اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ سازوکار رنگدانه دی‌اکسید تیتانیوم در تخریب نوری پلی‌‌وینیل کلرید‌‌ و بسپارهای دیگر (بخش دوم)

بسپار/ایران پلیمر در بخش اول، آشنایی با خواص دی‌‌اکسید تیتانیوم، سازوکار تخریب نوری بسپارهای فاقد رنگدانه و سازوکار فعال‌‌سازی نوری دی‌‌اکسید تیتانیوم آورده شد و در این بخش درباره سازوکار سامانه‌‌های بسپاری حاوی دی‌‌اکسید تیتانیوم بحث خواهد شد.

سامانه‌های پلی‌‌وینیل کلرید-دی‌اکسید تیتانیوم
• کنش اصلی دی‌اکسید تیتانیوم در نورکافت (photolysis) پلی‌‌وینیل کلرید
وجود رنگدانه دی‌اکسید تیتانیوم دو تاثیر مهم ایجاد می‌کند:
i) غربالگری لایه‌های داخلی پلی‌‌وینیل کلرید از نفوذ نور فرابنفش
ii) فعال‌‌سازی دی‌اکسید تیتانیوم
واضح است که این آثار در جهت مخالف عمل می‌کنند و تاثیر نسبی آن‌ها وابسته به انواعی از عوامل (بارگذاری، درجه، پوشش ذره، طول موج تابش) است. نتایج خالص این آثار رقابتی در بخش‌های زیر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

• سازوکارهای فعال در سامانه‌های پلی‌‌وینیل کلرید-دی‌اکسید تیتانیوم
Gardette و Lemaire در مقاله سال 1991 خودشان عنوان کردند “هیچ تاثیر نوریاریگری قابل توجه رنگدانه‌ها مشاهده نشد” و این مساله اشاره به اکسید روی و دو شکل‌ از روتیل دارد. بنابراین تغییرات IR در منطقه کربونیل پس از تابش با نور چند رنگی (polychromatic) در طول موج بیش از 300 نانومتر، مشابه پلی‌‌وینیل کلرید غش‌‌دارشده با روتیل است و همانند پلی‌‌وینیل کلرید بدون رنگدانه دارای قله‌هایی در 1718، 1745 و 1785 معکوس سانتی‌متر می‌باشد، هر چند که بزرگ‌‌ترین قله چهارم در 1805 معکوس سانتی‌متر است. تغییرات مریی فرابنفش به نسبت گسترده‌ای که در پلی‌‌وینیل کلرید غش‌‌دار شده با روتیل رخ می‌دهد که در اساس مشابه با پلی‌‌وینیل کلرید بدون رنگدانه می‌باشد. در رابطه با سرعت اکسایش نوری، همان‌‌طور که توسط تغییرات فروسرخ نشان داده شده است، این مقدار به طور یکنواختی کاهش می‌یابد، چون سطح دی‌اکسید تیتانیوم (هر دو درجه) از طریق بارگذاری‌‌های 2، 4، 8 و 16 درصد دی‌اکسید تیتانیوم افزایش می‌یابد. تغییرات ایجاد شده در طیف مریی-فرابنفش (در 450 نانومتر) وابسته به شیوه پیچیده‌تر پس از بارگذاری روتیل است (شکل 1).

برگردان: حسین اعتدالی حبیب آبادی
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 236 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا