اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فیلم پلاستیکی خود استریل شونده با استفاده از نور معمولی ویروس‌ها را می کشد

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر یک فیلم پلی اتیلن با چگالی کم خود استریل شونده (LDPE) حاوی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم، ویروس‌هایی مانند COVID-19 را در معرض یک منبع نور معمولی از بین می‌برد. ماده ای که  هزینه کمی برای تولید دارد، می‌توان آن را به راحتی مقیاس‌بندی کرد و می‌توان از آن برای پیش‌بند، رومیزی و پرده‌های یکبار مصرف در بیمارستان‌ها استفاده کرد.

به گفته محققان دانشگاه کوئین بلفاست، پوشش نازک نور ماوراء بنفش را جذب می‌کند و گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) تولید می‌کند که ویروس‌ها را می‌کشند. دانشمندان افزودند فناوری استفاده شده برای ایجاد این فیلم همچنین تضمین می‌کند که بر خلاف فیلم‌های پلاستیکی یکبار مصرف فعلی که جایگزین آن می‌شود، این محصول تجزیه پذیر است.

آنها ادعا می‌کنند که این پیشرفت می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در انتقال ویروس‌ها در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی شود. پروفسور اندرو میلز گفت: “این فیلم می‌تواند جایگزین بسیاری از فیلم‌های پلاستیکی یکبار مصرف مورد استفاده در صنعت مراقبت‌های بهداشتی شود، زیرا دارای ارزش افزوده خود استریل شدن بدون هزینه اضافی واقعی است. از طریق آزمایش‌های دقیق، متوجه شدیم که فقط با نور اتاق در از بین بردن ویروس‌ها مؤثر است – این اولین بار است که چنین چیزی ساخته می‌شود و امیدواریم که سود زیادی برای جامعه داشته باشد.»

به گفته محققان، کاربردهای دیگری که در آن از فیلم‌های پلاستیکی اکسترود شده استفاده می‌شود، مانند صنعت مواد غذایی نیز ممکن است مفید باشد.

فیلم پلاستیکی خود استریل شونده برای فعالیت ضد ویروسی در برابر چهار ویروس مختلف آزمایش شد – دو سویه ویروس آنفولانزای A، یک پیکورناویروس بسیار پایدار به نام EMCV و SARS2. این فیلم یا در معرض اشعه UVA یا نور ناشی از یک لامپ فلورسنت نور سفید سرد قرار گرفت. محققان دریافتند که این فیلم در از بین بردن همه ویروس‌ها، حتی در اتاقی که فقط با چراغ‌های فلورسنت سفید روشن می‌شود نیز موثر است.

بی بی سی در گزارش خود در مورد این تحقیق گفت: در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی، حدود یک میلیون ذره ویروس روی پلاستیک خود استریل شونده قرار داده شد که بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای شروع عفونت لازم است. دکتر کانر بامفورد از دانشکده پزشکی دانشگاه کوئینز بلفاست به بی‌بی‌سی گفت: «این محصول از یک میلیون ویروس به صفر ویروس می‌رسد و ما می‌توانیم اثر آن را در کمتر از یک ساعت و حداکثر در دو ساعت ببینیم».

محققان در مقاله‌ای که در مجله Photochemistry and Photobiology B: Biology منتشر شده است، می‌نویسند: طبق دانش ما، این اولین نمونه از یک فیلم پلاستیکی انعطاف پذیر، بسیار نازک و فتوکاتالیستی است که توسط یک فرآیند مقیاس پذیر (اکستروژن) برای غیرفعال کردن ویروس تولید می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا