اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ زمان اقامت و توزیع زمان اقامت در قالب گیری تزریقی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر عدم محاسبه و درنظر گرفتن مقدار دقیق زمان اقامت می‌تواند یکپارچگی مواد را قبل از تزریق به خطر بیاندازد. در این مقاله محاسبه زمان اقامت بررسی شده است.

اکثر پلاستیک‌‌های گرمانرم‌، موادی آلی هستند و شیمی آن‌ها به‌گونه‌ای است که قادر به تحمل دمای فراورش مذاب بیش از یک زمان خاص نیستند. داده‌های حاصل از مطالعات Valox 420، پلی‌‌بوتیلن ترفتالات (PBT) شرکتSABIC ، نشان می‌دهد كه وقتی به مدت 6 دقیقه در دمای 260 درجه سلسیوس قرار می‌‌گیرد، مولکول‌ها شکسته می‌‌شوند و خواص پلاستیك افت می‌‌کند (شكل 1).

خاصیت مورد مطالعه در این‌‌جا گرانروی است. بنابراین حداکثر زمان اقامت برای این PBT در دمای 260 درجه سانتی‌‌گراد 6 دقیقه است. با این حال، این تعریف خیلی گسترده‌ای از حداکثر زمان اقامت برای یک ماده خاص است، زیرا در هیچ جایی افت مطلق یا درصد افت در خواص خاصی ذکر نشده است. قطعه‌ای که خواص طراحی‌شده آن بیش از حد مطلوب باشد، یا قطعه‌ای که تحت بار قرار نگیرد، حتی اگر با تعدادی مولکول تخریب شده و با وزن مولکولی کمتر، قالب‌‌گیری شود، احتمالا می‌تواند کار کند. هم‌‌چنین افزودنی‌هایی وجود دارند که می‌توانند بسپارهای پایه را تخریب کنند و مسئله پیچیده‌‌ی دیگری را ایجاد کنند.

محاسبه زمان اقامت
زمان اقامت، زمانی را گویند که پلاستیک درون سیلندر تزریق می‌گذراند. به‌طور دقیق‌‌تر، زمانی است که دانه پلاستیکی در انتهای قیف و روی ماردان آماده انتقال است تا زمانی که به نوک افشانک (نازل) می‌رسد. این را می‌توان با یک فرمول بسیار ساده محاسبه کرد، اما این فرمول در واقع فقط یک تخمین است. برای درک این موضوع، بگذارید ابتدا محاسبه حداکثر مقدار پلاستیک داخل سیلندر درک شود. بسیاری از قالب‌‌گیران فقط از مقدار گزارش شده حداکثر ظرفیت تزریق دستگاه استفاده می‌کنند. این قابل قبول است، اما کاملا دقیق نیست.
برای ساده شدن مسائل، قطعات مورد نظر از پلی‌‌‌‌استایرن قالب‌‌گیری شدند، ماده استانداردی که ظرفیت تزریق دستگاه با آن مشخص شده است. حداکثر ظرفیت تزریق این دستگاه را 100 گرم در نظر بگیرید. وزن تزریق، معادل وزن کلی قطعات و راهگاه‌‌ها تعریف می‌شود. برای ادامه بحث، مقدار کم مذاب اضافی را که باید در حوضچه مذاب در پایان مرحله ترمیم – فشردگی و نگهداری – وجود داشته باشد، نادیده گرفته شده است.

وضعیت محتمل اول: حداکثر ظرفیت تزریق

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 228 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا