اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ توسعه فتوکاتالیست جدید جهت ایجاد خواص ضد ویروس در محیط های داخلی و تاریک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دانشمندان در Nara Medical University، Kanagawa Institute of Industrial Science and Technology و Tokyo Institute of Technology یک فتو کاتالیست ضد ویروس جدید توسعه داده اند که هم در تاریکی و هم در نور محیط های داخلی موثر می باشد. نتایج مطالعات این گروه در Scientific Reports منتشر شده است.

CuxO/TiO2 انواع مختلف ویروس SARS-CoV2 (شامل Alfa، Beta، Gamma و Delta ) را پس از دو ساعت تابش نور مرئی غیر فعال می سازد. Cu-xO/TiO2 حتی در شرایط تاریکی نیز دارای خاصیت ضد ویروسی می باشد.

CuxO/TiO2 باعث تغییر ماهیت پروتئین های شاخکی و تجزیه RNA در ویروس SARS-CoV2 می گردد. برخلاف مواد شیمیایی ضد عفونی کننده، پوشش های جامد برای مدت طولانی خواص ضد ویروسی خود را حفظ می کنند. پوشش های ضد ویروس غیر سمی بوده و از نظر شیمیایی و حرارتی پایدار می باشند. در بسیاری از پوشش های ضد ویروس از فتوکاتالیست های TiO2 استفاده می شود. این کاتالیست ها وقتی در معرض نور UV قرار می گیرند باعث واکنش اکسیداسیون می شوند که می تواند مواد آلی از جمله شاخک های پروتئینی موجود بر روی سطح ویروس کرونا را تخریب کند. به هر حال این پوشش ها تها در معرض نور UV فعال می شوند. نور UV معمولا در محیط های داخلی وجود ندارد.

همچنین در محیط های داخلی در هنگام شب چراغ ها خاموش است. بنابراین توسعه پوشش ضد ویروس جهت شرایط تاریک اهمیت بالایی دارد. برای اینکه پوشش تحت تابش نور مرئی و همچنین در تاریکی موثر باشد این گروه تحقیقاتی کامپوزیتی شامل TiO2 و CuxO nanoclusters توسعه داده اند. CuxO nanoclusters از مخلوط اکسید های مس با ظرفیت های مختلف تشکیل شده است که در آن مس یک ظرفیتی و مس دو ظرفیتی موجود می باشد. گونه های مس دو ظرفیتی در CuxO به انجام واکنش در معرض نور مرئی کمک می کنند.

گونه های مس یک ظرفیتی نقش مهمی در تغییر ماهیت شاخک های پروتئینی و تجزیه RNA. در شرایط تاریکی دارند. محققان مکانیزم ضد ویروسی را بوسیله SDS-PAGE، ELISA assay و RT-qPCR بطور دقیق بررسی کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا