اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ عملکرد، سرعت و کیفیت بالاتر در قایق های تولیدی با روش Resin Infusion

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت سازنده قایق های موتوری Hayaari Marine (ابوظبی، امارات متحده عربی) اخیراً یک نسخه قایق که کاملاً با روش تزریق رزین تحت خلا یا resin infusion ساخته شده ( H:CRAFT H44Z) را با کاهش وزن بیش از 20 درصد و حداکثر سرعت بیش از 90 مایل بر ساعت را به بازار عرضه کرده است.
Hayaari Marine می‌گوید که استفاده از روش infusion مزایای عمده‌ای داشته است، نسبت به روش لایه گذاری دستی تقریباً 450 کیلوگرم (~992 پوند) رزین در هر قایق صرفه‌جویی شده و وزن کلی بدنه را تا بیش از 20 درصد کاهش می‌دهد.

سرمایه گذاری در فناوری تزریق یا infusion همچنین کیفیت و قوام لایه ها یا laminate را افزایش داده و شرایط تمیزتر و ایمن تر در کارخانه را با کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار (VOC یا volatile organic compound) فراهم کرده است.
تیم مهندسی و تولید Hayaari با یک قالب آزمایش تزریقی با طراحی داخلی جدید، سرعت جریان و مصرف رزین را برای لایه ها ارزیابی کردند.
ترکیب بهینه انتخاب شده برای تولید سری از رزین تزریقی Crystic VE679-03PA تایید شده توسط Scott Bader (Wellingborough ، بریتانیا) و ژل کوت Crystic (gelcoat )، پارچه های تقویت کننده چند جهته الیاف شیشه، هسته های فوم PVC (foam cores) و آنچه گفته می شود جدیدترین فناوری تزریق رزین تحت خلاء است، استفاده می کند.

Hayaari Marine با الهام از بخش هوافضا از غشاهای نیمه تراوا (semi-permeable membranes ) نیز برای بهبود فرآیند تزریق استفاده می کند. غشاهای نیمه تراوا با اجازه دادن به هوا و در عین حال مسدود کردن عبور رزین، اعمال خلاء را پس از اتمام تزریق حفظ می کنند و تخلخل را از بین برده و استحکام لایه ها یا laminate را بهبود می بخشند.
در روش تزریق اصلاح شده Hayaari تنها به هفت نقطه ورودی رزین برای بدنه 44 فوتی نیاز است، که خطر نشت هوا را کاهش می دهد و مدیریت رزین را در طول تزریق ساده می کند. Hayaari علاوه بر بدنه، از فرآیند تزریق رزین برای تولید کف H44Z، عرشه، کنسول، صندلی‌ها و سقف استفاده می‌کند.
طبق گفته Hayaari ، ساختار استاندارد H44Z با استفاده از E-glass ، رزین وینیل استراز نوع تزریقی عملکرد بهینه ای را ارائه می دهد. به‌روزرسانی‌های بیشتری نیز در دسترس است، با Hayaari نسخه با الیاف کربن و اپوکسی H44Z را برای مالکانی که به دنبال قایق با کنسول مرکزی سبک وزن و با کارایی بالا هستند، ارائه می‌کند.
Wassim El Zein، مالک شرکت Hayaari Marine می‌گوید:
” در Hayaari Marine، ما همیشه بر روی بالاترین کیفیت مواد خام تمرکز کرده‌ایم. با تولید H44Z با روش تزریق، ما ابزارهای تست داخلی خود را ایجاد کردیم تا واقعاً بفهمیم این مواد مصرفی در خلاء چه رفتاری دارند. نتایج خود گویا هستند . کیفیت لایه های استثنایی، کاهش وزن 20 درصدی رزین و حداکثر سرعت 90 مایل در ساعت.”

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا