اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ تقویت کنترل فرایند رانشگری (اکستروژن)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر تقویت رانشگری و تجهیزات جانبی با کنترل بیشتر به اطمینان از اجرای روان‌تر و کارآمدتر فرایندهای تولید کمک می‌کند. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در راستای تقویت کنترل فرایند رانشگری آورده شده است.

ماشین‌‌آلات اصلی و لوازم جانبی در قلب فرایند رانشگری قرار دارند، با این حال اغلب لازم است آن‌‌ها را با کنترل خارجی تقویت کرد تا عملکرد را بهبود داد. در یکی از نمونه‌های اخیر، شرکتMaguire  با استفاده از نرم‌افزار FlexBus Lite، کنترل‌گر صفحه نمایش لمسی خشک‌‌کن Ultra خود را قوی‌تر و غنی‌تر کرده است (شکل 1).

نرم‌افزار FlexBus Lite، یک ویژگی استاندارد در تمام کنترل‌های آمیخته‌‌ساز صفحه لمسی، اکنون با خشک‌‌کن Ultra یکپارچه شده است. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا کنترل پمپ و گیرنده را در یک سلول، در یک سامانه کنترل کاربردوست و ساده کامل کنند.

نرم‌افزار FlexBus Lite دارای یک کنترل پمپ و گیرنده بصری با ویژگی‌هایی است که معمولا فقط در کنترل‌های سامانه مرکزی بزرگ‌‌تر یافت می‌شود. این برنامه، امکان کنترل یک پمپ خلاء و کنترل عملکرد کامل سامانه تا 10 گیرنده مواد را فراهم می‌کند. صفحه نمایش لمسی مبتنی بر نقشک (Icon)، فعالیت هر گیرنده را در زمان واقعی نشان می‌دهد، خواه در حال فراخوانی مواد، دریافت مواد یا نمایش تخلیه مواد باشد. تنظیمات پمپ و گیرنده را می‌توان به راحتی توسط کاروَر در زمان واقعی تنظیم کرد.

به گفته معاون فروش و بازاریابی شرکت Maguire، با خشک کن، محفظه خلاء و قیف نگهدارنده مواد روی بارسنج‌‌ها (load cells)، می‌توانید سرعت خشک شدن را کاملا با سرعت فرایند تنظیم کنید. این به کارور اجازه می‌دهد تا خاموش شدن را برای هر روز و ساعت خاصی برنامه‌ریزی کند. سپس سامانه کنترل، سرعت را نظارت می‌کند تا بارگیر، فراخوانی مواد را متوقف کند و خشک‌کن خالی شود. با نظارت سامانه کنترل بر سرعت، این امر تغییرات مواد را آسان‌تر می‌کند.

نرم‌‌افزار FlexBus Lite در خشک‌‌کنUltra ، کنترل کامل انتقال را به همراه چندین مزیت فراهم می‌‌کند. این سامانه برای کنترل یک یا چند خشک‌‌کن‌ (حداکثر تا 10 گیرنده) همراه با گیرنده سطح زمین و کنترل پمپ طراحی شده است. یک صفحه نمایش لمسی مناسب کارور، بارگیری و تخلیه خشک‌‌کن را کنترل می‌کند. کنترل حداکثر 10 گیرنده به این معنی است که یک خشک‌‌کن Ultra می‌تواند انتقال کل واحد را مدیریت کند. هیچ کنترل اضافی با FlexBus Lite لازم نیست. سامانه کنترل می‌تواند با هر محصول شرکت Maguire و با هر سامانه شرکت دیگری کار کند.

 

کنترل خشک کردن از صفحه رایانه

شرکتDri-Air  یک برنامه ابداع کرده است که می‌تواند تعداد زیادی خشک‌‌کن را کنترل کند (شکل 2). SmartView یک برنامه تحت وب است که می‌تواند چندین خشک‌‌کن را با استفاده از آدرس‌‌های IP (Internet Protocol) منحصر به فرد آن‌‌ها کنترل کند. این، امکان کنترل از یک صفحه نمایش را بدون نیاز به بازدید از محل کارخانه فراهم می‌کند.

 

این برنامه که در خشک‌‌کن‌های کنترل شده با SmartTouch موجود است، اجازه می‌دهد تا تمام خشک‌‌کن‌ها از یک مکان مرکزی کنترل شوند. وضعیت خشک‌‌کن، نقطه شبنم، وضعیت قیف، وضعیت بازسازی و آدرس IP خشک‌‌کن را نشان می‌دهد. از این صفحه نمایش، کارورها می‌توانند خشک‌‌کن‌ها را روشن و متوقف کنند، دماهای قیف را تنظیم کنند و حتی نام هر خشک‌‌کن را سفارشی کنند.

شرکت Dri-Air قبلا کنترل‌های SmartTouch را در سال 2020 معرفی کرده بود. کنترل‌‌گر SmartTouch دارای یک صفحه نمایش لمسی رنگی 7 اینچی با هشدارهای آسان برای نمایش دما، زمان و نقطه شبنم است. در خشک‌کن‌های سِری HP و خشک‌کن‌های دو قیفی همیشه وجود دارد و در خشک‌کن‌های دو بستری Arid-X اختیاری است.

ویژگی‌های SmartTouch عبارت‌‌اند از: نظارت نقطه شبنم 49- فارنهایت. زمان‌‌سنج هفت روزه برای شروع و توقف خودکار؛ عملکردهای تشخیصی، با روند دما و نقطه شبنم؛ و بن‌‌سازه باز OPC-UA (Open Platform Communicaion-United Architecture، ارتباطات بستر باز برپایه‌‌ی معماری واحد)، برای حداکثر اتصال.

 

نصب از راه دور

شرکت Movacolor نسخه به روز شده نرم‌‌افزار خود را برای توزین افزودنی‌های پلاستیکی توسعه داده است. نرم‌‌افزار جدید شامل ویژگی‌های اضافی مانند یکپارچه‌سازی گردن حسگر، گزینه‌های واسنجی سریع و یک دکمه آزمایش تک تزریق برای گرفتن نمونه‌های تایید است. هم‌‌چنین امکان تماس مستقیم با کارکنان پشتیبانی از شرکت Movacolor از طریق کنترل از راه دور وجود دارد.

شرکت Movacolor معمولا برای کمک به نصب یا ارایه پشتیبانی به مشتریان سفر می‌کند، اما این گزینه در طول دنیاگیری کووید 19 وجود ندارد. شرکت برای این منظور از راه دور به بهترین نحو ممکن به شرکای خود خدمت می‌‌کند. این نرم‌‌افزار جدید به شرکت امکان می‌دهد تا با به دست گرفتن کنترل موقت دستگاهی که هزاران کیلومتر دورتر است، کمک کند. این نرم‌‌افزار به 20 زبان و رایگان است.

 

بن‌‌سازه مشترک

شرکت Conair در حال پیاده‌سازی یک بن‌‌سازه کنترل مشترک برای تمام تجهیزات جانبی خود به منظور ایجاد یک تجربه کاربری یکنواخت است.

این شرکت می‌گوید که این بن‌‌سازه جدید و HMI (Human Machine Interface) در کنترل جابه‌‌جایی مواد SmartFLX جدید شرکت، سامانه اصلاح خط پرکن، آمیخته‌‌سازها و واحدهای کنترل دما اجرا شده است. برنامه‌ریزی شده است که تا سه ماهه سوم 2021 روی خشک‌‌کن‌ها عرضه شود، در حالی که در سردکن‌‌ها و سایر تجهیزات بعدا عرضه خواهند شد. سامانه‌های دیگر، مانند Wave Conveying و سامانه انتخاب بسپار نشانه‌‌گذاری شده با RFID (Radio-frequency identification، شناسایی با بسامد رادیویی) شرکت Conair، از طریق بن‌‌سازه SmartFLX کنترل می‌شوند.

به گفته مدیر مهندسی شرکت Conair، این توسعه دو سال طول کشید. او گفت که Conair یک بن‌‌سازه کنترل مشترک برای کاهش زمان آموزش برای مشتریان خود نیاز داشت و با یک شرکت طراحی در HMI کار کرد.

کنترل‌ها با SmartServices، راه‌حل صنعت چهارم مبتنی بر فضای ابری Conair برای نظارت بر دستگاه و جمع‌آوری داده‌ها، سازگار هستند. به گفته این شرکت، ‌بخش کنترل دستگاه SmartServices همان صفحه کنترلی را منعکس می‌کند که یک کارور در محوطه تولید می‌بیند.

آخرین نسخه SmartServices به کاربران ویژگی‌های گسترده‌ای برای نام‌گذاری، گروه‌بندی و زیر گروه‌بندی، افزایش از سه به ده KPI (Key performance indicators، شاخص عملکرد کلیدی) قابل تنظیم برای هر نوع دستگاه و ویژگی‌های جدید استفاده از بسپار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

تعمیر و نگهداری پیشگویانه

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا