اخبار

اختصاصی بسپار/ باز هم رد پای ارز دیجیتال در بازار ضایعات پلاستیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر ما به عنوان انسان پلاستیک های زیادی تولید می کنیم. تا کنون حدود 8.3 میلیارد تن پلاستیک تولید شده است و از این مقدار تنها 9% بازیافت شده اند. سایر پلاستیک ها بازیافت نشده و در محیط اطراف رها می شوند. گفته می شود سالانه 12 میلیون تن ضایعات پلاستیکی در دریا رها می شود که تاثیر بدی بر روی این محیط دارد.

این بار در کانادا طرحی با عنوان “بانک پلاستیک” شروع به کار کرده است. هدف از این طرح کاهش پلاستیک ها در دریا است. این کار با استفاده از یک مدل تجاری برای جمع آوری پلاستیک ها و بازیافت آن ها و فروش آن به تولید کنندگان و خرده فروشان است. اصلی ترین ویژگی “بانک پلاستیک” این است که در ازای جمع آوری زباله ها، ارز دیجیتال داده می شود. این ارز دیجیتال می تواند برای خرید غذا، آب و سایر نیازهای روزمره مورد استفاده قرار بگیرد. با این کار، کسانی که کار جمع آوری زباله را انجام می دهند می توانند امور زندگی خود را بگذرانند. با استفاده از این روش دو مشکل حل می شود. آلودگی دریا و فقر.

برای این کار اپلیکیشنی نیز طراحی شده است. مانند سایر ارزهای دیجیتال، اعتبار معاملات با استفاده از فناوری blockchain تامین می شود. این فناوری معاملات را ثبت می کند و از ناصحیح بودن آن جلوگیری می کند. این سیستم توسط IBM در ایالات متحده آمریکا ساخته شده است.

بانک پلاستیک در سال 2013 تاسیس شد و در سال 2015 در هاییتی شروع به فعالیت و جمع کردن ضایعات پلاستیکی کرد. بعد از آن، این سیستم در فیلیپین، اندونزی و برزیل پیاده سازی شد. در این کشورها، فروشگاه هایی که جمع کنندگان می توانند پلاستیک را در آن بفروشند و یا از آن بخرند با حمایت های SC Johnson در آمریکا و Henkel در آلمان گسترش پیدا کرد. در این پروژه حدود 6.3 میلیون کیلو از ضایعات پلاستیکی موجود در دریا جمع آوری شد. در حال حاضر نزدیک به 4300 نفر در سراسر جهان به عنوان جمع کننده در این سرح فعالیت می کنند.

پروژه ی بانک پلاستیک بسیار نوآورانه است. David Katz، مدیرعامل بانک پلاستیک، در محاسبه ای که با شبکه ی CNN داشته است، بیان می کند، “اگر ما همه ی ارزش اقتصادی ضایعات پلاستیکی را حذف کنیم، نابود می شویم.” در انتهای این طرح، جامعه ی بهتری خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا