اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ توسعه پوشش های دافع آب بر پایه پروتئین های ابریشم

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر محققان در Tufts University روشی برای تبدیل مواد بر پایه ابریشم به مواد دافع آب توسعه داده اند. ابریشم اصلاح شده که می تواند مانند پلاستیک قالبگیری شود یا بر روی سطوح بعنوان یک فیلم پوشش داده شود دارای خواص عدم چسبندگی می باشد و برای سطوح غیر چسبنده مانند ظروف آشپزخانه مناسب می باشد. اخیرا دانشمندان توانسته اند الیاف را به پروتئین های پایه آنها تجزیه کنند. این پروتئین ها به silk fibroin معروف می باشند. با استفاده از این پروتئین ها، ژل ها، فیلم ها و سایر اشکال برای تولید موارد مختلف از پیچ های ارتوپدی تا جوهر های نساجی که تغییر رنگ می دهند، ساخته می شود.

به گفته Krishna Kumar ، ابریشم یک ماده بی همتا می باشد. این ماده به اشکال مختلفی در می آید و به آسانی می توان خواص آن را از طریق اصلاح شیمیایی فیبروئین تغییر داد. اگر بخواهیم یک حسگر خون برای شناسایی اکسیژن یا قند یا سایر اجزای خون بسازیم باید شیمی فیبروئین را اصلاح کنیم. در این مطالعه محققان فیبروئین را طوری اصلاح کردند که یک ماده دافع آب ایجاد شود. تبدیل ابریشم به یک ماده دافع آب شامل پوشاندن سطح فیبروئین با زنجیر های کوتاه شیمیایی حاوی کربن و فلوئور ( که به آن پرفلوئورو کربن می گویند) می باشد. این زنجیر ها بسیار پایدار بوده و با سایر مواد شیمیایی واکنش نمی دهند. این مواد با پروتئین ها و سایر مواد شیمیایی بیولوژیکی موجود در بدن نیز واکنش نمی دهند. پرفلوئورو کربن ها در برابر سایر نیرو هایی که مولکول ها را در کنار هم قرار می دهد مقاوم می باشد. با تغییر تعداد و طول زنجیر های پرفلوئورو کربن بر روی پروتئین ابریشم می توان میزان غیر چسبندگی (unsticky) را تغییر داد. برخلاف سایر مواد غیر چسبنده سنتز این مواد در شرایط متوسط انجام می شود و فرآیند تولید هم برای کارگران و هم برای محیط زیست ایمن تر می باشد.

علاوه بر آب که از روی سطح این ابریشم اصلاح شده می غلتد موادی که حاوی آب بعنوان یک جزء اصلی می باشند (مثل مواد غذایی ، خون و سلول ها) نیز از روی آن می غلتند و به آن نمی چسبند. اصلاح دستگاه های پزشکی برای جلوگیری از برهمکنش های مخرب با آب و سایر مواد بیولوژیک ، استحکام و طول عمر تجهیزات را افزایش می دهد. کاربرد دیگر این پوشش های غیر چسبنده (Nonstick coating) در ظروف آشپزخانه می باشد. این مواد جدید دارای ایمنی بهتری برای بدن می باشند درحالیکه در پوشش های متداول احتمال جذب مواد شیمیایی مضر در بدن وجود دارد. سایر کاربرد ها می توان به شیشه اتومبیل ها ، پوشش بر روی فلزات برای کمک به جلوگیری از زنگ زدگی و استفاده بر روی منسوجات برای تمیز کردن آسان تر اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا