اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ سرازیر شدن میلیون ها تن ماسک و دستکش دوران کووید به اقیانوس ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با وجود این که قرنطینه ناشی از پاندمی لطف بزرگی به جو سیاره کرده است، یک مطالعه جدید پیش بینی می کند ماسک ها، دستکش ها و محافظ های صورت مصرف شده، بیش از 25 هزار تن ضایعات پلاستیک را به اقیانوس ها اضافه خواهند کرد.
محققان دانشگاه های Nanjing چین و UCSDآمریکا از یک مدل جدید استفاده کردند تا مقدار و محل رهاسازی ضایعات پلاستیک مربوط به پاندمی را تخمین بزنند. این محققان دریافتند در کل هشت میلیون تن ضایعات تولید خواهد شد، و بخش اعظمی از این زباله ها طی سه یا چهار سال به سواحل یا بستر دریاها می رسد. مقدار کمی از این ضایعات وارد اقیانوس های آزاد خواهد شد و توده ای از پلاستیک در حوضه های اقیانوسی اقیانوس منجمد شمالی به دام خواهد افتاد.
این دانشمندان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از شروع پاندمی در سال 2020 تا آگوست 2021 دریافتند بیشتر این زباله ها از آسیا – با وجود این که بیشترین موارد مبتلا به کووید از این کشورها نبود – و ضایعات بیمارستانی نشات می گیرد. بیشتر پلاستیک ها از طریق رودخانه ها وارد اقیانوس می شوند و این مناطق نیازمند توجه و مدیریت پسماند پلاستیک بیشتری هستند.

حدود 73% تخلیه زباله ها در رودخانه های آسیایی اروند رود، سند، و یانگزه صورت می گیرد و در انتها این ضایعات به خلیج فارس، دریای عرب و دریای شرق چین وارد می شوند. رودخانه های اروپایی با تخلیه یازده درصدی، در جایگاه دوم قراردارند. بر اساس این مطالعه سایر کشورها سهم کمی از آزادسازی ضایعات را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس مدلسازی این پروژه – که بر پایه قوانین حرکتی نیوتون و قانون تبدیل جرم است – یک الگوی چرخشی در اقیانوس ها به وجود خواهد که تا سال 2025، به ایجاد یک توده عظیم پلاستیک “دور قطبی” در اقیانوس منجمد شمالی ختم خواهد شد.
نویسندگان این مطالعه، فراخوانی برای مدیریت بهتر پسماند به خصوص در کشورهای در حال توسعه و همچنین آگاهی جهانی از اثرات زیست محیطی ضایعات محصولات پلاستیکی به خصوص محصولات حفاظت شخصی پلاستیکی را داده اند. آنها همچنین توسعه فناوری های نوآورانه برای جمع آوری، طبقه بندی، اصلاح و بازیافت ضایعت پلاستکی و همچنین توسعه مواد دوستدار محیط زیست را پیشنهاد داده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا