اخبار

اختصاصی بسپار/ تازه ترین پیشرفت ها در پایدارکننده های پلاستیک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر الزامات مرتبط با پایدار کننده های بسپاری، درحال تغییر است. پایداری گرمایی و فرابنفش (UV) همچنان از مهم ترین ملاحظات است، اما عملکرد بازیافت و انتشار نیز در این مواد، اهمیت یافته است. در این گزارش نوآوری ها در این حوزه آورده شده است.
بسیاری از پلاستیک ها تحت هر شرایطی، چه نزدیک موتور خودرو باشند، چه ماه ها زیر نور خورشید قرار بگیرند، نیازمند یک پایدارکننده هستند تا بتوانند نقش خود را ایفا کنند. قطعات اعم از این که قالب گیری تزریقی، لوله های رانشگری شده، پوشش های سیم، نوارها یا رشته ها باشند، همگی بایستی از پایداری بالایی برخوردار باشند. اغلت اوقات از نظر پایدارسازی در مورد پلی الفین ها صحبت می کنیم، اما قطعا نه همیشه. هم چنین، تلاش های فراوانی در راستای ساخت گرمانرم های مهندسی با بهترین عملکرد از جمله پلی آمیدها (PA) شده است.
از طرفی، اهمیت پایدارسازی از دید قانون گذار و مصرف کننده نسبت به محصولات پلاستیک های زیست پایدار (sustainable)، افزایش یافته است. دستیابی به یک هدف اقتصاد چرخشی که در آن پلاستیک ها از عمر مفید طولانی برخوردار هستند، مستلزم بهبود پایدارسازی مواد بازیافت شده است. یک چالش اساسی برای پلی الفین های بازیافتی پسامصرفی و صنعتی، حفظ خواص اصلی بسپار نو اولیه، از جمله خواص مکانیکی، بصری، زیبایی و بو، برای استفاده از بسپارهای بازیافتی در کاربردهایی با ارزش بالاتر، است.
به گفته شرکت SI Group، از نظر ویژگی پاداکسندگی، به حداکثر رساندن حفاظت از بسپار در حین بازفراورش در عملیات بازیافت برای حفظ جریان مذاب و رنگ بسپار، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در سال 2019، این شرکت، طیف جدیدی از محصولات با نام تجاری Ultranox LCرا عرضه کرد. به گفته شرکت SI Group، این گونه ها برای افزایش کنترل رنگ و محافظت از جریان مذاب، طراحی شده اند تا پلی الفین های بازیافتی بتوانند در کاربردهای حساس تر به رنگ استفاده شوند و باعث دستیابی به کاربردهای جدید شود.
محصول Ultranox LC PP301 به عنوان یک محافظت کننده از رنگ مقرون به صرفه، مطرح شده است که بیش از فسفیت ها با کارایی عالی موجود در بازار، کارایی دارد؛ Ultranox LC PP501 نسل بعدی محافظت کننده رنگ است که به طور خاص برای کاربردهای الیاف طراحی شده  است؛ Ultranox LC PP701 نقش حفاظت از رنگ را برای کاربردهای BOPP (پلی پروپیلن دوسوجهت یافته) ایفا می کند. به گفته شرکت SI Group، این محصولات علاوه بر حفاظت عالی از رنگ و مذاب، حفاظت از رنگ پریدگی و امکان كنترل رنگ در محدوده عملیاتی بزرگ تر را فراهم می كنند.
محصولات سِری Ultranox LC، با امکان خوراک دهی آسان و بدون گردوغبار، عملیات را برای بازفراورنده های پلی الفین ها ساده می کنند. این محصولات در کشورهای مختلفی برای کاربردهای در تماس با مواد غذایی تایید شده است.

بازیافت پلی الفین
هدف جدید بازیافت و آمیزه کاری پلی الفین های بازیافتی توسط شرکت Baerlocher با فناوری پایدارسازی بسپار (RST) که با پاداکسنده های سنتی به طور هم افزا عمل می کند، مطرح شده است. در شکل خالص اش، هدف این است که تولیدکنندگان بسپار و آمیزه کاران بسپار نو برای گسترش محدوده ی عملکرد پایدارکننده های موجود یا کار برای حلالیت یا محدودیت های هزینه برخی از فرمول بندی های افزودنی استفاده کنند.

برگردان: مهندس حمیده یاری
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 225  ماهنامه بسپار که در نیمه تیر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا