اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ تازه ترین‌ها در رنگدانه‌‌های سیاه و سفید

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر زمانی‌‌که به رنگدانه‌‌های سیاه و سفید پرداخته می‌‌شود، طیف کاملی از گزینه‌‌های جدید طراحی شده وجود دارد که زیست‌‌پایداری (sustainability) و نگرانی‌‌های قوانین و مقررات را مورد هدف قرار داده‌‌اند. در این مقاله مروری بر محصولات جدید در این حوزه می‌‌شود.

قوانین و مقرراتی درباره‌‌ی تغییر در استفاده از رنگدانه‌‌هایی که آمیزه‌‌های پلاستیکی را سیاه و سفید می‌‌کنند، آورده شده است. از زمان‌‌های نه چندان دور، تنها انتخاب برای رنگ سیاه، دوده و برای رنگ سفید، دی‌‌اکسید تیتانیوم‌‌ (TiO2) بوده است. اما امروزه انتخاب دیگر بسیار ساده نیست. رنگ سیاه حاصل از دوده، مسائل و مشکلاتی حول انطباق با فناوری‌‌های سواچینی (sorting) مورد استفاده در بخش بازیافت دارد، این در حالی است که مقررات اروپایی دی‌‌اکسید تیتانیوم‌‌ را مورد هدف قرار داده‌‌اند و انتخاب بسیار سخت‌‌تر شده است.
بازیافت حجیم بسته‌‌بندی‌‌های پلاستیکی با جمع‌‌آوری و سواچینی مخلوط‌‌ پسماند‌‌های پلاستیکی به جریان‌‌های تک ماده مجزا در کارخانجات بازیابی شروع می‌‌شود. این مرحله‌‌ی سواچینی منجر به استفاده از حسگر‌‌های نوری فروسرخ نزدیک (NIR) برای جداسازی بسپار‌‌های مختلف می‌‌شود. اگرچه مشکلات با محصولات دارای رنگدانه‌‌ی دوده هم‌‌چون فیلم‌‌ها، سینی‌‌ها و بطری‌‌ها می‌‌توانند بروز کنند، چرا که این رنگدانه پاسخ مناسبی در طیف فروسرخ نزدیک نمی‌‌دهد. در نهایت، مواد می‌‌توانند به خاکچال‌‌ها یا زباله‌‌سوز‌‌ها منتقل شوند.
به همین دلیل، تعدادی از شرکت‌‌ها، رنگدانه‌‌ یا مستربچ‌‌های رنگی جایگزینی تولید می‌‌کنند که دوده ندارد. در بیشتر موارد، آن‌‌ها به سیاهی دوده نیستند، اما تطبیق قابل قبولی برای مشتریان نیازمند به بهبود قابلیت سواچینی و در نهایت برای زیست‌‌پایداری محصولاتشان دارند.
شرکت Lanxess اعلام کرده است که با رنگدانه‌‌ی سیاه اخیر خود می‌‌تواند به افزایش سرعت بازیافت بسته‌‌بندی‌‌های پلاستیکی که هنوز در سراسر جهان بسیار آهسته است، کمک کند. چندین ماه پیش این شرکت محصولی تحت عنوان Bayferrox 303 T تولید کرد که رنگدانه‌‌ی سیاه اکسید حاصل از مخلوط آهن و منگنز برای پلاستیک‌‌ها بود که20 درصد، NIR را بازتاب می‌‌کند و طبقه‌‌بندی ضریب رنگ PBk 33 (Pigment Black، شماره 33 رنگدانه سیاه اکسید منگنز مخلوط شده با حداقل 58 درصد اکسید آهن) را دارد. در شکل 1، این رنگدانه نشان داده شده است.

 

برگردان: مهندس مهسا امیرشاهرخی
[email protected]

متن کامل این مقاله را در شماره 237 ماهنامه بسپار که در نیمه تیر ماه ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا