اخبار

اختصاصی بسپار/ طراحی اسکنر دستی برای تشخیص پلاستیک های بازیافت پذیر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دانشگاهی در هلند یک اسکنر پلاستیک قابل حمل طراحی کرده که می تواند توسط نور مادون قرمز اجزای پلاستیک را شناسایی کرده و قابلیت بازیافت پذیری آنها را ارزیابی کند. این روشی کم هزینه برای تست مواد بوده و هدف آن کاهش ضایعات در سطح زمین می باشد. این دستگاه از سخت افزار منبع باز (open-source) استفاده کرده تا بتواند فناوری مشابه تجهیزات دسته بندی اروپایی به وجود آورد.
یکی از سازندگان این دستگاه می گوید، طیف سنجی نزدیک مادون قرمز گسسته تشخیص بیش از 75% پلاستیک های مصرفی در زندگی روزمره را امکان پذیر ساخته است. بنابراین ماموریت من این بود که این فناوری را در دسترس بازیافت کنندگان در کشورهای فقیر و در حال توسعه بگذارم. اسکنر پلاستیک در میان برندگان Dyson Awards – جایزه ای برای قدردانی از مهندسان طراح نسل آینده  سال 2021 بوده است.
به گفته Dyson، ممکن است از پلاستیک شیطان ساختن کار مرسومی باشد، اما آنچه مهم است ساخت یک ماده چندکاره و با دوام است. مسلما چالش پیش رو این است که اطمینان حاصل کنیم این ماده به خوبی بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گرفته است. درک چگونگی بازیافت صحیح پلاستیک ها پیچیده است اما با توسعه این فناوری جدید و کارا، این دانش در اختیار همگان قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا