اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ساخت محفظه کامپوزیتی موتور هواپیما با فرآیند RTM

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  سیستم‌های هواسازه Middle River (بالتیمور، ایالات متحده) در توسعه و تولید اطاقک یا ناسل پیچیده موتور (engine nacelles) با کامپوزیت‌های فشرده برای هواپیماهای مسافربری و جت‌های تجاری در نمایشگاه هوایی سنگاپور که در 14 تا 18 فوریه 2022 برگزار شد، در کانون توجه قرار گرفت. نمایش عناصر اصلی ناسل توسط شرکت مادر ST Engineering (سنگاپور) برای یک تجربه همه جانبه به نمایش گذاشته شد.

این صفحه نمایش ناسل با اندازه کامل را برای یک هواپیمای جت تک راهرو معمولی در رده 150-200 صندلی نشان می داد و بسیاری از ویژگی های طراحی و تکنیک های تولید به کار رفته توسط MRAS را برجسته می کرد.
این شامل ورودی هوا است که گفته می شود از نظر آیرودینامیکی بسیار تصحیح شده تا مصرف سوخت را کاهش دهد و دارای ویژگی هایی مانند پوسته لبه ورودی یک پارچه، بشکه آکوستیک داخلی کامپوزیت یک پارچه و بشکه بیرونی کامپوزیت سبک است. طرح کلی حفاظت خارجی برای موتور جت نیز برای شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفت، که MRAS می گوید در کنار کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها و سر و صدا، به کارایی عملیاتی آن نیز کمک می کند.
Terry Vernes، مدیر مهندسی فرآیند و عملیات کامپوزیت، توضیح می‌دهد:
“توانایی راه رفتن در داخل یک ناسل با ‌مقیاس اصلی، تجربه واقعی از اندازه و روابط متقابل همه عناصری را که در این جزء پیچیده در هواپیماهای جت جمع‌آوری می‌شوند، فراهم می‌کند. ”
MRAS از فناوری‌های ساخت پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که به کیفیت بالاتر و وزن کمتر ناسل کمک می‌کند، از جمله قالب‌گیری انتقال رزین (RTM)، که در تولید اجزای داخلی کاهش دهنده های مقاومت هوا یا fairings به نام « beavertail » و همچنین برای درب‌های مسدودکننده و معکوس کننده رانش ناسل که عناصر کلیدی هستند استفاده می‌شود. قرار دادن خودکار الیاف (AFP) با ربات‌های صنعتی در ایجاد قطعاتی مانند transcowl ‌های بزرگ ناسل استفاده می‌شود که باعث کاهش بیشتر هزینه و وزن می‌شود.
کاهش صدای خروجی کلی موتور جت با استفاده از سوراخکاری رباتیک دقیق برای ایجاد میلیون‌ها سوراخ دقیق و ریز در داخل ناسل انجام میشود.
علاوه بر این، تولید کاهنده های مقاومت هوا یا fairing کامپوزیت ” thumbnail ” ناسل به تولید خارج از اتوکلاو (OOA) تبدیل می‌شود که در مقایسه با استفاده از اتوکلاوها برای فرآیند پخت،باعث کاهش الودگی کربن و مصرف انرژی میشود.
MRAS طیف کاملی از محصولات ناسل را برای هواپیماهای جت مانند ایرباس A320neo و Comac (شانگهای، چین) C919 (هر دو با مشارکت Safran Nacelles، پاریس، فرانسه)، Comac ARJ21 و747 Boeing (شیکاگو، ایالت، ایالات متحده) تولید می کند. این شرکت همچنین قابلیت‌های نگهداری، تعمیر و تعمیرات اساسی (MRO) خود را برای ناسل‌های موتور جت در اکتبر 2021 افزایش داد.

 

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا