اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فناوری کلید اقتصاد چرخشی است/ گفت و گو با پروفسور دکتر Martin Bastian مدیر SKZ – Kunststoff-Zentrum

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر این گفت و گو در آستانه سال نو میلادی توسط گروه VDMA انجام شده است.

س. پروفسور، SKZ از چه طریقی کمپانی های فعال در صنعت پلاستیک را در موضوعات مربوط به اقتصاد پرخشی حمایت می کند؟
پ. برای مثال بخش تحقیق و توسعه SKZ، بر روی تلاش برای پیشرفت “طراحی راه حل های بازیافت” تمرکز دارد. این موضوع درباره طراحی محصولات با قابلیت استفاده مجدد آسان می باشد. امروزه، هنوز بسیاری از محصولات هستند که بازیافت پذیری بسیار مشکلی دارند. به علاوه، ما از کمپانی ها در بهبود فناوری فرایندی¬شان، برای مثال فرایند تولید ضایعات، حمایت می کنیم. همچنین، ما به طور پیوسته تحقیقاتی در زمینه بهبود مواد و محصولات برپایه پلاستیک های ثانویه موجود را انجام می دهیم.
س. آیا شما به طرح راه حل های بین شرکتی هم می پردازید؟
پ. بله، این کا را هم انجام می دهیم. چندین سال است که به طور گسترده بر روی سوالات مربوط به فناوری های دیجیتال، برای مثال هوش مصنوعی، به منظور تطبیق بهتر تقاضا و پلاستیک ثانویه موجود، کار می کنیم. تا به امروز، ضایعات پلاستیک ها که مواد اولیه ثانویه هستند، در جایی بر روی هم انباشته می شدند؛ اما کسی از مکان و مقدار آن خبر ندارد. از طرف دیگر، هیچ دانشی در مورد اینکه چه مقدار از آن نیاز است، وجود ندارد. ما در حال کار بر روی ساخت پلتفرم های دیجیتالی هستیم تا تامین کنندگان را به مشتریان ارتباط دهیم.

س. پس صحبت درباره به اشتراک گذاری دانش است؟
پ. بسیار مهم است که اطلاعات و دانش درباره اقتصاد چرخشی دنیا، به کمپانی ها انتقال داده شود. از کجا محصولات ثانویه تامین کنید؟ چگونه برای محصولات تاییدیه بگیرید؟ چگونه بخش های مهم صنعت مثل خودرو را ترغیب به خرید موادی با درصد قابل توجهی از مواد بازیافتی کنید؟ برای ما بسیار مهم است که این دانش در میان مردم پخش شود.
س. امروزه طراحی بازیافت در مورد این است که چگونه مواد بازیافتی را به محصولات باکیفیت تبدیل کنیم: برای مثال تبدیل یک فیلم به فیلم دیگر. شما در این زمینه در کجا قرار دارید؟
پ. همیشه مثال فیلم زده می شود، اما فیلم تنها جزء کوچکی از پلاستیک مصرفی در جهان است. اکثر پلاستیک ها در محصولات دیگری مصرف می شوند. به همین دلیل، بهتر است بپرسیم چگونه موادی که مصرف شده اند را به گونه ای فرایند کنیم تا بتوان از آنها محصولات پیچیده ای تولید کرد. سوال دیگر این است که از موادی که احتمالا شبیه مواد اولیه نیستند در کجا می توان استفاده کرد. برای مثال در بخش مواد ساختمانی، بسیاری محصولات با دیواره ضخیم وجود دارد. می توان از مواد بازیافتی که 100% شبیه مواد اولیه نو نیستند، به صورت کامپوزیت در چنین محصولاتی استفاده نمود.

س. نقش فناوری در سازمان دهی اقتصاد چرخشی چیست؟
پ. بدون پیشرفت در فناوری، ما موفق به تبدیل اقتصاد خطی به نوع چرخشی آن نیستیم. برای مثال، ما به فناوری بهتری برای فرایند مواد و اصلاح تکنیک های طبقه بندی نیاز داریم. استفاده از فناوری های دیجیتال می بایست افزایش یابد. برای من، فناوری از بیشترین اهمیت برخوردار است. ما در سال های اخیر، پیشرفت خوبی در این زمینه داشته ایم، اما هنوز فاصله زیادی از آن چه که می خواهیم و باید، داریم.

س. آیا می توان به یک چرخه کاملا بسته، بدون استفاده از نفت به عنوان ماده اولیه، رسید؟
پ. به اعتقاد من این ممکن است، اما تنها می توان از طریق فناوری به این هدف رسید. برای سال ها، مصرف جهانی پلاستیک هر سال حدود 4 درصد افزایش داشته است. حتی در یک چرخه بسته نیز باید پلاستیک از جایی بیایند؛ و چون مردم در ثروت زندگی می کنند، مصرف نیز همچنان افزایش می یابد. برای این 4 درصد، شما می توانید از نفت خام یا مواد اولیه تجدید پذیر استفاده کنید. اگرچه هدف ما استفاده از مواد اولیه کمتر از طریق فناوری های جدید است، و مقدار کمی از مواد اولیه نو را نیز می توان از منابع تجدیدپذیر به دست آورد.

س. اگر شما قادر به بستن این حلقه و مدیریت بدون نفت شوید، آیا تصور جهانی از پلاستیک ها بهبود خواهد یافت؟
پ. در آن صورت، پلاستیک بیشتر به “ماده آینده” تبدیل خواهد شد. اما این تصور در صورتی بهبود خواهد یافت که بتوانیم به صورت قابل تاییدی از منابع محافظت کرده و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم. همچنین می بایست قادر به کاهش پراکنش پلاستیک ها در محیط زیست باشیم. وظیفه ما در صنعت پلاستیک، آفرینش راه حل هایی است که به همه بفهماند پلاستیک ها مواد ارزشمندی هستند و می بایست به درستی مصرف شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا