اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ شرکت لاستیک و تایر Goodyear امسال لاستیک‌هایی با 70 درصد مواد پایدار (بازیافتی) به بازار عرضه می‌کند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت Goodyear Tire & Rubber لاستیک نمایشی حاوی 90% مواد پایدار، از جمله مواد خام به دست آمده از بطری‌های PET را معرفی کرده است. این لاستیک خودرو تمام الزامات قانونی قابل اجرا و همچنین آزمون‌های داخلی Goodyear را پشت سر گذاشته است. علاوه بر این، پس از اعلام قابلیت نمایش لاستیک با مواد پایدار در ژانویه 2022، این شرکت قصد دارد تا لاستیک خودرویی با محتوای مواد پایدار تا 70% را در سال 2023 به فروش برساند. دستیابی به پایداری تا 90% نیاز به همکاری بیشتر با پایگاه تامین این شرکت برای شناسایی مقیاس لازم برای این مواد نوآورانه در تولید لاستیک خودرو در حجم بالا دارد.

لاستیک نمایشی در مقایسه با لاستیک خودروی مرجع ساخته شده با مواد رایج مقاومت غلتشی (rolling resistance) کمتری دارد. مقاومت غلتشی کمتر به این معنی داشتن پتانسیل صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

ترکیب لاستیک خودرو، تنها از بسپار لاستیک ساخته نشده است و آرایش پیچیده‌ای از اجزای مبتنی بر رزین دارد. لاستیک خودروی نمایشی Goodyear با مواد پایدار 90 درصدی شامل 17 ماده تشکیل دهنده در 12 جزء مختلف است.

پلی استر بازیافتی از بطری‌های نوشیدنی مصرف شده، با تبدیل پلی استر به مواد شیمیایی پایه و  فرمولاسیون جدید آن‌ها به پلی استر گونه‌ی فنی (technical-grade) برای استفاده در لاستیک خودرو تبدیل می‌شود. در این محصول بسپارهای زیستی خام و بازیافتی با تعادل جرمی تأیید شده، به کار گرفته شده اند. از رزین‌ها برای بهبود و افزایش کشش در لاستیک خودرو استفاده می‌شود. در محصول نمایشی، رزین سنتی پایه نفتی با رزین درخت کاج تجدیدپذیر زیستی جایگزین شده است.

دوده که در لاستیک‌ها برای تقویت ترکیب و کمک به افزایش طول عمر آن‌ها گنجانده شده است، به طور سنتی با سوزاندن انواع مختلف فرآورده‌های نفتی ساخته می‌شود. در محصول نمایشی Goodyear با مواد پایدار 90 درصدی، چهار نوع دوده‌ی مختلف وجود دارد که از متان، دی اکسید کربن، روغن‌های گیاهی و روغن گرماکافت (pyrolysis) لاستیک‌های خارج از رده تولید شده است. این فناوری سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، بهبود اقتصاد چرخشی و استفاده از مواد  به دست آمده از منابع زیستی می‌شود، در حالی که همچنان کارایی خود را دارد.

استفاده از روغن سویا در این محصول نمایشی به انعطاف پذیری ترکیب لاستیکی در دمای متغیر کمک می‌کند. روغن سویا یک منبع زیستی است که به کاهش استفاده از فرآورده‌های نفتی کمک می‌کند. در حالی که تقریباً 100٪ پروتئین سویا در حوزه‌های غذایی و خوراک دام استفاده می‌شود، مازاد قابل توجهی از روغن باقی مانده و برای استفاده در کاربردهای صنعتی در دسترس است.

همچنین سیلیس ماده‌ای است که اغلب در لاستیک‌های خودرو برای کمک به بهبود چسبندگی و کاهش مصرف سوخت استفاده می‌شود. این لاستیک خودروی نمایشی شامل سیلیس با کیفیت بالا است که از باقیمانده ضایعات پوسته برنج (RHA silica)، محصول جانبی فرآوری برنج است که اغلب دور ریخته شده و به محل‌های دفن زباله فرستاده می‌شود.

در حال حاضر، هشت خط تولید شرکت و برخی از لاستیک‌های مسابقه‌ای محتوی روغن سویا هستند. علاوه بر این، Goodyear از سال 2018 تاکنون بیش از دو برابر استفاده از سیلیس پوسته‌ی برنج را در خطوط تولید خود افزایش داده است. شرکت اعلام کرده است که با معرفی لاستیک‌های خودرو با حداکثر 70 درصد مواد پایدار، تعهد ملموسی برای ساختن آینده‌ای بهتر به بازار نشان می‌دهد.

طبق نظر معاون ارشد و مدیر ارشد فناوری شرکت Goodyear، این مجموعه در جهت هدف خود برای معرفی اولین تایر 100٪ ساخته شده از مواد پایدار در صنعت تا سال 2030، پیشرفت خود را ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا