اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ توسعه پوشش ضدآب جدید با قابلیت خودترمیم شوندگی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر محققان روش جدیدی برای تشکیل پوشش های بسیار نازک مقاوم در برابر آب توسعه داده اند. این مواد جدید با ادغام فناوری های خود ترمیم شونده و thin-film توسعه داده شده اند. این مواد دارای خواص مختلفی از جمله خود تمیز شوندگی، ضد یخ، ضد مه، ضد باکتری، ضد خزه و بهبود پوشش مبدل های حرارتی می باشند.

در این مطالعه جدید از یک پلیمر ویژه حاوی شبکه ای از پیوند های دینامیک بر روی زنجیر پلیمر استفاده شده است که به ایجاد یک پوشش نازک (با ضخامت در حد نانومتر) با خواص خود ترمیم شوندگی و مقاومت در برابر آب کمک می کند. در این مطالعه گروه Miljkovic بر روی کارایی نیروگاه های برق بخاری که بزرگترین تولید کنندگان الکتریسیته در جهان می باشند تمرکز کرده اند. آنها از این پوشش ها در کندانسور ها استفاده کرده اند. وقتی پوشش ها بر روی سطوح کندانسور ها اعمال می شوند مقاومت در برابر آب را افزایش داده، به تشکیل قطرات آب کمک کرده و انتقال حرارت را بهینه می کنند.

وقتی پوشش های نازک متداول در نیروگاه های برق بخاری استفاده می شوند پس از یک هفته و حتی پس از چند ساعت تخریب می شوند. این زمان کوتاه، استفاده از پوشش ها را در واقعیت غیر عملی می کند. پوشش های ضخیم تر دارای دوام بیشتری هستند اما آنها انتقال حرارت را کاهش می دهند. مطالعات قبلی نشان داده است که پوشش های بسیار نازک پس از سخت شدن عیوب سوزنی شدن ایجاد می کنند. بخار می تواند از طریق این عیوب نفوذ کرده و موجب جداشدگی پوشش از سطح گردد.

هدف این گروه توسعه پوشش بسیار نازک مقاوم در برابر آب و فاقد عیوب سوزنی شدن می باشد که می تواند بازده نیروگاه های برق بخاری را افزایش دهد. به گفته Evans، خاصیت خود ترمیم شوندگی با استفاده از پیوند های دینامیک ایجاد می شود و باعث می شود پوشش بتواند آسیب های ناشی از خراش ها را ترمیم کند. این مواد جدید که به dyn-PDMS معروف می باشند می توانند به آسانی از طریق غوطه وری بر روی سطوح مختلف شامل سیلیکون، آلومینیوم، مس یا استیل در ضخامت های در حد نانو اعمال شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا