اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ جمشید رفیعی، عضو هیات مدیره انجمن پلی یورتان ایران: صنعت پلی یورتان در کشور از حد خودکفایی گذشته و توانایی صادرات دارد

بسپار/ایران پلیمر جمشید رفیعی، عضو هیات مدیره انجمن پلی یورتان ایران به خبرنگار گروه رسانه ای بسپار گفت: انجمن پیش از ثبت قانونی، فعالیت هایی با شرکت ها در رابطه با حل مسایل مشترک داشت. من به اتفاق آقای صفی نیا و آقای رضایی تصمیم گرفتیم افراد زیاد تری را به مجموعه دعوت کنیم و انجمن را به ثبت قانونی برسانیم. در بین مراکزی که برای ثبت قانونی وجود داشت تصمیم بر آن شد که ثبت قانونی انجمن در اتاق بازرگانی ایران انجام شود و دو سال پیش مراحل قانونی آن را طی کردیم. ایران مانند کشورهای دیگر نیاز به چنین انجمنی داشت. پس از آن تعداد اعضای انجمن افزایش پیدا کرد و در حال حاضر قریب بر بیست واحد تولیدی در این صنعت، عضو انجمن هستند. از جمله وظایف این انجمن حمایت از اعضای تولیدکننده انجمن بود که به وزارت صنایع مراجعاتی صورت گرفت. تلاش شد تا از واردات مواد ساخته شده توسط اعضا، جلوگیری بشود. البته با بالا بودن کیفیت محصولات داخل و توجیه اقتصادی قیمت کالا های داخل، تاحدودی ما در این امر موفق بودیم اما مشتاق بودیم وزارت صنایع در این رابطه به ما کمک می کرد و جلوی واردات را می گرفت و به نوعی تولید داخلی را حمایت می کرد. اما متاسفانه تا الان تمام اقدامات ما بی نتیجه مانده و ما نتوانستیم این حمایت رسمی و قانونی را از وزارت صنایع به عنوان متولی این بخش دریافت کنیم. حتی موفق به تدوین حمایت تعرفه ای هم نشدیم. صنعت پلی یورتان در کشور از حد خودکفایی گذشته و توانایی صادرات این کالا وجود دارد. برخی اعضا محموله های خوبی را برای صادرات آماده کرده اند و این یکی از بزرگ ترین موفقیت های این صنعت و این انجمن بوده است.
در چند سال گذشته در چند محصول صرفا وارد کننده بودیم اما امروز نه تنها تامین کننده بازار داخل هستیم بلکه امکان صادرات نیز در محصولات وجود دارد.

یکی از بزرگ و ملموس ترین اتفاق هایی که پس از تشکیل انجمن اتفاق افتاد، همدلی و یکپارچگی بین اعضا بود که این موضوع در نمایشگاه بروز کرد و خود را نشان داد. تمامی اعضا در زیر یک سقف و در یک عنوان شرکت کردند. هماهنگی ها و همکاری ها بین اعضا منسجم تر شده و مراودات بازرگانی و تولیدی زیادی بین اعضا رخ می دهد که از بزرگترین دستاوردهای ما در انجمن بوده است. در مراجعات به ادارات و سازمان ها و همینطور گمرکات هم این تشکل شناخته شده و اهمیت خاصی به درخواست های آن داده می شود. در ایران پلاست گذشته هم ما کارگاه های آموزشی را برای بالابردن دانش عمومی و تخصصی برگزار کردیم.

در هر حال گمان می کنم، مسیر ها ریل گذاری شده، اعم از ارتقای دانش فنی در این صنعت، شناسایی توانایی ها و محصولات شرکت ها، مراودات خارج از کشور برای اعضای انجمن برای ایجاد بسترهای صادرات و توسعه کیفی محصولات اعضای انجمن با حفظ سود مناسب و نه رقابت منفی.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 240 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا