اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ طراحی قالب در قالب‌‌گیری تزریقی لاستیک

بسپار/ایران پلیمر طراحی قالب، نقشی اساسی در کیفیت محصول دارد. با طراحی صحیح قالب و فرمول‌‌بندی بهینه لاستیک، تولید محصولات با کیفیت در سطح جهانی امکان‌‌پذیر است. انتخاب پرس این کار را آسان‌تر یا دشوارتر می‌کند و باید بر اساس نیازهای هر قالب و محیط تولید مطابقت داشته باشد.

اندازه قالب‌‌ها
اولین مرحله در طراحی قالب، تعیین اندازه کل است. وظیفه‌ای که با توجه به ابعاد صفحات پرس (platen) که روی آن‌‌ها نصب می‌شود، کنترل می‌شود. در یک دنیای ایده‌‌آل، قالب باید در سطح گرمایش موثر روی صفحه قالب قرار گیرد. به طور کلی به یک لبه (margin) خارجی سه تا چهار سانتی‌‌متری نیاز است. صفحات پرس جدید معمولا مجهز به “ناحیه محافظ” (guard zone) هستند. این اجازه می‌دهد تا خارجی‌ترین قسمت‌‌های قالب گرمای اضافی را دریافت کنند، که این باعث جبران اتلاف ناشی از سطوح خارجی می‌شود.
طراحی ابزار قالب‌‌گیری بر اساس شکل اجزای تولید شده تعیین می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که طراح اجزا از نزدیک با طراح ابزار و کارشناس قالب‌گیری همکاری کند. همکاری در این حد برای ایجاد یک طرح ابزاری که در تولید به خوبی کار خواهد کرد، حیاتی است.
تعداد حفره‌ها براساس موارد زیر تعیین می‌شود:
• حداکثر حجم تزریق پرس تزریق
• حجم قطعه
• حداکثر مساحت پیش‌بینی شده قطعه
• فشار نگهداری (clamping)
• فشار تزریق
• نرخ تولید مورد نیاز
عدم شناسایی این محدودیت‌ها منجر به فروپاشی یا تاخیر پروژه خواهد شد.

سامانه راهگاه
جانمایی یا چیدمان حفره، سامانه راهگاه را تعیین می‌کند. برای داشتن بهترین عملیات، حفره‌ها باید به طور یکنواخت و هم‌‌زمان پر شوند. پر شدن نایکنواخت اغلب منجر به ساخت قطعات سبک شده و راهگاه‌‌هایی با پلیسه‌‌های خیلی ضخیم حاصل می‌‌شود، که این نتیجه افزایش فشار قبل از تکمیل پر شدن است. هر حفره باید طول مسیر راهگاهی داشته باشد که یکسان یا “متعادل” باشند. برخی از چیدمان‌های حفره دارای سامانه راهگاهی هستند که خودبخود متعادل خواهد بود، در حالی که برخی دیگر باید برای اطمینان از تعادل به طور دقیق طراحی شوند.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 236 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا