اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ توسعه پوشش شفاف برای ظروف شیشه ای مورد استفاده در صنایع غذایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر محققان روسی روشی برای بهبود کیفیت ظروف شیشه ای مورد استفاده در محصولات غذایی مختلف بویژه روغن های گیاهی توسعه داده اند. این روش شامل اعمال یک لایه پوشش حفاظتی شفاف از جنس Indium Tin Oxide (ITO) بر روی شیشه می باشد. این لایه پوششی نفوذ اشعه فرابنفش و فروسرخ همچنین میدان های الکترومغناطیسی را به تاخیر می اندازد.

محققان در مطالعات خود روغن آفتابگردان را در ظروف شیشه ای حفاظت شده با پوشش اکسید و ظروف شیشه ای حفاظت نشده نگهداری کردند. نتایج نشان داد که محصول نگهداری شده در ظروف دارای پوشش مدت زمان طولانی تری خواص مفید و مزه اصلی خود را حفظ کردند. تغییرات دمایی ، رطوبت و تابش نور باعث ایجاد تغییرات شیمیایی یا بیوشیمیایی در چربی ها می شوند. محققان در Siberian Federal University و VOENMEH Baltic State Technical University با استفاده از پوشش های اکسیدی سرعت ایجاد تغییرات در چربی ها را کاهش داده و در نتیجه خواص مفید و تازگی محصول حفظ شده است.

پوشش های شفاف اکسیدی با جلوگیری از فرآیند تجزیه چربی ها زمان مصرف محصولات را طولانی تر می کنند. برخلاف ظروف ساخته شده با شیشه تیره (که عمدتا برای نگهداری روغن استفاده می شوند) شیشه های پوشش داده شده با پوشش های اکسیدی، شفاف می باشند. در نتیجه خریدار می تواند به آسانی عدم دو فاز شدگی و یا سایر اشکالات را با دیدن بطری مشاهده نماید. بستنی و خامه یک تا دو ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور فاسد می شوند. شکلات و شکر پس از سه روز فاسد می شوند. پوشش های حفاظتی بر پایه اکسید های فلزی از نفوذ اشعه UV جلوگیری کرده و در برابر رطوبت و شرایط خورنده محیط مقاوم می باشند. همچنین استحکام مکانیکی ظروف شیشه ای را بهبود می دهند. در بین مواد کمپلکس اکسیدی ، ITO علاوه بر UV جذب IR و تابش های microwave را نیز به تاخیر می اندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا