اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ سرمایه گذاری گروه BMW برای تولید قطعات کامپوزیتی با الیاف طبیعی

بسپار / ایران پلیمر گروه BMW (مونیخ، آلمان) در حال گسترش مشارکت خود در زمینه تولید پایدار و کارآمد قطعات خودرو ساخته شده از مواد طبیعی تقویت شده با الیاف است.
BMW i Ventures (کالیفرنیا، ایالات متحده)، در Bcomp Ltd یک شرکت فناوریهای پاک سوئیسی و تولید کننده پیشرو در قطعات با کارایی بالا ساخته شده از الیاف طبیعی، سرمایه گذاری می کند.
در همان زمان، این دو شرکت در حال تقویت همکاری خود در بخش موتوراسپرت هستند، به طوری که Bcomp اکنون شریک رسمی BMW M Motorsport با خودروی مسابقه ای جدید BMW M4 GT4 است. به علاوه، BMW Group Research و Bcomp نیز در حال ایجاد یک اتحاد در توسعه با هدف استفاده از نسبت بیشتری از مواد خام تجدیدپذیر برای قطعات در مدل‌ خودروهای آینده هستند. راه حل های استفاده از الیاف تقویت کننده Bcomp برای اولین بار توسط BMW M Motorsport در فرمول E در سال 2019 به کار گرفته شد. شفت خنک کننده کتان در BMW iFE.20 این مدل را به عنوان اولین خودروی مسابقه ای با قطعات ساخته شده از الیاف نساجی تجدیدپذیر تبدیل کرد.
در همین حال، استفاده از الیاف تقویت‌کننده powerRibs و ampliTex توسعه‌یافته توسط Bcomp که از مواد کامپوزیت طبیعی ساخته شده‌اند، در خودروهای تور DTM (تور مسابقه ای بزرگ در المان) از BMW M Motorsport برای جایگزینی قطعات پلاستیکی تقویت‌شده با الیاف کربن (CFRP) استفاده شده‌اند. چنین پیشرفت‌هایی بر نقش حیاتی BMW M Motorsport به عنوان آزمایشگاه فناوری برای گروه BMW تأکید می‌کند که اکنون قرار است با همکاری در BMW M4 GT4 ادامه دهد.
با در نظر گرفتن یافته‌ها و تجربیات به‌دست‌آمده در مسیر، گروه BMW اضافه می‌کند که این فناوری‌های مواد به مدل‌های BMW M و BMW M Performance Parts نیز راه پیدا می‌کنند.
Franciscus van Meel، رئیس هیئت مدیره BMW M GmbH می گوید: “پایداری محصول در دنیای موتوراسپرت یا خودروهای مسابقه ای نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند.ما از حضور Bcomp به عنوان شریک رسمی BMW M Motorsport برای پروژه BMW M4 GT4 خوشحالیم.”
با الهام از رگبرگ های بافت آوندی برگ، فناوری تقویت‌کننده powerRibs که توسط Bcomp توسعه داده شده است، طبق گزارش‌ها، استحکام قطعه را با حداقل وزن با ایجاد ساختاری سه‌بعدی افزایش میدهد.این امر باعث کاهش مقدار مواد پایه و در نتیجه کاهش وزن، هزینه ها و مواد مصرفی در تولید می شود. تقویت کننده های ampliTex یک لایه قابل مشاهده از الیاف کتان را به عنوان جایگزینی بدون الیاف کربن برای پوشش معمولی اضافه می کنند.
گروه BMW ادعا می کند که ترکیب این دو ماده باعث می شود تا میزان پلاستیک مورد استفاده برای پوشش یا تریم داخلی تا 70 درصد کاهش یابد، در حالی که به طور همزمان انتشار CO2 را تا 75 درصد کاهش می دهد.در نتیجه، اجزای وسیله نقلیه پایدارتر است، که ویژگی‌های شکست انعطاف‌ پذیر آن‌ها مزایای اضافی جهت افزایش ایمنی را دارد. کامپوزیت‌های الیاف طبیعی همچنین می‌توانند در تولید لوازم جانبی ورزشهای مسابقه‌ای کلاسیک، مانند لوازم جانبی BMW M Performance Parts استفاده شوند.

گروه BMW به دنبال کاهش انتشار کربن چرخه عمر خودروهای خود تا سال 2030 بیش از 40 درصد در مقایسه با سطوح سال 2019 است. در حال حاضر، الیاف طبیعی به ویژه برای استفاده در قسمت های قابل مشاهده در بدنه و پوشش در داخل خودرو (تریم داخلی) مناسب هستند.
Florian Preuß، معاون ارشد توسعه خودرو توضیح می‌دهد: “برای کاهش انتشار کربن در کل ناوگان خود، گروه BMW نه فقط بر روی مرحله استفاده، بلکه به فرآیندهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در طول تولید نیز توجه می‌کند. انتخاب مواد و ترکیب نوآورانه گام مهمی در اینجا است که ما به سمت رسیدن به شرایط آب و هوایی مناسب حرکت می کنیم.”

 

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا