اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ شرکت فنلاندی زباله‌های پلاستیکی را به موادی با چند بار قابلیت بازیافت تبدیل می‌کند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فرآیندی که می‌تواند زباله‌های پلاستیکی را به تعداد بی نهایت بار به مواد اولیه تبدیل کند، تک‌شاخ اقتصاد چرخشی پلاستیک است و Olefy فنلاند می‌گوید که فرآیند جدید گازی‌سازی آن می‌تواند در این مورد کارساز باشد.
این شرکت می‌گوید که فرآیند یک مرحله‌ای Olefy می‌تواند حتی زباله‌های پلاستیکی با کیفیت پایین را به پلاستیک‌های درجه یک با ارزش بالا با بازدهی تا ۷۰ درصد مواد اولیه تبدیل کند. مولکول‌های ایجاد شده برابر با الفین‌های بکر مبتنی بر روغن با کیفیت غذایی یا دارویی هستند.
Olefy یک اسپین آف از VTT، مرکز تحقیقات فنی فنلاند است. یک کارخانه آزمایشی در حال حاضر در مرکز آزمایشی Bioruukki VTT در اسپو، فنلاند در حال فعالیت است. این فناوری که محصول بیش از 40 سال توسعه در مرکز تحقیقات فنی VTT است، از انکوباتور LaunchPad VTT ظهور کرده است.
Matti Nieminen، رئیس فناوری Olefy و دانشمند اصلی در مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند، گفت: «Olefy نوع جدیدی از فرآیند بازیافت شیمیایی است که الفین‌های درجه اول و برخی هیدروکربن‌های بازیافتی دیگر مانند بنزن، تولوئن و زایلن را تولید می‌کند. “همه محصولات برابر با محصولات درجه یک هستند، و بنابراین می‌توان از آنها حتی در سخت گیرانه‌ترین برنامه‌ها استفاده کرد.”
Nieminen توضیح داد که گازی شدن تحت شرایط بسیار کنترل شده و دماهای بالا انجام می‌شود تا خوراک جامد یا مایع را به اجزای گازی مورد نظر تبدیل کند. به طور معمول، تبدیل به گاز، برای تولید به عنوان مثال هیدروژن و مونوکسید کربن، که مواد اولیه مهم بسیاری از سنتزهای آلی هستند، استفاده می‌شود. در Olefy، واکنش‌ها پس از مدت کوتاهی متوقف می‌شوند تا الفین‌های سبک به دست آیند، نه هیدروکربن‌های سبک‌تر مانند متان. از این منظر، Olefy کمی شبیه به کوره کراکر بخار است – اما پلاستیک جامد به جای نفتا یا اتان به عنوان خوراک استفاده می‌شود. نفتا یک محصول نفت خام است که معمولاً برای تولید پلاستیک معمولی مورد نیاز است.
Nieminen اظهار داشت که برداشت جدید Olefy در مورد بازیافت مواد شیمیایی به آن امکان واقعا بی‌نهایت می‌دهد.
یکی از مشکلات روش‌های بازیافت فعلی این است که هر بار که پلاستیک بازیافت می‌شود، کیفیت آن کاهش می‌یابد. پس از چندین دور بازیافت مکانیکی، کیفیت بسیار ضعیف می‌شود و پلاستیک دیگر قابل استفاده نیست و به محل دفن زباله می‌رود. با فرآیند بازیافت Olefy، کیفیت پلاستیک برابر با درجه بکر است، بنابراین می‌توان آن را به‌طور نامحدود بازیافت کرد و دیگر نیازی نیست که مواد در محل‌های دفن زباله قرار گیرند.
او افزود که پلی الفین‌ها “مطلوب ترین خوراک” برای فرآیند Olefy هستند، اما بسیاری از انواع پلاستیک‌های دیگر را نیز به خوبی تحمل می‌کند. ما نمی خواهیم PET یا سایر پلاستیک‌های حاوی اکسیژن را پردازش کنیم، اما (درصد پایین) PET در خوراک مشکلی ایجاد نمی کند. این فرآیند همچنین نسبت به رنگدانه‌ها و آلاینده‌های ضایعات پلاستیکی بسیار مقاوم است و بنابراین به پیش تصفیه خوراک کمتری نیاز است.
از آنجایی که Olefy در حال توسعه مشارکت‌ها و جستجوی سرمایه‌گذاران برای مقیاس‌بندی و در نهایت مجوز فناوری آن است، این شرکت انتظار دارد اولین عملیات صنعتی خود تا سال 2026 آنلاین شود.

 

فرنام نامور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا