اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ زمین زه‌‌کشی‌‌شده: لوله خرطومی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر لوله خرطومی هم‌‌چنان در پروژه‌‌های پیشرو (cutting-edge) استفاده می‌‌شود، درحالی که تولیدکنندگان ماشین‌‌آلات تولید این لوله‌‌ها به دنبال بهبود سرعت، عملکرد و کنترل تجهیزات خود هستند. این مقاله به اخبار لوله خرطومی می‌‌پردازد.

لوله خرطومی معمولا زیرساخت انتخابی برای پروژه‌‌های زه‌‌کشی است زیرا استحکام مکانیکی زیاد و وزن سبک، باعث دوام طولانی و نصب آسان آن می‌‌شود.
سال 2021 در عملیات افزایش عرض یک جاده در شهر Toronto کشور کانادا، از لوله‌‌های خرطومی شرکت (ADS) Advanced Drainage Systems برای مهارکردن روان‌‌آب‌‌های طوفان استفاده شد.
به‌روزرسانی‌های افزایش عرض بزرگراه شماره 401 شامل سامانه‌‌های زه‌‌کشی آب‌‌های حاصل از طوفان ارتقا یافته بود که در این مورد، بیش از 2200 متر زه‌کشی برش‌‌راه (trench، راه پدیدآمده بعد از حفر طولی زمین در سطح شیب‌دار، مترجم) سطحی شکاف‌‌دار (slotted) Duraslot در قطرهای 300 و 375 میلی‌متر انجام شد.
Duraslot از لوله پلی‌‌اتیلن پرچگالی دوجداره خرطومی ADS N-12 ساخته شده است که یک شیار آلومینیومی در بالای آن نصب شده است. این محصول طراحی شده برای ره‌گیری با جریان‌‌های سطحی آب در مناطق سنگ‌‌فرش‌‌شده (paved) یا پاک‌‌تراشی شده، جایگزین موثری برای محصولاتی مانند زه‌‌کش‌‌های شیاردار فولادی خرطومی و زه‌‌کش‌‌های برش‌‌راه پیش‌‌ساخته می‌‌باشد.
در این محصول یک دیواره خرطومی بیرونی، استحکام و دوام را فراهم می‌‌کند، درحالی که آستری داخلی صاف باعث بهبود عملکرد هیدرولیک می‌‌شود. شرکت ADS می‌‌گوید که Duraslot صرفا به عمق نصب کم نیاز دارد و می‌‌تواند کل هزینه‌‌های نصب در یک پروژه را کاهش دهد.
Duraslot ورودی مشابه زه‌‌کش‌‌های شیاردار لوله فولادی خرطومی را دارد. یک دهانه با عرض 45 میلی‌‌متر طول لوله را می‌‌گذراند و اتصال‌‌دهنده‌‌های ویژه شکافی پیوسته با طول تقریبا نامحدود را فراهم می‌‌کنند.

زه‌‌کشی مزرعه
یک زمین فوتبال برای کودکان بی‌‌بضاعت در Camp Marie، کشور هاییتی که توسط موسسه خیریه Project Living Hope راه‌‌اندازی شده است از لوله پلی‌‌اتیلن پرچگالی برای زه‌‌کشی استفاده کرده است (شکل 1).

علاوه بر ارایه راه‌‌حلی بهتر نسبت به سایر جایگزین‌های لوله‌کشی، استفاده از این لوله با کمک به به‌‌سازی زه‌‌کشی اجازه می‌دهد تا به‌جای اجرای مرحله‌ای، لوله‌‌کشی یک‌‌باره انجام شود.
حدود 1500 فوت لوله تولید شرکت Pacific Corrugated Pipe Company در شهر Hubbard، ایالت Oregon کشور آمریکا در قطرهای 36-6 اینچ در این پروژه استفاده شد. بدون سامانه زه‌‌کشی، حدود یک هفته طول می‌‌کشد تا آب حاصل از طوفان از مزارع پاک شود. اکنون، آب باران به سرعت منحرف می‌‌شود، مزارع را خشک می‌‌کند و برای استفاده روزانه در دسترس می‌‌باشد.
به گفته این شرکت، به دلیل دور بودن مکان پروژه، بسیار مهم بود که انتقال و حمل محصول آسان باشد و نصب آن بدون دردسر باشد. از آن‌‌جایی که محل نصب تجهیزات محدودی داشت، وزن سبک لوله HDPE بسیار مهم بود. این پروژه با کمک یک بیل مکانیکی کوچک، چند کامیون حمل‌‌خاک و نیروی کار انسانی تکمیل شد.
سال 2021 این پروژه، در مراسم جوایز سالانه‌‌ای که توسط موسسه آمریکایی لوله‌‌های پلاستیکی (PPI) برگزار می‌‌شود، به عنوان بهترین پروژه زه‌‌کشی سال معرفی شد.
لوله سبک‌‌وزن به دلیل دوربودن مکان پروژه و محدودیت در مورد تجهیزات نصب سنگین برای پروژه ایده‌‌آل بود. موسسه PPI گفت که موضوع سبک‌‌بودن وزن لوله حتی نصب بخش‌‌های به نسبت بزرگ لوله را بسیار آسان کرده است. مانور دادن و جای‌‌گذاری و قراردادن (nest) این لوله برای حمل و نقل کارا آسان بود و می‌‌توانست بدون نیاز به تجهیزات سنگین در کشور هاییتی نصب شود.
مدیر مهندسی در بخش زه‌‌کشی موسسه PPI، گفت، یکی از دیگر مزایای لوله HDPE تاب‌‌آوری (resiliency) آن است. او با اشاره به این‌‌که HDPE در اثر حمله زیستی خورده نمی‌‌شود، زنگ نمی‌‌زند یا تخریب نمی‌‌شود گفت بنابراین این نوع لوله در برابر انسداد زیستی (bio-clogging) (مسدودشدن فضای عبور جریان در لوله توسط زیست‌‌توده‌‌های میکروبی، بدن آن‌‌ها و محصولات جانبی آن‌‌ها مانند ماده بسپاری خارج سلولی (EPS) می‌‌باشد، مترجم) مقاومت می‌‌کند و می‌‌تواند جریان ثابت در طول عمر کارکرد خود را حفظ کند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای
شرکت‌‌های Uponor Infra و Borealis برای تولید یک لوله پلاستیکی گرانشی با یکدیگر همکاری کرده‌‌اند که ادعا می‌‌کنند انتشار دی‌‌اکسیدکربن را تا 70 درصد کاهش می‌‌دهد.

(ادامه دارد …)

 

برگردان: پدرام ملائکه
[email protected]

 

متن کامل این مقاله را در شماره 243 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا