اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فشار بر قیمت رزین‌های PE و PP در سال 2023 میلادی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر افزایش ظرفیت در ایالات متحده همراه با رشد اقتصادی آهسته تر، قیمت‌ها و حاشیه سود را در سال جدید حفظ خواهد کرد. در آستانه سال 2023، قیمت‌ها و حاشیه‌های سود پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP) در آمریکای شمالی احتمالاً تحت فشار نزولی باقی خواهند ماند، زیرا افزایش‌هایی که اخیراً در ظرفیت‌ها ایجاد شده است همزمان با کاهش رشد اقتصادی و ترس از رکود سبب کاهش تقاضا می‌شود.

پیش بینی رکود ایالات متحده در سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم
بر اساس آخرین چشم انداز اقتصاد جهانی از سوی صندوق بین المللی پول (IMF)، پیش بینی می‌شود رشد اقتصاد جهانی از 3.2 درصد در سال 2022 به 2.7 درصد در سال 2023 کاهش یابد، در حالی که پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته از 2.4 درصد در سال 2022 به 1.1 درصد در سال 2023 کاهش پیدا کند. اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که ایالات متحده در سه ماهه دوم یا سوم سال 2023 وارد رکود اقتصادی خواهد شد که ناشی از نرخ بالا و شدت تورم است. بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در سال‌های 2020 و 2021 بیشتر به اجرای سیاست‌های محرک برای مقابله با تأثیرات منفی ویروس کرونا پرداختند. در حال حاضر بانک‌های مرکزی در جهان برای مهار تورم به سیاست‌های محدودکننده‌تری روی آورده‌اند؛ تورمی که از اهداف بانک مرکزی هم در آمریکای شمالی و هم در سراسر جهان جلوتر است. در سال 2023، این احتمال وجود دارد که شاهد ادامه تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم باشیم، به این معنی که احتمالاً نرخ‌های بهره نسبتاً بالا باقی می‌مانند.

ظرفیت‌های جدید رزین PE،PP
تامین کنندگان پلی اتیلن و پلی پروپیلن در آمریکای شمالی، حتی در شرایطی که ترس از تورم بالا و رکود اقتصادی چشم انداز تقاضا را برای هر دو محصول تضعیف می‌کند، در حال راه اندازی ظرفیت‌های جدید هستند. صنعت پلی اتیلن ایالات متحده در حال حاضر در انتهای موج دوم افزایش ظرفیت جدید قرار دارد. این صنعت به سرعت در حال گسترش است. از یک کارخانه جدید پلی‌اتیلن در نزدیکی تگزاس، در سه ماهه چهارم 2021 که توسط Gulf Coast Growth Ventures با سرمایه‌گذاری مشترک بین ExxonMobil و Sabic احداث شد تا کارخانه ی پلی آمید Shell’s Monaca، در سال 2022، همگی نشان دهنده ی توسعه ی این صنعت در ایالات متحده است. انتظار می‌رود در اوایل سال 2023،Bayport Polymers در کارخانه جدید خود در تگزاس با راه‌اندازی واحد جدید شروع به کار کند و موج دوم ظرفیت جدید را تکمیل کند. طبق گزارش‌ها، به طور کلی بین سال‌های 2020 تا 2024، ظرفیت پلی اتیلن آمریکای شمالی در مجموع 17.3 درصد و ظرفیت PP آمریکای شمالی تا 22.4 درصد افزایش خواهد یافت.

بالا و پایین در حاشیه رزین
برای تولیدکنندگان هر دو رزین پلی اتیلن و پلی پروپیلن، سال 2021 یک سال استثنایی از نظر حاشیه بود: تقاضای بالا با وجود عرضه ی کم، به دلیل اختلالات قابل توجه عرضه ناشی از توقف تگزاس در فوریه 2021 و نیز فصل طوفانی اقیانوس اطلس در 2020/2021 در کنار محدودیت‌های عرضه با وجود افزایش تقاضا ناشی از همه گیری COVID-19، حواشی این صنعت را زیاد کردند. بین ژوئن 2020 و ژوئن 2021، افزایش قیمت پلی اولفین‌ها همزمان با ثابت ماندن هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان پلی‌الفین‌ها را با سود رکوردداری مواجه کرد. بعد از آن قیمت‌ها در سال 2022 نسبت به بالاترین رکورد در سال 2021، به ویژه در نیمه دوم سال، کاهش یافت، زیرا رشد اقتصادی ضعیف تر باعث کاهش مصرف کلی شد. بخش عمده ای از تولیدات پلی اتیلن و پلی پروپیلن در ایالات متحده در تگزاس یا لوئیزیانا انجام می‌شود. طوفان‌های فصلی در اقیانوس اطلس مانع تولید می‌شود، اما در فصل طوفان 2022 اقیانوس اطلس ملایم بود، بدون اینکه طوفان بزرگی در تگزاس یا لوئیزیانا رخ دهد. آب و هوای معتدل‌تر در منطقه به افزایش عرضه کمک کرد، به‌ویژه اینکه خریداران معمولاً موجودی را قبل از فصل طوفان ذخیره می‌کنند. با ورود به سال 2023، به دلیل بیشتر شدن عرضه و کاهش تقاضا، قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن در ایالات متحده تا حدی کاهش خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا