اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فیلم های بسته بندی و آینده در حال رشد/ گفت و گو با Michael Baumeister، مدیر فناوری و لجستیک Bruckner Maschinenbau

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این مجموعه گفت و گوها توسط VDMA در آستانه برگزاری نمایشگاه K2022 با مدیران شرکت های شناخته شده در صنایع پلیمر با هدف ترسیم آینده فناوری انجام و در این گروه رسانه ای ترجمه و برای بازخوانی شما منتشر می شود.

س. آقای Baumeister، افزایش جمعیت، شهرنشینی، حمل و نقل و مهم تر از همه اینها محافظت از محیط زیست، از بزرگ ترین مسائل زمانه ما هستند. آیا پلاستیک ها با این موضوعات همخوانی دارند؟
پ. ما در Bruckner قانع شده ایم که برای این که بتوانیم از عهده این مسائل بر بیاییم، قطعا به محصولات پلاستیکی نیاز داریم. اگر بخواهیم برای جمعیت رو به رشد غذاتامین کنیم، بدون استفاده از فیلم های بسته بندی پلاستیکی این کار ممکن نخواهد بود؛ چرا که با این فیلم ها از بهداشتی بودن مواد خوراکی مطمئن بوده و عمر قفسه آنها نیز افزایش خواهد یافت. اگر تامین انرژی را به سمت منابع تجدیدپذیر تغییر دهیم، برا مثال برای تولید سلول های خورشیدی یا توربین های بادی به پلاستیک ها نیاز خواهیم داشت. اگر بخواهیم حمل و نقل الکترونیکی را در همه جا گسترش دهیم، به فیلم های ممبران برای باتری های یون-لیتیومی نیاز داریم. با در نظر گرفتن رد پای کلی اکولوژیکی، استفاده از پلاستیک ها باعث تعویق در بزرگ ترین مساله زمانه ما، یعنی تغییرات اقلیمی، خواهد شد.

س. کمپانی Bruckner چه مشارکتی خواهد داشت؟
پ. مشتریاان ما از فیلم های تولیدی کارخانه ما در همه زمینه های گفته شده استفاده می کنند، بنابراینما همین الان هم مشارکت بزرگی در این زمینه داریم. در عین حال، ما با همین شیوه ادامه نخواهیم داد. در گذشته، تمرکز ما بر دستیابی به کاراترین محافظت ممکن از طیق بسته بندی بود، برای مثال، از طریق استفاده حداقلی از مواد اولیه. همواره از پلاستیک ها در محصولات سبک وزن با تکنولوژی بالا استفاده شده است. نتیجه آن فیلم های چند لایهتولید شده از چند نوع مختلف پلاستیک با کیفیت بهینه بود. اما امروز مساله بر سر بازگرداندن این فیلم ها به چرخه است، و این دلیل تلاش ما برای توسعه فرایندهاییست که بتوان این لایه ها را ازیک نوع پلاستیک ساختار تک ماده ای  تولید کرد، که به محصولی بازیافت پذیر تبدیل شوند. ما به EU Green Deal متعهد هستیم و به هدف “اقتصاد چرخشی عملکردی” به عنوان نیروی محرکه برای نوآوری های بیشتر نگاه می کنیم.

س. اما Bruckner تولید کننده ماشین آلات این فیلم ها است و نه تولید کننده خود آنها.
پ. درست است، اما ما نگاه دقیقی به بسته بندی نهایی داشته و در نظر می گیریم کامپوزیت ها باید چگونه تولید شوند تا در آینده بتوان آنها را بازیافت کرد. و البته، موضوع مهم دیگر این است که چگونه می توان فیلم های مذبور را به گونه ای در خطوط ما تولید کرد که هم چند لایه با خواص مختلف بوده و هم تنها از یک ماده تولید شوند. ما همکاری نزدیکی با تولید کنندگان مواد اولیه داریم. آنها با مواد اولیه خود به مرکز فناوری ما آمده و با هم درباره چگئنگی فرایند آنها و سازگاری مواد با ماشین آلات ما کار می کنیم. این یک تحقیقات پایه ای مشترک بوده، و در آنتها این فیلم ها و بسته بندی های جدید در سراسر دنیا قابل دسترسی خواهد بود.

س. زیست پلاستیک ها چطور؟
پ. این هم موضوعیست که ما با آن سر و کار داریم، و با تولیدکنندگان آنها در تماسیم. اما هنوز در این زمینه به کمیت مناسب دست پیدا نکرده اند، و این دلی گرانی مواد اولیه زیست پایه است. حقیقت این است که این مواد اولیه خواص متفاوتی با مواد اولیه نفت پایه داشته و هنوز سیستم جریان بازیافت مستقلی برای آنها وجود ندارد. این دلایل باعث می شود که نتوان از آنها فعلا استفاده کرد. بنابراین بسیار مهم است بدانیم استفاده از مواد زیستی برای تولید چه نوع بسته بندی واقعا مناسب است.

س. آیا دستیابی به پلاستیک ها از CO2 همچنان مورد بحث است؟ نظر شما در این باره چیست؟
پ. این مباحثات هنوز وجود دارد، اما از نظر ما، در اینجا گلوگاه کمبود دسترسی نبوده، بلکه انرژی زیاد مورد نیاز مشکل اصلی است. اگر تامین کل انرژیمورد نیاز برای این کار از منابع تجدیدپذیر ممن بود، آن گاه تولید پلاستیک از CO2 یک جهش رو به جلو به حساب می آمد. این موضوع مشابه بازیافت شیمیایی که در آن نیز به مقادیر انرژی بسیار بالایی نیاز است  می باشد. در هر حال، نیاز است که بر روی این گونه فناوری ها کار کنیم تا زمانی که به میزان قابل قبولی از انرژی سبز دست یافتیم، بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
س. آینده فیلم های بسته بندی چگونه به نظر می رسد؟
پ. در هیچ کجای دنیا این میزان از تجمل وجود ندارد که که بتوان مواد خوراکی در زنجیره های سرد سازماندهی شده عالی حمل کرده و مردم بتوانند آنها را در مغازه های مواد خوراکی ارگانیک بدون بسته بندی خریداری کنند. این کار در کلان شهرها و مناطق گرمسیربا طوبت بالا ممکن نیست؛ زیرا که مقدار زیدی از مواد خوراکی بدون داشتن بسته بندی مناسب، در مسیر تولیدکننده تا مصرف کننده فاسد می شود. بنابراین همچنان نیازند بسته بندی های پلاستیکی هستیم. همچنین، نمی توان همه بسته بندی ها را از مواد جایگزین تهیه کرد. در آن حالت، ردپای اکولوژیکی در بسیاری از موارد بدتر از استفاده از پلاستیک ها – که در آینده قابل بازیافت هستند – خواهد بود. مشکل اساسی این است که مقدار زیادی از بسته بندی های پلاستیکی در زمین دفن شده و در بهترین حالت مقدار کمی از آن ازیافت می شود.

س. کمپانی Bruckner ابتکار عمل “بله ما اهمیت می دهیم” را راه اندازی کرده است. کار آن چیست؟
پ. ما برای حصول اطمینان از شفافیت بیشتر در مباحثات درباره پلاستیک ها و مزایا و معایب آنها، این کار را راه اندازی کردیم. اول برای کارمندان خودمان. ما میخواهیم به آنها موضوعی برای بحث درباره مواد مصرفیمان بدهیم تا بتوانند هنگام بحث در اقوام یا همسایگی خودشان، در آن شرکت کنند. هدف دیگر ما به عناون یک کمپانی، همسایگان، شهرداران، احزاب سیاسیو احزاب وابسته آنها می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا