اخبار

اختصاصی بسپار/ طراحی یک قایق جدید با ساندویچ پانل های کامپوزیتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت Diab Core Materials (چنای، هند) اخیراً اعلام کرده است که شرکت Fine Hulls (هند) با استفاده از فرایند تزریق خلا (vacuum infusion ) و هسته ساندویچ فوم Divinycell شرکت Diab، ساخت یک فرم بدنه کامل برای یک قایق تفریحی جذاب را شروع کرده است.
این قایق با نام “Oru Prema Gaanam” توسط مالک Fine Hull ، پروفسور V. Anantha طراحی شده است تا از ظرفیت های گردشگری منطقه بهتر استفاده شود.
Fine Hulls خود با استفاده از پیشرفته ترین ابزارهای محاسباتی و تجربی و فرایندهای ساختاری، پروژه های کلید در دست (turnkey) و طرح های بهینه را به صنایع دریایی ارائه می دهد.
این شرکت عمدتا کانالهای توربین هیدروکینتیک، فرمهای بدنه دقیق برای آزمایش هیدرودینامیک را در مقیاس آزمایشگاهی و محصولات مختلف فایبرگلاس با استفاده از ساختار تک لایه یا ساندویچ تولید کرده است.
قایق تفریحی مورد بحث، کاملاً از کامپوزیت های ساندویچی ساخته شده است. ساختار کلی شامل الیاف چهار محوره با هسته Divinycell (HM80) برای بدنه، عرشه و قسمتهای داخلی میباشد. در عرشه و دکل های بیرونی از Divinycell (PN) استفاده شده است. ماژول عرشه عقب با عرشه و صندلی به شکل یک پارچه و بصورت یک واحد در همان فرآیند تزریق خلا vac. Infusion قالب گیری می شود.
به گفته Diab ، کامپوزیت ساندویچی با نسبت بالای الیاف شیشه به رزین، سختی، مقاومت عالی و کاهش وزن بی نظیری را بوجود می آورد.
پروفسور Anantha می گوید: “در تجربه به ما ثابت شده است كه كامپوزیت ساندویچی نه تنها از مزایای ساختاری كوچك و سبك با سختی بالاتر بهره می برد، بلكه در مقایسه با تولید با قالب دستی، همگنی و یکنواختی محصول را نیز فراهم می كند. مطمئناً سرمایه گذاری اولیه بالاتری بدلیل خرید پمپ های خلا، مواد و تجهیزات مصرفی انجام می شود. با این حال، مزایایی بوجود میاورد که در طولانی مدت همه این اضافه هزینه ها را جبران خواهد نمود. ”
این طرح با ارزیابی هیدرودینامیکی فرم بدنه با آزمایش یدک کشی (towing tank tests ) ، بهینه سازی بدنه برای فضای قایق، انرژی و راحتی ان آغاز شد.
پروژه با ساخت مدل منفی اولیه، با مشارکت کل گروه پروژه شامل فارغ التحصیلان متخصص و محقق و تکنسین ها شروع شد و با ثبت در اداره حمل و نقل هند برای تأییدیه های طراحی و … ، پیشرفت کرد.
نتیجه گیری پروفسور Anantha : “با تشکر از دیاب ، ما یک قایق بادبانی سبک داریم. گرچه به عنوان یک طراح و سازنده ، من کاملاً از کنترل وزن آگاه بودم ، اما نتیجه کار بسیار بهتر از براورد اولیه ما بود . “

برگردان: مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا