اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ جدیدترین اخبار از بسته‌بندی‌‌های سدگر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مواد جدید و اصول فرآوری به این معنی است که بسته‌بندی‌‌های سدگر می‌توانند زیست‌‌پایدارتر شوند، به عنوان مثال با ایجاد قابلیت پوسیده شدن (compostable) و یا تسهیل بازیافت‌‌پذیری آن. در این مقاله جدیدترین پیشرفت‌‌ها از بسته‌‌بندی سدگر آورده شده است.

فیلم سدگر خیلی وقت است که اصلی‌ترین دستاورد صنعت بسته‌بندی حفاظت از مواد ظریف و حساس، به خصوص مواد غذایی، است. درحالی‌‌که تمرکز مضاعف روی محیط زیست به این معناست که آن باید به روشی زیست‌‌پایدارتر به دست بیاید.
در پاسخ، خیلی از شرکت‌ها روش‌های جدیدی برای تولید سدگرهای رطوبتی و اکسیژن توسعه داده‌اند و بازیافت بسته‌بندی را بسیار تسهیل کرده‌اند.
شرکت SP Group و Nurel Biopolymers، ساختار فیلم چندلایه‌ای که در برابر اکسیژن سدگر بسیار خوبی است و هم‌‌چنین قابل پوسیدن می‌باشد، را تولید کرده است. شرکت‌ها می‌گویند بسیاری از ساختارهای فیلم سدگر به دلیل پیچیدگی‌شان بازیافت نمی‌شوند. این فیلم‌های جدید برای بسته‌بندی محصولاتی نظیر سالمون، استفاده شده است و شرکا در حال آزمایش اثربخشی آن برای محصولات دیگری مانند انرژی‌‌زاها، آجیل و نمک هستند.
این فیلم‌‌ها که از زیست‌‌بسپارهای Inzea شرکت Nurel ساخته شده‌اند، می‌توانند در تاسیسات مرسوم فراورش شوند، شفاف و قابل آب‌‌بندی هستند، محتوای زیستی بالایی دارند و برای تماس با مواد غذایی مناسب هستند. در آخرِ عمر محصول، آن‌‌ها می‌توانند با زباله‌های زیستی، باهم مدیریت شوند.
به گفته مهندس پروژه تحقیق و توسعه در شرکت SP Group، این فیلم همه الزامات کیفیت بسته‌بندی غذا‌ها، نظیر سالمون دودی را برآورده می‌کند. فراورش بسیار ساده شده است و نتایج تراوایی نسبت به اکسیژن با ساختار‌های بسیار سدگر EVOH (اتیلن وینیل الکل) قابل قیاس است.
یک چالش در این پروژه، دستیابی به مواد قابل پوسیدن بود که بتواند ضمن حفظ شفافیت و ایجاد خواص سدگری بالا نسبت به اکسیژن، بدون مشکل در رانشگر (اکسترودر) فیلم دمشی مرسوم فراورش شود.
شرکت SP این فیلم‌ها را در کاربردهای بسته‌بندی محصولات تازه، خشک یا منجمد هدف‌‌گذاری کرده است که به سدگری زیاد در برابر اکسیژن نیاز دارند. شرکت Nurel مواد Inzea F18C خود را برای کاربردهای هم‌‌رانشگری در فیلم‌هایی که به شفافیت، خواص آب‌بندی، سدگری اکسیژن و قابلیت پوسیدن نیاز دارد، پیشنهاد می‌دهد.

 

گسترش خواص سدگری
شرکت آمریکایی Inhance Technologies که برای فناوری سدگر Enkase خود شهرت دارد، در حال افتتاح یک واحد تولیدی جدید است که ظرفیت تولیدشان را دو برابر خواهد کرد.
شرکت اظهار کرد این کارخانه جدید، درSt Louis Missouri، جایگزین واحد موجود شرکت می‌شود و در اوایل بهار افتتاح خواهد شد. این واحد، فضای انبار شرکت Inhance را تا 250 درصد افزایش می‌دهد و در این ایالت، ظرفیت تولیدش را دو برابر می‌کند.
به گفته رییس بازرگانی شرکت Inhance، این گسترش در St Louis لحظه مهمی برای شرکت است و نشان‌‌دهنده‌ی همت بلند‌ شرکت در پیدا کردن راهکار‌های زیست‌‌پایدار برای پلاستیک‌‌ها است. تقاضا برای Enkase به طرز چشم‌‌گیری در عرض چند سال گذشته افزایش یافته است و شرکت بی‌صبرانه منتظر افتتاح این مکان در هفته‌های آتی است. این کارخانه، Enkase، فناوری سدگر قابل بازیافت شرکت Inhance برای بسته‌بندی و DuraBloc، یک سدگر برای سامانه‌‌های سوختی را تامین می‌کند. افتتاح کارخانه جدید بعد از جابه‌‌جایی Inhance به دفتر مرکزی جدید در هیوستن تگزاس در 2020 است. در دسامبر، این شرکت یک مرکز دانش و فناوری در آن‌‌جا افتتاح کرد.
به گفته نایب رییس تحقیق و توسعه شرکت Inhance، این کارخانه میزبان یک آزمایشگاه با به روز‌ترین ابزار تحلیلی است، تاسیسات آزمایشی را گسترش داده و ظرفیت‌های آزمودن را افزایش داده است. این پیشرفت‌‌ها به شرکت اجازه می‌دهد که حمایت جهانی فنی خود را گسترش دهد و مشتریان را قادر می‌سازد که محصولات و راه‌‌حل‌های بهتری را در پرمتقاضی‌ترین مواد کاربردی توسعه دهند.

مواد تک لایه‌ پوشش‌‌داده شده
شرکت RKW، تولیدکننده فیلم بسته‌بندی و شرکت SAES Coated Films، سازنده روکش، فیلم‌های پلی‌‌اتیلن بسیار سدگر را برای بسته‌بندی مواد غذایی تولید کرده‌اند. درحالی‌‌که در بسیاری از محصولات جدید، راه‌‌حل‌‌های چند ماده‌‌ای که به سختی بازیافت می‌‌شوند، استفاده می‌‌شود، بسته‌بندی تک ماده‌‌ای بر پایه پلی‌‌اتیلن بر این مشکل غلبه می‌کند.
فیلم پلی‌‌اتیلن بسیار سدگر جدید با هدف ترکیب عملکرد عالی همراه با بازیافت‌‌پذیری است. اولین مشتریان، پیش از این کیسه‌‌های تک ماده‌‌ای قابل بازیافت، از جمله محصولاتی که زیپ دارند را تولید کردند.
فیلم پایه، MDO-PE شرکت RKW است، که فرایندپذیری، مقاومت دمایی زیاد و استفاده از مواد بازیافتی را ترکیب می‌‌کند. این می‌تواند جایگزین فیلم‌های سفت مثل پلی‌‌استر یا نایلون که به طور معمول با پلی‌‌اتیلن در بسته‌‌بندی چند ماده‌ای چندلایه شده، شود تا طراحی بسته‌‌بندی پلی‌‌اتیلن تک ماده‌ای را قادر سازد.
برای اطمینان از عملکرد سدگری زیاد، شرکت SAES، Coathink را به کار می‌گیرد که ترکیب برنشست (deposition) بر پایه آب و فلزکاری است که تراوش اکسیژن و بخار آب را تا آهنگ‌‌های کمتر از 1 کاهش می‌دهد (شکل 1). این ماده سدگر کمتر از 2-1 درصد وزن بسته‌‌بندی را نشان می‌دهد، همان اندازه که دستورالعمل‌‌های اصلی بین‌‌المللی درباره بازیافت پیشنهاد داده‌‌اند.

مترجم: الهام خودکار
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 227  ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا