اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فیلم های پلیمری بسته بندی همچنان بازاری رو به رشد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر گفت و گو با Micheal Baumeister، مدیر تکنولوژی و لجستیک Bruckner Maschinenbau
این سلسله گفت و گو ها در آستانه K2022 توسط VDMA با مدیران واحدهای صنعت پلاستیک انجام می شود و به بررسی سمت و سوی آینده فناوری پلیمرها می پردازد.

س. آقای Baumeister، رشد جعیت، شهرنشینی، حمل و نقل و بالاتر از همه حفاظت از آب و هوا از موضوعات اصلی دوران ما هستند. آیا پلاستیک با این موضوعات همخوانی دارد؟
پ. ما در Bruckner متقاعد شده ایم که بشر برای مقابله با این موضوعات مهم قطعا به محصولات پلاستیکی نیازمند است. اگر بخواهیم برای جمعیت رو به رشد مواد خوراکی فراهم کنیم، این کار بدون فیلم های بسته بندی پلاستیکی  که بهداشت و عمر طولانی تر قفسه را تضمین می کنند  قابل انجام نیست. اگر بخواهیم تامین انرژی را به منابع تجدیدپذیر تغییردهیم، به محصولات پلاستیکی، برای مثال پنل های خورشیدی و توربین های بادی، نیاز داریم. اگر بخواهیم حمل و نقل الکتریکی را در همه جا به کار ببریم به محصولاتی مانند فیلم های غشایی برای باتری های لیتیومی نیاز داریم.با در نظر گرفتن ردپای اکولوژیکی کلی، پلاستیک ها قادر به توقف یا تعویق تغییرت آب و هوایی بزرگ ترین مشکل حال حاضر  هستند.
س. کمپانی Bruckner چه نقشی می تواند داشته باشد؟
پ. مشتریان ما، برای همه کاربردهای گفته شده، این گونه فیلم ها را از کارخانه های ما تهیه می کنند؛ بنابراین ما تا کنون نیز نقش بزرگی داشته ایم. به طور هم زمان، ما روال مشابه را ادامه نخواهیم داد. در گذشته، تمرکز ما بر کارایی برای دستیابی به بهترین محافظت ممکن بسته بندی، برای مثال مصرف حداقلی مواد اولیه، بود. پلاستیک ها همیشه در در محصولات سبک وزن با تکنولوژی پیشرفته وجود داشته اند. نتیجه آن، فیلم ها چندلایه از پلاستیک های مختلف با کیفیت های بهینه بود. اما امروزه بحث بر سر باز گرداندن این فیلم ها به چرخه است، و به همین دلیل ما رد حال توسعه فرایندهایمان برای تولید لایه های مختلف از یک نوع پلاستیک با نام ساختارهای تک-ماده ای- هستیم تا بتوان آنها را بعدا بازیافت نمود. ما متعهد به EU Green Deal بوده و هدف اقتصاد چرخشی کارآمد را، به عنوان یک نیروی محرکه برای نوآوری، درک می کنیم.

س. اما Bruckner یک سازنده ماشین برای این ورق ها است و نه تولیدکننده آنها.
پ. درست است، اما ما نگاه دقیقی به بسته بندی نهایی داشته و چگونگی ساخت کامپوزیت ها را، به صورتی که قابل بازیافت باشند، در نظر می گیریم. و البته، چگونگی تولید فیلم ها در خطوط ما، به صورت چندلایه ا خواص مختلف و از یک ماده، نیز مورد توجه ما است. ما با تولیدکنندگان مواد اولیه همکاری نزدیک داریم. آنها با مواد تولیدیشان به مرکز فناوری ما می آیند و با هم درباره چگونگی فرایند و تطبیق ماشین هایمان با این مواد بحث می کنیم. این یک تحقیق پایه مشترک بوده، و در انتها این فیلم های جدید و بسته بندی ها به صورت جهانی در دسترس خواهند بود.

س. در مورد زیست پلاستیک ها چطور؟
پ. این هم موضوعی هست که ما با آن سر و کار داریم، و با تولیدکنندگان در تماس هستیم. اما هنوز مقادیر قابل قبولی از آنها به دست نیامده، و همین موضوع دلیل گرانیاین مواد اولیه می باشد. حقیقت این است که این مواد اولیه خواص متفاوتی نسبت به پلاستیک های نفت پایه دارند و هنوز جریان بازیافت جداگانه ای برایشان وجود ندارد. بنا بر همه این دلایل، آنها در حال حاضر قابل استفاده نیستند. بنابراین، آزمایشات دقیق در مورد اینکه کدام زیست ماده برای کدام فیلم بسته بندی مناسب است، ضروری است.

س. تولید پلاستیک ار CO2 نیز از بحث های روز است. نظر شما در این مورد چیست؟
پ. این مباحثات وجود دارند، اما در نظر ما، مشکل این کار نه دسترسی کم، که مصرف انرژی بالا است. اگر می شد این انرژی را به طور کامل از انرژی های تجدیدپذیر تامین کرد، در آن صورت تولید پلاستیک از CO2 جهشی بزرگ رو به جلو می شد. این مشابه بازیافت شیمیایی، که به انرژی زیادی نیاز دارد، است. با این وجود، ما می بایست بر روی این فناوری ها کار کنیم، در نتیجه هنگامی که به انرژی سبز مورد نیاز دست یافتیم، خواهیم توانست آن را به کار گیریم.

س. آینده فیلم های بسته بندی چگونه به نظر می رسد؟
پ. همه جای دنیا آن قدر تجملی نیست که بتوان مواد خوراکی را د رزنجیره های سرد سازمان دهی شده حمل کرده و بدون بسته بندی در فروشگاه های ارگانیک فروخت. این کار در شهرهای بزرگ و حتی در مناطق گرم با رطوبت بالا، به دلیل فساد ماده خوراکی بدون بسته بندی در مسیر حمل از تولیدکننده با مصرف کننده، غیرممکن است؛ بنابراین بسته بندی پلاستیکی همچنان مورد نیاز است. همچنین تمامی بسته بندی ها را نمی توان از مواد جایگزین تولید نمود. در آن حالت، در بسیاری از موارد ردپای اکولوژیکی بدتر از پلاستیک  که قابل بازیافت است  خواهد بود. مشکل این است که هنوز بسیاری از بسته بندی های پلاستیکی دفن شده یا در بهترین حالت سوزتانده می شوند، و مقدار بسیار کمی از آن بازیافت می شود.

س. کمپانی Bruckner ابتکارعمل Yes We Care را راه اندازی کرده است. در چه موردی است؟
پ. هدف ما از راه اندازی آن، اطمینان از شفافیت بیشتر در مباحثات مربوط به پلاستیک ها و مزایا و معایب آنها بود. اول از همه برای کارمندان خودمان. ما میخواهیم به آنها استدلال هایی به نفع مواد خود دهیم تا بتوانند در بحث هایی که در خانواده وهمسایگی شان بر ضد پلاستیک ها شکل می گیرد، ارائه کنند. اما هدف ما به عنوان یک کمپانی، همسایگان، شهرداران، احزاب سیاسی و سایر احزاب علاقمند نیز می باشد. قبل از کووید، ما به طور منظم میزبان دانشجویان و کلاس های مدرسه، حتی گروه هایی از مهدکودک ها بودیم تا در مورد این موضوعات بحث کنیم. بسیاری از آنها با دیدگاهی تازه از پلاستیک ها به خانه بازگشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا