اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ راهنمای کاربردی برای انتخاب پلاستیک‌‌های گرمانرم مهندسی با قابلیت تحمل دمای زیاد/ برآورد هزینه محصولات پلاستیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر قیمت‌‌گذاری محصولات پلاستیکی دشوار است و روش‌‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارد. روش ارایه‌‌شده در اینجا برای برآورد اولیه هزینه تولید محصول مناسب است.
این روش، بسیار به این موضوع بستگی دارد که آیا محصول قرار است داخل شرکت قالب‌‌گیری شود یا این‌‌که کار به یک شرکت قالب‌‌گیری سفارش داده شود. اگر قرار است قالب‌‌گیری درون شرکت انجام شود، باید هزینه تجهیزات، مواد و قالب در نظر گرفته شود و سبک هزینه‌‌یابی اتخاذشده، روش استاندارد شرکت خواهد بود. هزینه نصب دستگاه‌‌ها ممکن است به‌‌همان روشی که هزینه دستگاه بازیابی می‌شود، نباشد؛ اما ممکن است به صورت سربار پوشش داده شود.
هنگام کار با یک شرکت قالب‌‌گیر سفارشی باید از روش هزینه‌‌یابی برای برآورد مناقصه (tender) استفاده کرد، تخمین اولیه این میزان تا 20 درصد باید منطقی درنظر گرفته شود. شرکت قالب‌‌گیری سفارشی هزینه قالب را در مناقصه خود لحاظ نمی‌‌کند، زیرا مالک آن نخواهد بود. این شرکت ممکن است یک سازنده قالب را بشناسد که قالب را طراحی کند و بسازد، اما این معامله جدا از ساخت محصولات خواهد بود.
هزینه قالب به پیچیدگی آن و تعداد نمونه‌‌های اولیه‌‌ای که باید ساخته شوند، بستگی دارد. در این‌‌جا طراحی توسط رایانه کمک‌‌کننده است و در مطالب پیش‌‌رو بخشی در این فصل به این موضوع اختصاص داده شده است.
قبل از تلاش برای تحلیل هزینه دقیق، تخمین اولیه قیمت تمام‌‌شده باید با استفاده از عوامل هزینه ارایه‌‌شده پیشین انجام شود. مقدار یک عامل برای یک کاربرد خاص به تعداد قطعات ساخته‌‌شده و قیمت پلاستیک مورد استفاده بستگی دارد. اگر قرار باشد تعداد زیادی قطعه از یک پلاستیک گرمانرم گران‌‌قیمت ساخته شود، قیمت تمام‌‌شده محصولات قالب‌گیری تزریقی ممکن است به حدود 2/1 برابر هزینه مواد کاهش یابد، در حالی که هزینه تزریق تعداد محدودی قطعه با یک ماده ارزان‌‌قیمت ممکن است به دو برابر هزینه مواد نزدیک‌‌تر باشد. یک قانون خوب سرانگشتی، این است که قیمت تمام‌‌شده (به استثنای هزینه سرمایه برای ساخت قالب) دو برابر هزینه مواد برای بسپارهای ارزان‌‌تر خواهد بود.
هزینه دقیق تولید یک محصول با روش قالب‌‌گیری تزریقی در این‌‌جا آورده شده است، زیرا این مسیر فراورش، پرکاربردترین فرایند است .با این حال، این روش را می‌‌توان برای هر یک از مسیرهای فرایند استفاده کرد، به شرطی که بتوان زمان چرخه را پیدا کرد یا به‌‌طور دقیق تخمین زد. در قالب‌‌گیری تزریقی، زمان چرخه ارتباط نزدیکی با خنک ‌‌شدن مذاب‌‌ها در قالب دارد. سایر فرایندها به‌‌طور مختصر در انتهای این مطلب مورد بررسی قرار می‌‌گیرند.

یک روش هزینه‌‌یابی برای قالب‌‌گیری تزریقی
روش هزینه‌‌یابی زیر همان است که توسط Barrie در کتاب فراورش پلاستیک‌‌ها و لاستیک‌‌ها (Plastics and Rubber Processing) آورده شده است. این روش بسیار شبیه به روشی است که به‌‌طور کلی استفاده می‌‌شود و مانند اکثر روش‌‌های هزینه‌‌یابی که روش‌‌های ساده عددی هستند، می‌‌باشد. همان‌‌طور که در بخش‌‌های بعدی توضیح داده می‌‌شود این روش‌‌ها به‌‌خوبی می‌‌توانند رایانه‌‌ای شوند. در کارگاه‌های قالب‌گیری، معمولا روش‌های گرافیکی مخصوصا برای شرکت به کار گرفته می‌شود.
هزینه ساخت قطعه شامل هزینه قالب مستهلک شده به ازای هر قطعه (Cm)، هزینه مواد (Cp) و هزینه فراورش به ازای هر قطعه (Cf) است. علاوه بر این، هزینه‌‌های متغیر (هزینه‌‌های مواد، هزینه‌‌های نیروی ‌‌کار و هزینه‌‌های برق)، هزینه‌‌های ثابت، از جمله هزینه‌‌های دستگاه و قالب، باید درنظر گرفته شود. البته قیمت نهایی قطعه به عوامل زیادی از جمله میزان سود مورد نیاز و قیمتی که بازار خواهد داشت بستگی دارد.
به منظور انجام این تمرین، هزینه ساخت محصول، C، مطابق رابطه 1 به‌‌صورت زیر درنظر گرفته می‌‌شود.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 238 ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا