اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ روند آینده، برقی شدن ماشین آلات فرآیند پلیمرهاست/ گفت و گو با Marcel Moller، مدیر بخش ماشین آلات پلاستیک Baumüller Nürnberg GmbH

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر این سلسله گفت و گو ها با مدیران واحدهای پلیمری در آستانه نمایشگاه K2022 و توسط VDMA انجام می شود.
س. آقای مولر، شرکت شما، به عنوان یکی از متخصصان مهندسی مکانیک، چه مشارکتی در کاهش بحران آب و هوا خواهد داشت؟
پ. ما به کاهش مصرف انرژی ماشین آلات کمک می کنیم، کاهش انرژی به معنی کاهش CO2 نیز هست. یک مثال خوب، راهحل اتوماسیون محرکه برای سروو-هیدرولیک هاست. ما در اینجا مزایای انتقال نیروی هیدرولیک را با کنترل کیفیت و دینامیک فناوری محرکه الکتریکی انرژی-کارا و نرم افزای هوشمند ادغام کرده ایم. ازاین طریق، مقدار زیادی انرژی ذخیره می شود. در زمینه ماشین های قالب گیری تزریقی پلاستیک، محرکه سروو-هیدرولیک به عنوان نمونه استاندارد جا افتاده است.
س. آیا محرکه های الکتریکی علاوه بر کارایی انرژی، مزایای دیگری نیز دارند؟
پ. بله، دقیقا. برای مثال، اجزای ولتاژ بالای فناوری اتصال الکتریکی و همچنین قطعات پلاستیکی پیچیدهمربوط به طراحی داخلی و خارجی اتومبیل ها در چنین ماشین هایی تولید می شوند. این گونه راه حل ها برای حمل و نقل الکتریکی حیاتی است، و جایگزینی اجزای فلزی سنگین از جمله استیل با پلاستیک ها برای رسیدن به ساختار سبک وزن، بسیار مهم است. این کار باعث کاهش وزن و افزایش تنوع در خودروها خواهد شد. همچنین باعث ذخیره انرژی شده و سهم مهمی در مقبولیت حمل و نقل الکتریکی و حفاظت از آب و هوا دارد. همچنین، استفاده از فناوری محرکه الکتریکی با دقت و پویایی بالایش، سهم زیادی در بهره وری بالا با قابلیت اطمینان خوب دارد. این موضوع، ضایعات را به حداقل کاهش داده، بنابراین صرفه جویی مضاعفی نیز از این طریق اتفاق میفتد.
س. آیا سهم ماشین آلات الکتریی در حال افزایش است؟
پ. ما شاهد روند رو به رشد برقی سازی ماشین آلات و نسبت محورهای محرک الکتریکی در ماشن ها هستیم. همچنین شاهد افزایش تقاضا برای راه حل های حرکه برای ماشین آلات هیبریدی و یا کاملا الکتریکی می باشیم. برای مثال، از آن جایی که این ماشین آلات برای تولید بسته بندی یا محصولات پزشکی استفده می شوند، این موضوع قابل درک است.
س. بنابراین، صرفه جویی از لحاظ ردپای کربنی، به چه میزان گسترده است؟
پ. کمی سازی میزان صرفه جویی انرژی از طریق محاسبه کاهش مقدار کیلووات ساعت انرژی، ساده است. برای مثال، در مورد سروو-هیدرولیک، بنچمارک مورد نظر با صرفه جویی حداقل 30 درصدی تعریف شده است. که البته میزان صرفه جویی نهایتا وابسته به کاربرد است. به علاوه، سازندگان و مصرف کنندگان ماشین آلات از سایر مزایای فناوری محرکه الکتریکی نیز بهره می برند. در اینجا لغات کلیدی،افزایش بهره وری از طریق عملکرد موازی، مصف مواد کمتر در نتیجه زمان شروع کوتاه تر پس از تنظیم، دقت تکرار بهتر در تولید و همچنین آودگی صوتی کمتر برای محافظت از کارمندان است. اما امروزه، مزایای استفاده از برق به دلیل همراستایی با زیست پایداری، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
س. چگونه دیجیتالی شدن در این زمینه کم می کند؟
پ. در اصل، دیجیتالی شدن یک کاتالیست مهم برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه آب و هوایی است. همچنین ابزار مناسبی برای بهره برداری کارامد ازتانسیل های فناوری محرکه با نیروی انسانی و منابع بهینه می باشد. نرم افزار شبیه سازی می تواند یک مثال باشد.از طریق دوقلوی دیجیتالی، شما می توانید راه اندازی را پیش بینی کرده؛ یعنی می توانید اجزای محرکه را پیش از شروع تولید ماشین جدید به صورت بهینه طراحی کنید. مثال دیگر، رابط های ارتباطی مدرن برای ارتباطات ماشینی هوشمند در داخل شبکه تولید با دستگاه های جانبی است.
س. کمپانی Baumuller، جدای از تجارت اصلی در زمینه مهندسی مکانیک، برقی سازی در سایر زمینه ها را نیز انجام می دهد. دقیقا چه کار می کنید؟
پ. ما سال هاست که الکتریکی کردن خودروها و کشتی ها را امکان پذیر کرده ایم. در اینجا نیز، ما با سیستم ها تمام برقی یا هیبرید سرو کار داریم و مزایای فناوری های مختلف را با هم ترکیب می کنیم. علاوه بر مفهوم تمام برقی با باتری ها، ما از مفاهیم هیبرید با سوخت های سنتی یا هیدروژن به عنوان یک روش ذخیره سازی نیز استفاده می کنیم. برای مثال، ما معمولا از چنین مفاهیم هیبریدی برای ماشین ها یا کشتی های متحرک بزرگتر استفاده می کنیم؛ به موجب آن موتور احتراقی همیشه در نقطه عملیاتی بهینه کار می کند و مصرف کنندگان الکتریکی را از طریق یک مدار میانی ولتاژ بالا تامین می کند. نتیج، صرفه جویی 20 درصدی یا بیشتر در انرژی است که به معنای کاهش CO2 و همچنین محافظت زیست پایدار از آب و هواست.
س. آیا تقاضا در این زمینه رو به افزایش است؟
پ. ما قطعا در این زمینه هم شاهد فشار هستیم. واضحا مسابقه زیست پایداری نیروی محرکه است. همانند صنعت پلاستیک، این روند غیرقابل بازگشت است. راه حل ها می بایست مرتبا توسعه داده شده و اجرا شوند. این مسیری طولانی و در عین حال بدون جایگزین است.همیشه بحث هایی درباره کارایی و صرفه جویی در انرژی وجود دارد، اما تنها این اهداف جاری ما در حفاظت از آب و هوا و کاهش CO2 است که باعث ادامه و اجرای مداوم این مفاهیم می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا