اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ بازگشت به PVC و افزودنی های آن بعد از همه گیری کرونا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با نزدیک‌‌شدن به مرحله بهبودی همه‌‌گیری (pandemic)، تولیدکنندگان افزودنی‌‌های پلی‌‌وینیل‌‌کلرید (PVC) درحالی پیشرفت محصولات را پیش می‌‌برند که با مسایل زنجیره تامین سروکار دارند. در این مقاله، تازه‌‌ها در مورد افزودنی‌‌های پلی‌‌وینیل‌‌کلرید آورده شده است.

همه‌‌گیری Covid-19، جهان را در سطوح مختلف، از مسایل شخصی گرفته تا تجارت، تحت تاثیر قرار داده است و هنوز تا پایان راه فاصله دارد. پس از مقابله با چالش‌‌های محدودیت در جابه‌‌جایی و فعالیت کارخانه‌‌ها و تغییرات بسیار بزرگ در تقاضای محصولات، تولیدکنندگان در بخش‌‌های مختلف اکنون باید با اختلالات زنجیره تامین مقابله کنند. به‌‌عنوان مثال، در مورد انواع مختلف مواد افزودنی برای PVC، تولیدکنندگان و مصرف‌‌کنندگان آن مجبور شدند راه‌‌هایی برای رسیدگی به مسایل مربوط به منابع و هم‌‌چنین پیشبرد سایر پیشرفت‌‌های محصول و کاربردها ارایه دهند.
شرکت سوییسی Sanitized محافظت‌‌کننده‌‌های مواد و افزودنی‌‌های بهداشتی را تامین می‌‌کند. مانند بخش‌‌های عمده صنعت، این بخش بسته به منطقه و کشور، کم و بیش تحت تاثیر قرنطینه و سایر محدودیت‌‌های ناشی از همه‌‌گیری قرار گرفت.
شرکت Sanitized می‌‌گوید اکنون که این مشکلات در سه ماهه آخر سال 2020 از بین رفته است، بخش بزرگی از صنعت PVC در تهیه مواد اولیه لازم با مشکلات قابل‌‌توجهی دست و پنجه نرم می‌‌کند.
این شرکت بخش‌‌های عمده توسعه را می‌‌شناسد که تقریبا به‌‌طور انحصاری با تغییر فرمول‌‌بندی محصولات با مواد اولیه جایگزین سروکار دارند. به گفته شرکت، کمبود مواد اولیه نیز مشکل‌‌ساز است زیرا در بسیاری از موارد، به‌‌سختی می‌‌توان افزایش قیمت شدید در این صنعت را به مشتریان منتقل کرد. با این‌‌حال، شرکت اظهار داشت بسیاری از مشتریانش به اندازه کافی خوش‌‌شانس بوده‌‌اند زیرا این دوران آشفته را از نظر مالی نسبتا خوب پشت سر گذاشته‌‌اند. تجهیزات ایمنی و تقاضای زیاد برای اقلام صنعتگران و صنایع‌‌دستی، فرصت‌‌های تجاری بزرگی را برای این شرکت فراهم کرده است که در بسیاری از مناطق از آن‌‌ها استفاده کرده است.

پس از Covid
در دوره پس از Covid، اجزای افزودنی زیواکش (biocide) در فرمول‌‌بندی PVC دچار تغییر اساسی شده است. درحالی که وظیفه اصلی زیواکش، حفاظت از مواد، محافظت از محصولات نهایی در برابر آلودگی‌‌های میکروبی و همه عواقب ناخواسته بود، اما امروزه عملکرد بهداشت یکپارچه در PVC نیز بسیار مورد نیاز است.
با انتخاب و استفاده از افزودنی زیواکش مناسب، می‌‌توان کارایی محصول نهایی را با عملکرد بهداشتی یکپارچه مانند حفاظت از سطح پادباکتریایی (antibacterial) یا پادویروسی (anti-viral) افزایش داد.

مقابله با کمبودها
مدیر بازرگانی پایدارکننده‌‌ها در شرکت Valtris Specialty Chemicals شرایط سخت ناشی از همه‌‌گیری را یادآوری کرد. او گفت سال 2021، سالی بی‌‌سابقه برای کمبود مواد اولیه بوده است که تقریبا همه صنایع را از جمله صنعت PVC را تحت تاثیر قرار داده است. به‌‌عنوان مثال، کمبود پایدارکننده‌‌ها قلع در آمریکای شمالی منجر به افزایش علاقه به فناوری کلسیم/روی (Ca/Zn) شده است. شرکت Valtris با مشتریان خود همکاری کرده است تا محصولات ابتکاری را برای ادامه کار خطوط تولید ارایه دهد. پایدارکننده‌‌ها بر پایه Ca/Zn یک جایگزین (offset) برای پایدارکننده‌‌های قلع در هر دو فرمول‌‌بندی لوله و بستر-زیرلایه (substrate) هستند. عملکرد یک سامانه نمونه در شکل 1 نشان داده شده است.

برگردان: پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 231 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا