عمر محفظه توربین را معرفی می کند.
این مسئله باعث افزایش نگرانی در بخش انرژی باد است (نگاه کنید به “تعریف چشم انداز برای تیغه های توربین بادی در پایان عمر مفید”)  و کامپوزیت های الیاف طبیعی فرصتی برای ایجاد یک تغییر پایدار در این بازار را بوجود می اورد.

Sicomin سیستم رزین InfuGreen 810 مورد تأیید GL DNV خود را بر مبنای سیستم رزین اپوکسی زیست پایه GreenPoxy، که برای تزریق ساندویچ پانل های ساختاری اصلی محفظه سبز استفاده می شد ، تهیه کرد.

این شرکت همچنین ژل کوتهای FR، رزینهای لایه گزاری زیست پایه و پوششهای شفاف مقاوم در برابر اشعه UV را برای سازه تهیه کرده است.
مواد ، و همچنین پشتیبانی فنی در محل ، توسط توزیع کننده آلمانی Sicomin’s Time Out Composites (Bornheim) تحویل داده شد.
Friedrich J. Deimann بنیانگذار و مدیر عامل Greenboats اظهار می دارد: “ما از معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی این جوایز معتبر احساس خوشحالی می کنیم و خوشحالیم که داوران مزایای زیست محیطی و چرخه حیات نانو ساختار کامپوزیت الیاف طبیعی ما را برای نسل بعدی توربین های بادی خشکی و دریایی تشخیص داده اند.”
برندگان جوایز در طی JEC Connect که 1و2 ژوئن 2021 برگزار می شود، اعلام می شوند.

 

برگردان: مهندس مسعود خلج

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا